logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Spadek zasięgów na Facebooku

  PR 22.11.2017, przeczytano 1055 razy
ilustracjastrzałka

Spadek zasięgów organicznych na Facebooku jest cały czas gorącym tematem w branży marketingowej. W ostatnim czasie platforma testowała rozwiązanie, w którym posty publikowane przez strony zostały przeniesione do nowego feedu. Jak wygląda sytuacja spadających zasięgów w Polsce? O tym w badaniu NapoleonCat.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/spadek-zasiegow-na-facebooku,34582,artykul.html

Globane testy Facebooka

W październiku branżą social media wstrząsnął artykuł opublikowany przez Słowacką firmę, która opisała skutki, jakie przyniosło eksperymentalne wprowadzenie w kilku krajach zmian w wyświetlaniu postów stron na Facebooku. Serwis testował rozwiązanie, w którym wszystkie posty publikowane przez strony, zostały przeniesione z głównego feedu do osobnego, nazwanego „Explore Feed”. W efekcie nastąpił drastyczny spadek zasięgów organicznych postów publikowanych przez strony. Facebook dosyć szybko odniósł się do tych danych informując, iż był to tylko jeden z wielu testów różnych rozwiązań, które firma stale prowadzi i w najbliższym czasie nie planują wdrożenia takiego rozwiązania.

Sytuacja w Polsce

NapoleonCat poddał analizie 100 największych stron facebookowych polskich blogów i blogerów w okresie od 2 sierpnia do 19 listopada. W tym czasie na badanych stronach opublikowanych zostało 15 673 postów, które zgromadziły 2 176 872 interakcji (reakcje, komentarze i udostępnienia). W pierwszym dniu analizy łączna liczba fanów tych stron wynosiła niemal 32,8 miliona fanów, zaś w ostatnim – 33,1 miliona. Zanotowały więc łącznie 1-procentowy wzrost liczby fanów. Największa z badanych stron miała niemal 2 miliony fanów, a najmniejsza – nieco ponad 100 tysięcy.

Analiza, podobnie jak ta wspomniana wcześniej, wykonana dla stron słowackich została oparta na liczbie interakcji do postów, które są bezpośrednio skorelowane z ich zasięgiem. Już w 2014 roku firma NapoleonCat przeprowadziła badanie, które wykazało silną korelację pomiędzy tymi dwoma danymi, a zatem bezpiecznie można założyć, iż większa liczba interakcji oznacza większy zasięg organiczny i odwrotnie. W obecnej analizie pod lupę została wzięta średnia liczba interakcji na post dzień po dniu, od sierpnia do połowy listopada bieżącego roku.

Niestety, wyniki nie napawają optymizmem. Jak pokazuje powyższy wykres, średnia liczba interakcji na post systematycznie spada, co potwierdza stały i systematyczny spadek zasięgów organicznych postów publikowanych przez strony na Facebooku. Nawet jeśli publikowane są one przez strony blogów, które przecież mają bardzo liczne i zaangażowane społeczności.

O ile w pierwszym tygodniu, poddana analizie średnia liczba interakcji na post wynosiła 1 439, o tyle w ostatnim tygodniu już tylko 1 009. Oznacza to 30-procentowy spadek średniej liczby interakcji, a zatem także zasięgów. I to tylko na przestrzeni trzech i pół miesiąca. Warto przypomnieć, że w tym okresie liczba fanów badanych stron wzrosła o 1%.

Trzeba się pogodzić z dalszym spadkiem zasięgów organicznych stron. O uwagę wciąż rosnącej, choć już nie tak dynamicznie jak wcześniej, rzeszy użytkowników Facebooka konkuruje bowiem coraz większa liczba stron zakładanych przez marki, wydawców i inne podmioty. Co więcej, wydatki reklamowe na Facebooku rosną bardzo szybko, a to oznacza duży wzrost liczby postów sponsorowanych (reklam). Wypierają one siłą rzeczy treści publikowane organicznie. Jak pokazuje badanie, ofiarami stają się nie tylko właściciele facebookowych stron komercyjnych, lecz także blogerzy i inni prywatni twórcy treści.

Źródło: NapoleonCat

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764