logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Spektrofotometr i1 rev. E dziwny odczyt białego w Onyxie

| 22.05.2020 11:05

Robiąc linearyzację ostatnia próbka (biała, podłoże) wychodzi mi na czerwono 93,22 / 0,11 / -2,97 (L / a / b).

Folia Arlon DPF 510 Gloss. Urządzenie i1 Pro2 (rev. E). Tryb pomiaru spektralny, warunek pomiaru M0. Sprawdzałem też na M1 i M2 bez różnicy. Czy trzeba się tym przejmować? Normalnie puszcza dalej, nie zgłasza błędów - zastanawiam się tylko czy wszystkie odczyty nie są w jakiś sposób przekoszone?

brak ikonki
+ + +

wiadomości: 195
w Signs.pl od 25.02.2018
IP: 5.173.40.XXX

| 22.05.2020 12:05

U mnie na Arlonie 510M ostatnia próbka wychodzi 93,20 / 0,26 / -2,57 (odczyt próbek przy tworzeniu ICC) - jak dla mnie to ona jest jasnoszara, czyli raczej taka jak powinna być... Ten sam spektro i parametry, HP Latex, ONYX 18.5.

avatar użytkownika
+ + +

Zakopane
wiadomości: 6
w Signs.pl od 04.04.2004
IP: 83.238.164.XXX

| 22.05.2020 12:05

A co Ci wychodzi przy pomiarze bieli referencyjnej ?

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + + +

wiadomości: 4073
w Signs.pl od 12.10.2009
IP: 77.112.34.XXX

| 22.05.2020 13:05

L, 2020-05-22 11:48
Robiąc linearyzację ostatnia próbka (biała, podłoże) wychodzi mi na czerwono 93,22 / 0,11 / -2,97 (L / a / b).

Wychodzi prawidłowo. Odbija ok 94% światła (L:94) i ma lekko niebieski zafarb (b:-3).
Większość białych folii ma bardzo podobne odczyty.

Te z większą ilością FWA mają niższe b (nawet w okolicach -15 dla pomiaru M1).

Ta folia zawiera też minimalną (bliską zeru) ilość rozjaśniaczy optycznych, więc między pomiarami M1 i M2 będziesz widzieć minimalną różnicę w b.
U mnie delta b między pomiarami M1 i M2 dla tej folii to 0,5.

avatar użytkownika
+ + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1109
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 79.184.21.XXX

| 22.05.2020 13:05

W międzyczasie podłączyłem jeszcze i1 z drukarki (ES-1000) i to samo więc po prostu taki kolor folii. Dziwi mnie tylko dlaczego Onyx wywala mi tę próbkę na czerwono (czego on się spodziewa).

Dopiero się uczę Postershopa 12 w połączeniu z i1 Pro 2 i Epsonem S40610. Ten jego Contone jest dla mnie trochę dziwny bo nie robi się obcięć limitów na początku - ma je jakby zdefiniowane w zależności od nośnika (folia, baner, itd.). Profesjonalista robił dla mnie Contone + drugi Stochastic bo niby w Contonie jest problem z skalą szarości i naturalnymi szarościami - nie ma nad tym kontroli czy coś..

W sieci też informacji jak na lekarstwo ale myślę, że warto poświęcić czas i się nauczyć ;-)

brak ikonki
+ + +

wiadomości: 195
w Signs.pl od 25.02.2018
IP: 5.173.40.XXX

| 22.05.2020 21:05

L, 2020-05-22 13:43
Ten jego Contone jest dla mnie trochę dziwny bo nie robi się obcięć limitów na początku - ma je jakby zdefiniowane w zależności od nośnika (folia, baner, itd.).


Driver contone (epson HTM) jest bardzo fajnie przemyślany.
W zasadzie pracując z nim nie musisz ręcznie ustawiać ink limitów i robić linearyzacji, gdyż inżynierowie już to zrobili za ciebie*.
Wybierając presety na różne media jednocześnie:
- zmieniasz inklimity (to co epson ustawił fabrycznie jest dość dobrym punktem wyjścia i często nie trzeba nic więcej kombinować)
- modyfikujesz sterowanie wielkością kropli (np. w trybach banerowych daje więcej dużych kropli mimo tej samej rozdzielczości i ilości pasów).
- zmieniasz ustawienia halftoningu (epson ma swój algorytm)
- zmieniasz ustawienia mikropaskowania (to taki zaawansowany druk falą epsona).
Wszystko to sprawia, że żeby zrobić to lepiej trzeba się znać na tym co się robi.

Przyznam, że te fabryczne ustawienia są dość poprawne dla większości typowych materiałów i w zasadzie można od razu przejść do profilowania.

Oczywiście masz możliwość ręcznej zmiany inklimitów - tyle tylko, że nie tak jak się to robi normalnie.
Tutaj sterujesz ustawieniami IDF - ink density factor.
W każdym ripie te ustawienia są gdzieś ukryte w bocznej zakładce.

100% (lub 1 zależnie od ripa) to ustawienie fabryczne - jak dasz więcej (np 110% to to samo co 1,1 w innym ripie) to lejesz więcej tuszu niż przewidzieli fabrycznie, jak mniej to lejesz mniej (np. 75% to to samo co 0,75 w innym ripie)
Da się to zrobić albo globalnie - wszystkie kolory jednocześnie, albo osobno dla każdego tuszu.

EDIT:
*) Jeżeli pojawi się pytanie jak to zrobili?
To działa, gdyż założenie jest takie, że używamy oryginalnych tuszy.
Jeżeli przetestujemy np. 30 różnych folii PVC - monomery, polimery, wylewańce to możemy uśrednić wyniki i zrobić preset, który na większości z nich da dobre rezulaty.(Wiadomość zmodyfikowana przez: wikamkielce dnia 22.05.2020 21:47)

(Wiadomość zmodyfikowana przez: wikamkielce dnia 22.05.2020 21:48)

avatar użytkownika
+ + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1109
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 89.64.15.XXX

| 23.05.2020 09:05

@wikamkielce rzadko się odzywasz ale jak już coś napiszesz to konkretnie. Dziękuję!

brak ikonki
+ + +

wiadomości: 195
w Signs.pl od 25.02.2018
IP: 5.173.40.XXX

| 25.05.2020 16:05

wikamkielce, 2020-05-22 21:43
Tutaj sterujesz ustawieniami IDF - ink density factor.
W każdym ripie te ustawienia są gdzieś ukryte w bocznej zakładce.


Jeśli dobrze rozumiem to jest w opcjach trybu druku jako: współczynnik gęstości tuszu.

Jest jakaś zasada redukcji poszczególnych kanałów procentowo? Sprawdziłem profile, które dostałem z maszyną i one mają "zablokowane wartości razem" więc wszystkie jednakowo, jedne na 80% inne np. 65%.

Normalnie bez Contona zawsze ograniczam tusze czytając łaty, żeby zbliżyć 100% nasycenia do Laba wg Fogry 39 ale tutaj na szybko obniżyłem ten współczynnik i wydrukowałem ponownie wzornik i nic się nie zmieniło, chyba od razu o 40% zdejmę i zobaczę co będzie.

brak ikonki
+ + +

wiadomości: 195
w Signs.pl od 25.02.2018
IP: 5.173.40.XXX

| 25.05.2020 19:05

Po pierwsze 100% z drivera halftone to nie jest tyle samo co 100% z drivera contone epson HTM.
W driverze contone IDF 100% może odpowiadać np. 75%C, 69%M, 88%Y, 55%K z drivera halftone.
Czyli 100% w contone to już jest jakiś w miarę poprawny (patrząc w praktyce na osiągane wartości chromy) limit ustawiony w fabryce (dla oryginalnego tuszu).
W miarę poprawny bo na różnych materiałach będzie potrzeba jego korekty, ale można to robić regulując tylko 1 parametr.

Dzięki temu istnieje możliwość uproszenia całej procedury ustawiania ink limitów i linearyzacji.
A) Wersja uproszczona
1) Drukujesz test IDF z wartościami np. od 70% do 130% przy pomocy IDFChartPrintTool.
W teście IDF zamiast CMYK są drukowane pola RGB, (R=M+Y, G=C+Y, B=C+M), czyli każde pole na start ma 200% pokrycia farbą.
2) Wybierasz na oko tą wartość IDF, na której osiągasz maksymalne nasycenie bez oznak przelania.
3) Wybraną wartość IDF wpisujesz w ripie (w zakładce IDF) i przechodzisz do profilowania.
Pomijasz ustawianie inklimitów i linearyzację w ripie - tzn. możesz to zrobić, ale nie ma to żadnego wpływu na efekt końcowy. Ustawienia te nie działają kiedy korzystasz z tego drivera - mogli by je usunąć, żeby nie mieszać. Dla tego drivera działa tylko IDF.
Właśnie tak są robione fabryczne profile, czyli jak to opisałeś "zablokowane wartości razem".

B) Wersja normalna (lub kiedy nie używasz oryginalnych tuszy).
1) Drukujesz standardowy test inklimitów przez rip z IDF ustawionym na 100.
2) Wybierasz wartości procentowe, które chcesz mieć dla CMYK jako limit i podajesz je w ripie.
Wpisujesz je jako IDF w osobnej zakładce, a pola w których normalnie się je wpisuje pomijasz (i tak nie działają). Tutaj już nie dajesz "zablokowane wartości razem", a osobno wpisujesz wartości IDF dla CMYK.
Jeżeli wyszło ci, że limity miałbyś na 100% to wracasz do punktu 1 i podajesz na start IDF większy niż 100%.
Tylko jeżeli wydrukujesz test z IDF 150, a chciałbyś ustawić limit 75% to musisz podać 0,75x150 = 112%.

Abstrahując od drivera epsona.
Co do ustalania limitów patrząc na wartości Lab i porównując je do Fogry to słaby pomysł.
Znacznie lepiej jest patrzeć na wartości LCh. C - Chroma oznacza nasycenie.
Tym sposobem jeżeli masz tusze zapewniające gamut szerszy niż fogra (a większość na to pozwala) to możesz wyciągnąć maksymalny gamut na jaki pozwala konfiguracja maszyna, media, tusze.
Zrób sobie wykres wartości Chromy np. dla cyanu od 0 do 100% i zobaczysz, że jest pewne miejsce w którym nasycenie przestaje rosnąć. Oznacza to, że lejąc więcej tuszu kolor nie jest już bardziej nasycony, a zwyczajnie ciemniejszy (grubsza warstwa tuszu pochłania więcej światła). W okolicach tego miejsca ustawiasz limit (no chyba, że jest już za dużo tuszu i się rozlewa, ale to chyba oczywiste).
Dla K też zrób sobie wykres, ale dla jasności bo czarny nie ma nasycenia.
Tutaj znów im więcej tuszu tym jasność spada, a w pewnym miejscu się zatrzymuje lub nawet minimalnie rośnie.

avatar użytkownika
+ + + + + + +

Kielce
wiadomości: 1109
w Signs.pl od 03.11.2008
IP: 89.64.15.XXX
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764