logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Split payment i NIP na paragonie najgorszymi zmianami w prawie

  PR 12.02.2020, przeczytano 539 razy

Obowiązkowy split payment to najgorsza zmiana w prawie wprowadzona w 2019 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę inFakt wśród mikroprzedsiębiorców. Z kolei z regulacji, które weszły lub wejdą w życie w 2020 roku, najwięcej zastrzeżeń budzi konieczność wystawiania faktur tylko do paragonów z wprowadzonym NIP. Ponadto przedstawiciele małego biznesu uważają, że polityka rządu względem nich jest źle prowadzona.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/split-payment-i-nip-na-paragonie-najgorszymi-zmianami-w-prawie,385650,artykul.html

Zmiany bez wpływu na prowadzenie działalności

Aż 62% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu, wskazało, że zmiany prawne wprowadzone w 2019 roku pozostały bez wpływu na prowadzoną przez nich działalność gospodarczą. Za obciążające uznało je 34% ankietowanych, a jedynie pozostałe 4% przyznało, że zmiany wprowadzone w ubiegłym roku pomogły w prowadzeniu biznesu.

Jednocześnie mikroprzedsiębiorcy negatywnie ocenili politykę rządu wobec mikroprzedsiębiorców – 65% miało o niej złe lub bardzo złe zdanie. Przeciwnie uważało jedynie 8% ankietowanych.

Split payment, biała lista podatników, NIP na paragonie – na minus

Wśród nowych przepisów za wprowadzające najwięcej kłopotów zostały uznane: obowiązkowy split payment (25% wskazań), biała lista podatników (23%) czy limit amortyzacji przy pojazdach osobowych (12%). Co ciekawe, aż 20% uczestników badania stwierdziło, że nie zna żadnej spośród zmian prawnych, które zaczęły obowiązywać w 2019 roku.

– Przedsiębiorcy wskazują, że załatwianie formalności prawno-podatkowych zajmują im zbyt wiele czasu. Stąd też trudno się dziwić, że w sytuacji, kiedy mają zaufanego księgowego, wolą skupić się na istocie swojego biznesu, a sprawy formalne pozostawić specjaliście. Posiadanie zaufanego księgowego to bardzo ważny czynnik wpływający na powodzenie biznesu – mówi Joanna Swatowska-Rybak, kierownik badania z firmy inFakt.

Warto też zauważyć, że łącznie 27% badanych odpowiedziało, że nie zna żadnej ze zmian planowanych na 2020 rok, a jeśli je zna – nie ocenia ich pozytywnie. Natomiast zdecydowanie najgorzej ocenianą zmianą w prawie jest obowiązek wystawiania faktur tylko do paragonów z wprowadzonym Numerem Identyfikacji Podatkowej – wskazało tak 34% badanych przedsiębiorców.

Trudno wskazać plusy

Aż dwie trzecie badanych uznało, że żaden z nowych przepisów nie pomógł im w 2019 roku w prowadzeniu biznesu. Z kolei przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się wyróżnić niektóre regulacje, najczęściej wskazywali na białą listę podatników (7%) jako rozwiązanie, które pomoże zweryfikować wiarygodność kontrahentów oraz na możliwość rozliczania ZUS wg przychodu, co z kolei umożliwia obniżenie kosztów prowadzenia działalności (6%).

Oczekiwania przedsiębiorców na 2020 rok

Spośród zmian, które weszły lub wejdą w życie w bieżącym roku, przedsiębiorcy najlepiej oceniają wprowadzenie mikrorachunku podatkowego (49%), obniżenie stawki podatku dochodowego na 17%  oraz wprowadzenie ZUS+, a więc możliwości rozliczania składek uzależnionych od dochodu (22%). – Ta ostatnia regulacja odpowiada podnoszonemu od lat postulatowi przedsiębiorców, aby daniny na rzecz państwa były niższe. Można spodziewać się, że ZUS+ będzie cieszył się dużą popularnością wśród uprawnionych do niego osób – podsumowuje Joanna Swatowska-Rybak.

Źródło: InFakt

www.infakt.pl

Dodatkowe informacje:

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę inFakt w lutym 2020 roku metodą CAWI (Computer Web Assisted Interviews) na grupie 300 przedsiębiorców z całej Polski.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764