logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Spór o znak towarowy: Cinkciarz.pl wygrywa w unijnym sądzie

  PR 20.12.2019, przeczytano 335 razy

Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu przyznał rację spółce Cinkciarz.pl, której znak towarowy „cinkciarz” został zaatakowany przez konkurenta, spółkę Currency One, w oparciu o zarzut opisowości i braku zdolności odróżniającej. Sąd UE w ogłoszonym w czwartek, 19 grudnia wyroku uznał, że słowo „cinkciarz” może być chronionym znakiem towarowym, a zarzuty opisowości są bezpodstawne. Tym samym spółka Cinkciarz.pl zachowała monopol w Unii Europejskiej na posługiwanie się słowem „cinkciarz”, m.in. w sektorze finansowym i dla usług wymiany walut.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/spor-o-znak-towarowy%3A-cinkciarz.pl-wygrywa-w-unijnym-sadzie,385163,artykul.html

W 2015 r. spółka Cinkciarz.pl wystąpiła do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o rejestrację słownego unijnego znaku towarowego dla oprogramowania komputerowego, usług finansowych, w szczególności wymiany walut, oraz publikacji.

EUIPO zarejestrowało słowny znak towarowy „cinkciarz”. W tym samym roku spółka Currency One S.A. złożyła wniosek o unieważnienie rejestracji wspomnianego znaku towarowego, twierdząc, że jest on opisowy, nieodróżniający i powinien być dostępny dla wszystkich przedsiębiorców. Wniosek został oddalony przez EUIPO w pierwszej instancji, a potem także przez Izbę Odwoławczą przy EUIPO. Spółka Currency One S.A. wniosła do Sądu Unii Europejskiej skargę na powyższą decyzję Izby Odwoławczej.

W ogłoszonym 19 grudnia 2019 r. wyroku Sąd oddalił skargę Currency One. Sąd zaznaczył, że słowo „cinkciarz” nie jest określeniem zawodu, ani nie opisuje usług wymiany walut i tym samym nie ma podstaw, aby uważać je za opisowe. Dr hab. Ewa Skrzydło-Tefelska i adwokat Karol Gajek, prawnicy z kancelarii Sołtysiński Kawecki i Szlęzak, którzy reprezentowali spółkę Cinkciarz.pl w Sądzie UE, podkreślają, że wyrok jest istotny również w szerszym kontekście. Pokazuje on, że znaki towarowe, które mają wiele różnych konotacji i znaczeń, w tym np. historyczne czy nawiązujące do nielegalnego w przeszłości procederu, mogą doskonale spełniać funkcje znaku towarowego. Samo sugerowanie przez znak związku z danymi towarami lub usługami to za mało, żeby można było uznać taki znak za opisowy. Prawnicy zaznaczają jednocześnie, że wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Źródło: Cinkciarz.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Ten wyrok pokazuje, że w niedalekiej przyszłości, wiele słów może stać się znakami towarowymi, i nie będzie można ich używać, trzeba będzie za użycie przeprosić lub, co gorsza, zapłacić.

avatar użytkownika
,

Warto pamiętać że wyrok nie jest prawomocny.  

,

Sam fakt, że ktoś dopuścił do rozprawy o słowo potoczne jest złym sygnałem.  

avatar użytkownika
,

Przecież to nie jest sprawa karna i nie ma tu żadnego prokuratora który "dopuszcza" lub "nie dopuszcza" spraw przed sąd.  

,

SĄD dopuszcza do rozprawy, choć może ODDALIĆ wniosek bez rozpatrywania.  

avatar użytkownika
,

Mylisz pojęcia. Oddalenie pozwu w sprawie cywilnej następuje wyłącznie na podstawie wniosków wyciągniętych podczas badania sprawy przez sąd. Na przykład sąd odkryłby w trakcie takiego badania, że powód nie posługuje się wcale nazwą będącą przedmiotem sporu. Sąd może także pozew odrzucić bez badania - ale wyłącznie na podstawie oczywistych przesłanek formalnych, wynikających wprost z przepisów prawa - np. sprawa w ogóle nie kwalifikuje się do sądu. Tutaj żadna okoliczność pozwalająca przesądzić niezasadność pozwu bez jego zbadania, tylko na zasadzie formalnej, nie zachodziła.  

,

A ja myślę, że zachodziła.
Podobnie, jak zachodzi w przypadku każdego słowa potocznego, które POWINNY być wyłączone z prawa do rejestracji.
  

avatar użytkownika
,

Rozstrzygnięcie czy nazwa ma charakter słowa potocznego wymaga badania przez sąd, a zatem wszczęcia procesu. Jak pokazuje ten konkretny przykład, nie są to kwestie oczywiste.  

Najnowsze w tym dziale

Ulgi podatkowe dla firm pomagających w walce z koronawirusem
W związku z obecną sytuacją nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, wiele firm zmaga się z ogromnymi problemami. W tym celu rząd przygotował ustawę - tzw. „Tarczę antykryzysową”, która ma ułatwić firmom funkcjonowanie i pozwolić im przetrwać ten trudny czas. Dodatkowo dla firm, które chcą przyłączyć się do pomocy z walką z wirusem,...
Przygotowany przez rząd projekt nowelizacji specustawy dotyczącej walki z koronawirusem przewiduje kilka rozwiązań mających ułatwić pracodawcom stosowanie elastycznego czasu pracy. Portal Prawo.pl zwraca uwagę, że podobne zapisy już istnieją w Kodeksie Pracy, a zmiana może ograniczyć krąg podmiotów uprawnionych do ich stosowania.
Tarcza… kryzysowa, czyli jak wpędzić gospodarkę w spiralę pogłębiającego się kryzysu
Rozczarowanie – firmy branży targowej nazywają tak to, co znalazło się w tzw. Tarczy Antykryzysowej. - Do końca wierzyliśmy, że rząd uwzględni nasze propozycje. Zabrakło dużej części postulowanych rozwiązań, które pozwoliłby poprawić płynność firm niezależnie od ich wielkości – mówi Beata Kozyra – prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT),...
Next.gazeta.pl zaprasza na cykl „#Bizneswalczy”
W serwisie Next.Gazeta.pl zadebiutowały materiały dziennikarskie z nowego cyklu specjalnego „#BiznesWalczy”. Redakcja biznesowo-technologicznego serwisu portalu Gazeta.pl prezentuje w nim obecną sytuację kryzysową z punktu widzenia przedsiębiorców, zachęcając firmy do walki o ich biznes.
Koronawirus a rynek eventów - klienci szukają alternatywnych rozwiązań
Organizacje branży MICE alarmują, że brakuje kompleksowego programu pomocy dla tego sektora. Spowoduje to falę zwolnień i upadłości. Globalny rynek imprez dla firm B2B jest wart ponad wart 1,1 biliona dolarów, jak informuje raport AMR „Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2019–2026”. Do 2026 roku jego wzrost szacuje się do $2,330 bilionów. Biznes doskonale...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764