logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Spotify: Trzy sposoby badania preferencji odbiorców

  PR 16.03.2019, przeczytano 1066 razy
ilustracja
fot. Spotify

Już najbliższy poniedziałek – podobnie jak w każdy poniedziałek przed nim – ponad 100 milionów użytkowników Spotify znajdzie nową, świeżą playlistę, która czeka na nich pod nazwą “Odkryj w tym tygodniu”. Jest to niestandardowy miks złożony z 30 piosenek, których wcześniej nie słuchali, ale istnieje spora szansa na to, że je pokochają. Czy to magia? Nie, to algorytm sztucznej inteligencji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/spotify%3A-trzy-sposoby-badania-preferencji-odbiorcow,381667,artykul.html

Strategia firmy Spotify konsekwentnie koncentruje się na wykorzystaniu technologii zwanej uczeniem maszynowym, która starannie analizuje sposób w jaki słuchamy muzyki. Wynikiem tej analizy jest powstanie spersonalizowanych list przebojów: “Odkryj w tym tygodniu” i “Radar Premier”.” – opowiada Tomasz Sokół, wiceprezes agencji OAN, która specjalizuje się w realizacji kampanii online z użyciem Big Data.

Według ostatnich statystyk wspomniane przez Tomasza Sokoła playlisty stanowią jedną trzecią wszystkich odsłuchów na platformie i dla wielu osób są argumentem przemawiającym za wyborem właśnie tej usługi z grona podobnych serwisów streamingowych.

 Trzy modele rekomendacji Spotify

Spotify w rzeczywistości nie używa jednego rewolucyjnego modelu rekomendacji. Zamiast tego łączy najlepsze strategie, które były wykorzystywane przez inne usługi, aby stworzyć własny, wyjątkowo potężny mechanizm wykrywania preferencji słuchacza.

By odbiorca usługi otrzymał swoją spersonalizowaną listę przebojów szwedzki gigant streamingu wykorzystuje połączoną moc 3 modeli:

  1. Modele filtrowania (które pierwotnie były używane przez Last.fm), które analizują zarówno twoje zachowanie i zachowania innych, podobnych Tobie osób.
  2. Modele przetwarzania naturalnego (NLP), które analizują tekst piosenek.
  3. Modele audio, które same badają nieprzetworzone ścieżki dźwiękowe

Każdy z modeli jest niezwykle skomplikowany, jednak to ten pierwszy budzi największe emocje. W przeciwieństwie do Netflix, Spotify nie posiada przecież systemu ocen za pomocą którego użytkownicy recenzują muzykę. Stąd pojawia się trudność związana z odczytaniem preferencji słuchacza. Jednak i na to znaleziono rozwiązanie. Jakie?

“Zamiast tego Szwedzi wykorzystują Big Data, zebrane z aplikacji i odtwarzacza osadzonego w ich witrynie. Dane o zachowaniach to na przykład informacje o tym czy użytkownik zapisał utwór na własnej liście odtwarzania, czy odwiedził stronę wykonawcy po odsłuchaniu utworu, które fragmenty piosenki przewinął lub odsłuchiwał wielokrotnie. To tak zwane dane behawioralne, które dzięki algorytmom uczenia maszynowego można rozszyfrować. Sztuczna inteligencja szuka analogii, wzorców i koneksji pomiędzy różnymi czynnikami.” – dodaje Tomasz Sokół z OAN.

Kiedy rozeszła się wieść, że Francois Pachet, francuski naukowiec i ekspert od muzyki tworzonej przez AI, dołączył do zespołu Spotify, aby jak sam twierdzi – „Skupić się na tworzeniu narzędzi pomagających artystom w ich twórczym procesie.„, część internetowej społeczności zadrżała. Spora część sceptyków sądzi, że lider w sztucznej inteligencji może wykorzystać swoją wiedzę, aby uczynić Spotify siłą, która odwróci świat muzyki do góry nogami. Spodziewają się oni, że AI, które zacznie samodzielnie tworzyć przeboje, wypchnie artystów i ich wytwórnie. Szwedzi oczywiście zaprzeczają i deklarują, że głównym celem tej współpracy jest pomoc artystom w tworzeniu jak najlepszej jakości muzyki.

Źródło: OAN

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
SparkyB: viralowa autentyczność marek
Marki stały się naszym towarzyszem życia, przyjacielem, wsparciem w propagowaniu różnych idei. Tworzą społeczności, które są najważniejszym kanałem komunikacji z odbiorcą. Z badań wynika, że 91% osób wierzy w siłę społeczności, a 70% konsumentów twierdzi, że lepiej odbiera markę, gdy jej pracownicy są aktywni w mediach...
Google zablokował 5,5 miliarda reklam. Scamem karmi nas AI
Treści o charakterze seksualnym, promocja broni czy nielegalny hazard, prezentowane często przez deepfejki na podobieństwo znanych osób. To m.in. takie reklamy są na celowniku Google, który na swojej platformie zablokował aż 5,5 miliarda reklam. Pod bacznym okiem korporacji z Doliny Krzemowej są też wybory – zarówno w Polsce jak i te uznawane za najważniejsze, czyli w USA.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764