logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Spotify: Trzy sposoby badania preferencji odbiorców

  PR 16.03.2019, przeczytano 209 razy
ilustracja
fot. Spotify

Już najbliższy poniedziałek – podobnie jak w każdy poniedziałek przed nim – ponad 100 milionów użytkowników Spotify znajdzie nową, świeżą playlistę, która czeka na nich pod nazwą “Odkryj w tym tygodniu”. Jest to niestandardowy miks złożony z 30 piosenek, których wcześniej nie słuchali, ale istnieje spora szansa na to, że je pokochają. Czy to magia? Nie, to algorytm sztucznej inteligencji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/spotify%3A-trzy-sposoby-badania-preferencji-odbiorcow,381667,artykul.html

Strategia firmy Spotify konsekwentnie koncentruje się na wykorzystaniu technologii zwanej uczeniem maszynowym, która starannie analizuje sposób w jaki słuchamy muzyki. Wynikiem tej analizy jest powstanie spersonalizowanych list przebojów: “Odkryj w tym tygodniu” i “Radar Premier”.” – opowiada Tomasz Sokół, wiceprezes agencji OAN, która specjalizuje się w realizacji kampanii online z użyciem Big Data.

Według ostatnich statystyk wspomniane przez Tomasza Sokoła playlisty stanowią jedną trzecią wszystkich odsłuchów na platformie i dla wielu osób są argumentem przemawiającym za wyborem właśnie tej usługi z grona podobnych serwisów streamingowych.

 Trzy modele rekomendacji Spotify

Spotify w rzeczywistości nie używa jednego rewolucyjnego modelu rekomendacji. Zamiast tego łączy najlepsze strategie, które były wykorzystywane przez inne usługi, aby stworzyć własny, wyjątkowo potężny mechanizm wykrywania preferencji słuchacza.

By odbiorca usługi otrzymał swoją spersonalizowaną listę przebojów szwedzki gigant streamingu wykorzystuje połączoną moc 3 modeli:

  1. Modele filtrowania (które pierwotnie były używane przez Last.fm), które analizują zarówno twoje zachowanie i zachowania innych, podobnych Tobie osób.
  2. Modele przetwarzania naturalnego (NLP), które analizują tekst piosenek.
  3. Modele audio, które same badają nieprzetworzone ścieżki dźwiękowe

Każdy z modeli jest niezwykle skomplikowany, jednak to ten pierwszy budzi największe emocje. W przeciwieństwie do Netflix, Spotify nie posiada przecież systemu ocen za pomocą którego użytkownicy recenzują muzykę. Stąd pojawia się trudność związana z odczytaniem preferencji słuchacza. Jednak i na to znaleziono rozwiązanie. Jakie?

“Zamiast tego Szwedzi wykorzystują Big Data, zebrane z aplikacji i odtwarzacza osadzonego w ich witrynie. Dane o zachowaniach to na przykład informacje o tym czy użytkownik zapisał utwór na własnej liście odtwarzania, czy odwiedził stronę wykonawcy po odsłuchaniu utworu, które fragmenty piosenki przewinął lub odsłuchiwał wielokrotnie. To tak zwane dane behawioralne, które dzięki algorytmom uczenia maszynowego można rozszyfrować. Sztuczna inteligencja szuka analogii, wzorców i koneksji pomiędzy różnymi czynnikami.” – dodaje Tomasz Sokół z OAN.

Kiedy rozeszła się wieść, że Francois Pachet, francuski naukowiec i ekspert od muzyki tworzonej przez AI, dołączył do zespołu Spotify, aby jak sam twierdzi – „Skupić się na tworzeniu narzędzi pomagających artystom w ich twórczym procesie.„, część internetowej społeczności zadrżała. Spora część sceptyków sądzi, że lider w sztucznej inteligencji może wykorzystać swoją wiedzę, aby uczynić Spotify siłą, która odwróci świat muzyki do góry nogami. Spodziewają się oni, że AI, które zacznie samodzielnie tworzyć przeboje, wypchnie artystów i ich wytwórnie. Szwedzi oczywiście zaprzeczają i deklarują, że głównym celem tej współpracy jest pomoc artystom w tworzeniu jak najlepszej jakości muzyki.

Źródło: OAN

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
Udany meetup to doskonały sposób na wymianę wiedzy i doświadczeń zawodowych. Dzięki swobodnej atmosferze, format spotkań jest szczególnie ceniony w branży IT. Firmy upatrują w nim szansę na budowę wizerunku „pracodawcy z wyboru”, a uczestnicy okazję do wzięcia udziału w inspirującej dyskusji. Co powinieneś zrobić, aby wydarzenie przyciągnęło jak...
Programy lojalnościowe w erze cyfrowej
Według badania przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS ponad 70% polskich konsumentów należy przynajmniej do jednego programu lojalnościowego. Coraz częściej klienci oczekują jednak natychmiastowej gratyfikacji i jeszcze więcej cyfrowych rozwiązań. W jaki sposób zwiększyć ich entuzjazm, który przełoży się na realizację celów sprzedażowych?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764