logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Sprytne zakupy - nawyk polskiego konsumenta

  PR 17.07.2024, przeczytano 464 razy
ilustracja
Michał Maksymiec

Pandemia, kryzys gospodarczy, a następnie dwucyfrowa inflacja umocniły w Polsce i tak silny już dotychczas trend smart shoppingu. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK, pochodzącymi z najnowszego raportu Shopping Monitor, już 73 proc. kupujących można określić mianem sprytnych nabywców. To osoby, które m.in. podejmują przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientują się w ofertach konkurencyjnych sieci oraz aktywnie szukają promocji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sprytne-zakupy---nawyk-polskiego-konsumenta,405028,artykul.html

Smart shopping to podejście, którego idea opiera się na byciu „sprytniejszym” od sprzedawcy i producenta. Tzw. sprytni nabywcy regularnie dokonują racjonalnych decyzji, biorąc pod uwagę wiele kryteriów – poczynając od cech produktu, poprzez ich cenę, aż po faktyczną potrzebę zakupu. Kupują produkty, które są naprawdę niezbędne i nie ulegają chwilowym impulsom. To także osoby, które na zakupy udają się z listą, doskonale orientują się w cenach, biegle porównują oferty różnych produktów i sklepów, dążąc tym samym do znalezienia najlepszej okazji.

Jeszcze w 2021 roku konsumentów, którzy wyróżniali się tego typu zachowaniem było 71 proc. Obecnie jest ich jeszcze więcej. – Smart shopping to nie tylko sposób na oszczędzanie, ale także na inwestowanie w jakość. Sprzedawcy, którzy zrozumieją te zmiany i dostosują swoje oferty, zyskają lojalnych konsumentów, którzy doceniają przemyślane zakupy. Jak widać stawka jest bardzo wysoka bo już niemal 3 na 4 Polaków określa się mianem sprytnych nabywców – komentuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK.

Sieci nie pozostają bierne na rozwój zjawiska smart shoppingu i same – proaktywnie – próbują dotrzeć do kupujących, informując ich o bieżących promocjach. Wraz z rozwojem technologii kluczowym kanałem dotarcia stały się w tym przypadku aplikacje mobilne detalistów, które wyprzedziły tradycyjne gazetki drukowane i kolorowe cenówki na półkach sklepowych. Aplikacje stanowią obecnie 53 proc. źródeł informacji o promocjach, co oznacza wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu do roku 2023. Gazetki drukowane są używane przez 50 proc. konsumentów, a kolorowe cenówki na półkach przez 35 proc.

Jak Polacy podejmują decyzje zakupowe?

Popularność smart shoppingu w Polsce od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie, ale nabywcy stają się coraz bardziej nowocześni i świadomi. Technologia odgrywa kluczową rolę w tej transformacji, umożliwiając dostęp do informacji i ułatwiając podejmowanie przemyślanych decyzji zakupowych. Warto zauważyć, że aż 64 proc. smart shopperów chętnie korzysta z kas samoobsługowych, jeśli sklep oferuje taką możliwość. Ponadto, coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje dotyczące produktów i usług – aż połowa konsumentów zwraca na nie uwagę, co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2022 rokiem. W poszukiwaniu tańszej oferty produktowej, 43 proc. nabywców nadkłada drogi i robi zakupy w miejscach bardziej oddalonych od swojego domu lub pracy.

– Warto podkreślić, że smart shopperzy nie zawsze będą wybierać najtańsze opcje, ale raczej te, które oferują najlepszy stosunek jakości do ceny. To delikatna granica między pozycjonowaniem sklepu, który posiada „tanie produkty” oraz tym który sprzedaje towar w „korzystnej cenie” – dodaje Michał Maksymiec.

Źródło: Consumer Panel Services GfK

www.gfk-cps.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

– Nowelizacja ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców zakładała wprowadzenie dwuelementowej podstawy wymiaru składki zdrowotnej dla 2,5 mln firm – zaznacza Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl, komentując weto prezydenta Andrzeja Dudy z 6 maja 2025 r.
Deregulacja: 40 zmian z komentarzem radcy prawnego
W czwartek 1 maja 2025 roku miał wejść w życie pakiet 40 zmian deregulacyjnych, które mają uprościć prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Nowe regulacje są odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców i mają na celu ograniczenie biurokracji, obniżenie kosztów administracyjnych oraz zwiększenie elastyczności w funkcjonowaniu firm. Prace nad ustawą się...
Obecnie 49,1% Polaków dobrze ocenia swoją sytuację finansową, a 27,3% źle ją widzi. 20,5% rodaków nie postrzega jej ani pozytywnie, ani negatywnie. Natomiast tylko 3,1% nie umie się w tej kwestii określić. Zadowolone są najczęściej osoby w wieku 18-24 lat, z miesięcznymi dochodami netto powyżej 9 tys. zł. Głównie dotyczy to Polaków będących na...
Spadła rok do roku liczba zlikwidowanych firm
W I kwartale 2025 r. liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niespełna 2% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak znawcy tematu przekonują, że w ostatnich kilkunastu miesiącach warunki do prowadzenia biznesu nie uległy istotnym zmianom. Jednocześnie zwracają uwagę na rosnące koszty, zmiany regulacyjne i...
Agenci AI szybko zmieniają sposób, w jaki pracujemy, ale najnowsze badania Salesforce pokazują, że klienci również wykazują zapotrzebowanie na asystę sztucznej inteligencji przy swoich transakcjach. Ankieta przeprowadzona wśród 2552 amerykańskich konsumentów identyfikuje cztery różne typy osobowości zainteresowane agentami AI: Life-Hacker;...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764