logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Sprytne zakupy Polaków 2016

  PR 23.08.2016, przeczytano 1744 razy
ilustracjastrzałka

Jak wynika z raportu „Sprytne zakupy Polaków 2016”, Polacy to bez wątpienia „smart shopperzy”. Co ciekawe, aż 80% Polaków korzysta z programów przynoszących im materialne profity przy zakupie. W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskują także programy typu cashback, które aż połowa Polaków uważa za opłacalne. Jak kupują Polacy?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sprytne-zakupy-polakow-2016,29680,artykul.html

Większość z nas chciałoby mieć ciastko i zjeść ciastko. Oznacza to, że gdy robimy zakupy, wolelibyśmy, żeby pieniądze wcale nie opuszczały naszego portfela, a jeśli już to zrobią – szybko do niego wróciły. Polacy szukają sposobów, by jak najwięcej zaoszczędzić na zakupach, nabywając produkty jednocześnie tanie i dobrej jakości. Jak się okazuje, wychodzi im to całkiem nieźle.

Polak potrafi – oszczędzać!

Wydawałoby się, że sprytne zakupy dotyczą wyłącznie ceny. Nic bardziej mylnego. Polowanie na promocje i rabaty nie jest jedynym wyróżnikiem świadczącym o tym, że dany konsument to „smart shopper”. Poza chęcią nabycia produktów lub usług za atrakcyjną cenę, liczy się także umiejętność znalezienia produktów wysokiej jakości, porównywanie ich w różnych sklepach, korzystanie z zakupów grupowych czy przyłączanie się do programów lojalnościowych.

Można śmiało stwierdzić, że Polacy są rozsądni podczas dokonywania zakupów – ponad 2/3 z nich nie zdarza się kupować rzeczy, które okazują się później niepotrzebne. Co więcej, zanim zdecydujemy się na zakup produktu lub usługi, dokładnie planujemy nadchodzące wydatki. Najbardziej popularnym rozwiązaniem mającym pomóc w decyzji zakupowej jest przeglądanie ofert w Internecie (85% badanych) oraz korzystanie z niższych cen w sklepach online (78% badanych).

Kupując produkty, klienci najczęściej kierują się ceną (72% badanych), ale także jakością (60% osób). Dla blisko 1/3 Polaków ważna jest natomiast marka produktu, a ponad 26% kupuje produkty, do których są przyzwyczajeni. Osoby mieszkające w pojedynkę bardziej zwracają uwagę na takie cechy produktu, jak polskie pochodzenie, czy bezpieczeństwo dla środowiska, rzadziej za to kierują się wyglądem produktu. „Smart shopperów” najwięcej jest w gospodarstwach złożonych z pary z dziećmi – takie osoby częściej deklarują korzystanie z rozwiązań na obniżenie kosztów zakupów.

Same promocje już nie wystarczą

Ponad 3/4 osób wyszukuje okazji, promocji, rabatów na dany produkt i ogląda gazetki z promocjami sklepów tradycyjnych. 80% Polaków korzysta natomiast z jednego z programów dających korzyści materialne przy kupowaniu. Ponad połowa badanych decyduje się dołączyć do programów lojalnościowych własnych (dla konkretnego sklepu), trochę mniej – 44% wybiera te, które zrzeszają wiele sklepów. W ostatnim czasie, Polacy dostrzegają coraz większy potencjał programów typu cashback, które umożliwiają zwrot pieniędzy za dokonane zakupy. Z tego typu systemu korzysta już co czwarty badany, z czego najczęściej są to pary mieszkające z dziećmi (30%), a najrzadziej gospodarstwa wielopokoleniowe (16%). Respondenci przyznają, że oferty tego typu zachęcają do korzystania ze sklepów, które należą do programu (61,8%), co więcej, blisko połowa uważa, że programy oferujące cashback są opłacalne.

Portfele Polaków – na co wydajemy?

96,4% respondentów w lipcu 2016 roku kupiło produkty lub usługi w sklepach tradycyjnych, sklepy internetowe wybrało natomiast blisko 63% osób. Co nie zaskakuje, najwięcej wydajemy na żywność – miesięcznie suma ta oscyluje wokół 760 zł. Drugą najpopularniejszą kategorią produktów są ubrania i akcesoria, na które co miesiąc przeznaczamy ponad 200 zł. Okazuje się, że Polacy coraz chętniej inwestują w aktywność fizyczną – na produkty i usługi związane ze sportem i rekreacją wydajemy co miesiąc około 170 zł, co w skali roku przekłada się na sumę ponad 2000 zł. Poszczególne kategorie produktowe wraz z przeciętnymi wydatkami obrazuje poniższa tabela:


Badanie pokazuje, że Polacy to świadomi konsumenci, którzy planują swoje wydatki oraz szukają nowych sposobów na oszczędzanie pieniędzy. Coraz więcej osób przekonuje się, że wyszukiwanie promocji w Internecie lub przeglądanie gazetek promocyjnych sklepów stacjonarnych, to nie jedyne sposoby na zaoszczędzenie pieniędzy. Z naszych wyliczeń wynika, że dzięki serwisom cashbackowym  takich jak Refunder, Polak jest w stanie zaoszczędzić blisko 1500 złotych rocznie. To całkiem pokaźna suma – wyjaśnia Eva-Lotta Wojtasik, Market Analyst & Business Developer w Refunder.pl. Jeszcze więcej może zaoszczędzić rodzina z dziećmi, cashback w tym przypadku przekracza 1800 złotych rocznie. Korzystanie z tego typu serwisów  nie wymaga od klientów żadnego dodatkowego wysiłku poza zrobieniem zakupów w sklepach przyłączonych do  programu. Dostajemy więc zwrot pieniędzy za zakupy, które i tak byśmy zrobili – podsumowuje Wojtasik.

Źródło: Refunder

www.refunder.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764