logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Sprytny ruch Orlenu - rabatem „30 gr na litrze” koncern ograł całą konkurencję

  PR 25.07.2022, przeczytano 487 razy

Jak wynika z obserwacji zachowań 347,5 tys. konsumentów, którzy odwiedzili łącznie ponad 4,5 tys. stacji paliw w Polsce, promocja Orlenu, obejmująca trzy bony na tankowanie o 30 gr taniej na litrze, uchroniła koncern przed poważnym spadkiem ruchu, spowodowanym rosnącymi cenami. Na przełomie czerwca oraz lipca br. wyniósł on zaledwie 0,21%. Wówczas cała konkurencja zanotowała o 6,97% mniejszą liczbę wizyt. W tym samym czasie unikalnych klientów Orlenu ubyło tylko o 0,23%. Natomiast pozostali gracze na rynku ponieśli stratę na poziomie 7,02%.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sprytny-ruch-orlenu---rabatem-_30-gr-na-litrze_-koncern-ogral-cala-konkurencje,396701,artykul.html

Firma technologiczna Proxi.cloud i platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH sprawdziły, czy wakacyjna promocja Orlenu, obejmująca trzy bony na tankowanie o 30 gr taniej na litrze, wpłynęła na ruch konsumencki na stacjach koncernu. Zbadano osobno placówki tej sieci oraz konkurencji (IDS, Circle K, Amic, Huzar, Shell, Lotos, Avia, BP, Moya i AS 24) w tym samym okresie, tj. 2 tygodnie przed wprowadzeniem rabatu oraz 2 tygodnie po tym fakcie.

– Zebrane dane wyraźnie pokazują, że akcja największej sieci stacji paliw w Polsce przyniosła jej wymierne korzyści w postaci zwiększonego ruchu względem konkurencji. Wprawdzie liczba wizyt na samym Orlenie, porównując okres po wprowadzeniu promocji do poprzedzającego ten moment, zaliczyła niewielki spadek, bo o zaledwie 0,21%. Jednak patrząc na cały rynek, widać, że stacje konkurencyjnych sieci w tym samym okresie porównawczym straciły aż 6,97% wcześniejszego ruchu. Dlatego wniosek o pozytywnym wpływie promocji na wizyty na Orlenie jest jak najbardziej słuszny – wyjaśnia Adam Grochowski, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud.

Analitycy z UCE RESEARCH również podkreślają, że dzięki zestawieniu wyników Orlenu i konkurencji widać, iż wakacyjna promocja lidera rynkowego wpłynęła na utrzymanie liczby wizyt na stacjach, pomimo niekorzystnych warunków ekonomicznych. W przypadku koncernu spadek ruchu był o 6 p.p. mniejszy niż na całym rynku. Według autorów analizy, to dość istotna różnica, która może pozwolić na powiększenie przewagi konkurencyjnej ww. sieci, wynikającej z największej liczby placówek w Polsce.

– Niedługo po wprowadzeniu promocji Orlenu konkurencyjne stacje zaproponowały konsumentom inne rabaty. Jednak w związku z tym, że lider rynkowy jako pierwszy odebrał ruch konkurencji i obronił się przed znacznymi spadkami wizyt na stacjach, obecnie wciąż jest na wygranej pozycji. Niemniej w czasach szalejącej inflacji trzeba non stop zabiegać o klienta. Przewiduję, że konkurencja między stacjami paliw będzie coraz ostrzejsza, na czym oczywiście najbardziej skorzystają konsumenci – stwierdza Mateusz Chołuj, szef zespołu analitycznego Proxi.cloud.

Porównując liczby unikalnych klientów, analitycy UCE RESEARCH zaobserwowali spadek na stacjach Orlenu o 0,23%. W przypadku konkurencji wyniósł on łącznie aż o 7,02%. Różnica wyniosła zatem 6,79 p.p.

– Wyniki dotyczące ruchu i unikalnych klientów są zbliżone. Dane obrazują trend widoczny w Polsce od kilku miesięcy. Wraz ze wzrostem cen paliw część Polaków decyduje się na ograniczenie podróży czy wybiera transport publiczny. Jak widać, stacje benzynowe mogą ograniczyć odpływ klientów poprzez właściwe akcje promocyjne skierowane do klientów indywidualnych. Promocja Orlenu jest tego najlepszym przykładem, który przyniósł spółce wymierne korzyści – dodaje Adam Grochowski.

Jak podsumowuje Mateusz Chołuj, przewaga konkurencyjna Orlenu może się utrzymywać, ponieważ koncern działa na największą skalę na rynku, co potencjalnie umożliwi mu oferowanie paliw w najniższych cenach. A w obecnych czasach cena jest dla konsumentów najważniejszym kryterium wyboru. W dobie inflacji kupujący stają się coraz mniej lojalni i kierują się niemal wyłącznie przyznawanymi rabatami. Takie kwestie, jak np. jakość obsługi czy smak kawy kupowanej na stacji, schodzą de facto na dalszy plan, podobnie jak w przypadku handlu spożywczego.

Źródło: UCE RESEARCH

Dodatkowe informacje:

Celem badania było przenalizowanie ruchu na stacjach benzynowych sieci Orlen w związku z wprowadzeniem promocji na paliwa w formie trzech bonów na zniżkę 30 gr na litrze paliwa. Oferta ta weszła w życie 27.06.2022 roku i ta data jest graniczna dla rozróżnienia dwóch dwutygodniowych okresów przed tym wydarzeniem (13-26.06.2022 r.) i po nim (od 27.06.2022 r. do 10.07.2022 r.). W celu sprawdzenia wpływu rabatów na ruch klientów na Orlenie porównano wizyty na tych stacjach do wizyt u konkurencji, co umożliwiło oszacowanie wielkości wpływu promocji na ruch w placówkach Orlenu. Łącznie zbadano 4522 stacje, w tym 1807 placówki Orlenu oraz 2715 stacje konkurencji (IDS, Circle K, Amic, Huzar, Shell, Lotos, Avia, BP, Moya i AS 24). Obserwowano zachowania 347545 klientów. Analiza została przeprowadzona tylko i wyłącznie w celach badawczych. Nie była też realizowana na zlecenie żadenej z ww. stacji paliw lub koncernów paliwowych.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764