logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Stan designu z perspektywy przedsiębiorstw

   14.08.2015, przeczytano 2065 razy
ilustracjastrzałka

PARP opublikował raport będący jednym z elementów badania Diagnoza stanu design. To już drugi raport zrealizowany w ramach projektu Ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (dizajnu) finansowanego ze środków pomocy technicznej POIG.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/stan-designu-z-perspektywy-przedsiebiorstw,25684,artykul.html

Celem badania jest dostarczenie wiedzy dotyczącej następujących zagadnień:
charakterystyki rynku design-u w Polsce oraz trendów z nim związanych;

  • praktyk związanych z wykorzystaniem design-u w polskich przedsiębiorstwach (w tym: rozpowszechnienia design-u, form design-u, funkcji design-u, zasad doboru wykonawców świadczących usługi w obszarze design-u);
  • korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design;
  • barier rozwoju oraz wykorzystania design-u w Polsce.


Zgromadzona wiedza stanowić będzie podstawę do wypracowania rekomendacji, mających na celu wskazanie pożądanych form i kierunków interwencji publicznych związanych z upowszechnianiem i wpieraniem rozwoju design-u w działalności polskich przedsiębiorstw.

W raporcie, opublikowanym w marcu 2015 roku respondentami byli projektanci i design managerowie. W najnowszej publikacji PARP przedstawia stan designu w Polsce z perspektywy przedsiębiorstw. W badaniu wzięło udział 333 firm, głównie z branży przemysłowej, usługowej, handlowej i budowlanej.

Raport dostarcza m.in. informacji  na temat roli designu w odnoszeniu sukcesu rynkowego, trudności we współpracy z projektantami, czy skali zatrudnienia projektantów i specjalistów ds. designu w firmach.

Zdaniem 57,8 % respondentów produkt lub usługa, w którym wykorzystali wzornictwo odniósł sukces rynkowy. 74% badanych uważa, że produkty ich firmy są dobrze zaprojektowane, przy czym 38,7 % firm, które wzięły udział w badaniu posiada strategię designu, a więc np. posiada spójną linię projektową swoich produktów lub usług, współpracuje z biurami projektowymi lub projektantami, traktuje design, jako element procesu tworzenia innowacyjnych produktów lub usług. Tylko 9,9 % firm przeprowadziło audyt designu - czyli metodyczny przegląd i ocenę stosowanych w firmie wzorów, znaków lub produktów pod kątem designu.

42,6 % badanych firm zatrudnia pracowników, którzy odpowiadają za wzornictwo, ale aż 44% zatrudnionych w firmach projektantów/designerów nie ma wykształcenia kierunkowego, tj, ukończonych studiów wyższych w zakresie projektowania/wzornictwa.

Ponad połowa respondentów - 53,7 % korzysta z usług projektantów na każdym etapie rozwoju nowego produktu/usługi, 47,2 % - jedynie na etapie stylizacji produktów, nadania formy już istniejącym produktom.

Autorzy badania zestawili również odpowiedzi przedsiębiorców i projektantów oraz menedżerów wzornictwa. Udział designu w sukcesie produktu przedsiębiorcy ocenili na 59%, druga grupa - 68%.

Jak przyczynę najczęstszych problemów w zakresie korzystania z usług zewnętrznych projektantów firmy podają m.in. wysokie ceny za usługi (47,9 %), zbyt duże przywiązanie do autorskiej wizji projektu (33,9%), zbyt długi czas realizacji projektu (32,1%), nieterminowe wykonywanie projektów (30,3%) oraz projekty niedopasowane do potrzeb klientów firmy (28,5%).

Na liście instrumentów wsparcia publicznego w zakresie designu dla przedsiębiorców, z których badani chcieliby skorzystać wymieniono m.in. dofinansowanie ba badania i rozwój w zakresie nowych produktów i usług, portal internetowy - bazę danych projektantów i wykonawców oraz dofinansowanie do etapu wdrożenia projektu wzorniczego.

Źródło: Instytut Wzornictwa Przemysłowego

badania.parp.gov.pl/wyniki-badania/wyniki-badania

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Domyślam się, że autorowi tekstu płacono od każdego użytego słowa "design". Zakładam, że przedsięwzięcie okazało się sukcesem finansowym. Trudno mi znaleźć jakieś inne dobre strony tego artykułu. Pewnie go nie zrozumiałem.

avatar użytkownika
,

A co to jest trudnego do zrozumienia? Autorzy badania przeprowadzili ankiety - najpierw wśród projektantów, teraz wśród ich klientów - i przedstawiają wyniki. Jeśli temat Cię interesuje to wejdź sobie na strony PARP-u, pobierz pdf-a z tymi danymi zilustrowanymi w formie wykresów - w firmie graficznej będzie to zapewne bardziej przystępne. Jeśli Cię nie interesuje, to nic dziwnego że nie przebrnąłeś przez kilka akapitów danych statystycznych.  

,

74% uważa, że produkty ich firmy są dobrze zaprojektowane
Tylko 9,9 % firm przeprowadziło audyt

To zestawienie wyśmienicie obrazuje stan polskiego wzornictwa.

avatar użytkownika
,

Jeszcze gorsze przeczucie budzi liczba niemal 50% klientów, którzy korzystają z pomocy designera do "stylizacji już istniejącego produktu" - czyli po fakcie, nie mając kompletnie pojęcia do czego ten designer miałby się właściwie przydać.  

avatar użytkownika
,

Wiadomo nie od dziś, że jesteśmy społeczeństwem mało wyedukowanym, a do tego nieufnym wobec "fachowców". Przy tym wszystkim, dość biednym.
Mamy mnóstwo zdolnych projektantów, ale ich talenty marnuje się zmuszaniem ich do pracy na poziomie "żeby sprzedać", gdzie decydujący głos mają skostniałe i podejrzanej wiarygodności struktury.
W rozwój wzornictwa należy inwestować z poziomu centralnego, a nie próbować wycisnąć z tego ostatni grosz zanim będzie do tego gotowe (tutaj jestem socjalistą i chętnie oddam część swoich podatków na dobre kształcenie młodych).
Pamiętam relację nieżyjącego już Pana Kaniewskiego z jakiejś chińskiej szkoły wzornictwa - był zaszokowany skalą, a dotyczyło to tylko jednej dyscypliny - golfa. Chyba coś koło tysiąca studentów, a zajmowali się projektowaniem wszystkiego - od piłek, do kompleksów pól. Za kilka lat zobaczymy tego efekty.
Najpierw trzeba zasiać żeby później zbierać plony. Jak nie spojrzymy szerzej na wszystkie twórcze dziedziny, to zawsze będziemy drutować (i każdą pierdołę kupować od Niemców albo Francuzów).
Przeprowadzanie ankiet niczego nie zmieni - diagnoza jest znana, ale nie ma pomysłu na terapię.
  

avatar użytkownika
,

Miało być "słabo wyedukowanym". To wszystko przez Cynika...  

avatar użytkownika
,

Trudno sobie wyobrazić by państwo edukowało biznes jak współpracować z projektantem. Można jakoś tam promować tą ideę, ale centralnie nie zadekretuje się ani nie przeforsuje praktyki włączania projektanta w proces powstawania produktu na odpowiednio wczesnym etapie. Trzeba pamiętać, że w Polsce nawet w firmach o sporej skali i ogólnokrajowym zasięgu zdarza się traktować wzornictwo jako element, który "można przecież zerżnąć" z zagranicznej konkurencji, a zatem nie ma powodu aby się na niego wykosztowywać. Konsekwencja jest prosta - coś na co nie warto się wykosztowywać nie będzie w takiej firmie nigdy traktowane poważnie - i koło się zamyka.   

avatar użytkownika
,

Trzeba zacząć od dzieci, ze świadomością, że przynajmniej dwa pokolenia zostały zmarnowane. Edukacja na "M jak modlitwa" i "Gwiazdy gotują na parze" nie dają wystarczających podstaw do samodzielności i niepodległości kraju.  

,

Państwo powinno być jak najdalej od czegokolwiek, bo państwo nie służy do tego.

Zmienić należy mentalność przedsiębiorców, którzy wolą 'opędzić' rynek tanim chińskim chłamem niż inwestować we własne produkty.

Doskonale widać to w branży reklamowej, gdy na targach nagrodami i wyróżnieniami obdarowuje się importerów chińskiego badziewia.
  

avatar użytkownika
,

"...Zmienić należy mentalność przedsiębiorców..."
Kto i jak miałby tego dokonać?
  

,

Można też zerknąć na produkty Manta, KrugerMatz, Myphone, GoClever i inne.

W materiałach promocyjnych nazywają siebie producentami, ale ich rola ogranicza się do importu kontenerów nonejmowego szajsu, który w Chinach jest brandowany wg uznania płacącego.
  

avatar użytkownika
,

To jest inna rzecz - takie biznes nie potrzebuje designera, ale też ma prawo funkcjonować i funkcjonuje nie tylko u nas.  

,

Konsument.
Kupując byle ****** daje przyzwolenie na produkowanie byle ******.
  

avatar użytkownika
,

No ale tak właśnie działa Niewidzialna Ręka Rynku. Zmuszanie producentów aby wdrażali z udziałem designerów lokalne innowacje, za które nikt nie będzie chciał płacić, to próba jej obcięcia, Chyba, że dopiszemy jeszcze jeden punkt do referendum i zapytamy "czy popierasz udział polskich projektantów w powstawaniu produktów oferowanych przez polskie firmy"...Wówczas głos Ludu trzeba będzie uszanować i zmniejszyć trochę emerytury i dostępność usług medycznych po to by polepszyć dostępność usług designerskich.  

,

Ja tylko odpowiadam rs3d.
A to czy tak się stanie zależy właśnie od konsumenta.

Pytanie czy da się wpłynąć na konsumenta i jak to zrobić.
  

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764