logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Staniszkis: Uczcić Kaczyńskiego? Zabierzmy przywileje tak zwanym twórcom!

   19.08.2010, przeczytano 2338 razy
ilustracjastrzałka
Jadwiga Staniszkis fot. Sławek

Koniec z przywilejami podatkowymi. Tymi, które (...) pozwalają tzw. "twórcom" (dziennikarze, artyści, naukowcy) przerzucać dużą część dochodu do "kosztów", które w ogóle nie są opodatkowane - pisze w felietonie dla Wirtualnej Polski prof. Jadwiga Staniszkis, zdegustowana „awanturą o krzyż”. W jej miejsce proponuje reformy nawiązujące do wizji i marzeń prezydenta Lecha Kaczyńskiego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/staniszkis%3A-uczcic-kaczynskiego-zabierzmy-przywileje-tak-zwanym-tworcom%21,11130,artykul.html

Prof. Jadwiga Staniszkis zawiedziona zmianą stylu prezesa PiS wskazała wczoraj kilka kierunków, które powinna podjąć opozycja aby odzyskać inicjatywę i odwrócić szkodliwe jej zdaniem uwikłanie w awanturę o krzyż pod Pałacem Prezydenckim. Wśród zaprezentowanych pomysłów, które miałyby iść w kierunku realizacji idei przyświecających marzeniom prezydenta Lecha Kaczyńskiego „o silnej i sprawiedliwej Polsce” znalazła się m.in. reforma finansów publicznych, o której Staniszkis mówi:

(...) Lepiej byłoby dziś, zamiast myślenia, jak skompromitować nową kancelarię prezydencką walką z krzyżem, wystąpić na przykład z wizją reformy finansów publicznych, zgodną z tym marzeniem. Po pierwsze - koniec wszystkich przywilejów emerytalnych: nie tylko mundurowych, ale też sędziowskich i prokuratorskich. I wyłączenie z KRUS zamożniejszych rolników i pseudorolników. I - po drugie - koniec z przywilejami podatkowymi. Tymi, które pozwalają "samozatrudnionym" (a są to m.in. dużo zarabiający specjaliści) płacić niski, liniowy podatek. I tymi, które pozwalają tzw. "twórcom" (dziennikarze, artyści, naukowcy) przerzucać dużą część dochodu do "kosztów", które w ogóle nie są opodatkowane.
Tusk tego nie zrobi, bo owe przywileje dotyczą zaplecza klasy politycznej. Ale tego właśnie, a nie antyrozwojowego wzrostu VAT-u czy łatania budżetu prywatyzacjami, wymaga przyszłość Polski! (...)

Staniszkis powtórzyła swoje tezy we wczorajszym programie „Fakty po Faktach” na antenie TVN24, gdzie wypowiadała się m.in. na temat planowanej przez rząd „jesiennej ofensywy legislacyjnej”. Jej zdaniem rządowi brakuje odwagi aby uderzyć w przywileje m.in. „samozatrudnionych” twórców i najlepiej zarabiających profesjonalistów (do których sama się zaliczyła), mających kosztować budżet państwa „dziesiątki miliardów rocznie”. Jeżeli przerzuca się ciężary na ludzi, należy rozpocząć od uproszczenia systemu i zniesienia wszelkich przywilejów – wyjaśniła pani profesor. Tusk wg. niej na pewno tego nie zrobi, bo „to uderza w ten fundament, który głosuje za platformą”. Jednak „w imię sprawiedliwości to byłoby konieczne” dodaje Staniszkis zdradzając na koniec, że marzy, aby z inicjatywą taką wystąpił Jarosław Kaczyński, „na którego ci ludzie i tak nie głosują”, aby powiedział: „W imię sprawiedliwości zacznijmy od tego”.

Pani profesor, która w ten sposób chciałaby nawiązać do idei przyświecających prezydenturze Lecha Kaczyńskiego wypada chyba przypomnieć, że pomysł uderzenia w „przywileje” twórców nie jest nowy i eksploatowany był w 2006 roku przez Zytę Gilowską, ówczesną minister finansów w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Wówczas to właśnie nie kto inny jak sam prezydent Lech Kaczyński zdecydowanie zaprotestował przeciw temu pomysłowi grożąc, że nie zawaha się użyć „środków konstytucyjnych” gdyby trzeba było zablokować odpowiednią ustawę. Prezydent przypomniał wówczas, że środowiska naukowe narażone byłyby dodatkowo na skutki ograniczenia możliwości pracy na wielu uczelniach: „Byłby to drugi cios w te środowiska, na których wszystkim powinno bardzo zależeć. Mówię w tej chwili oczywiście nie tylko o naukowcach, mówię również o twórcach literatury pięknej, o reżyserach, rzeźbiarzach, malarzach, także dziennikarzach, o wszystkich twórcach.” – wyjaśniał w 2006 r. Lech Kaczyński.

Na koniec trudno powstrzymać się od smutnej refleksji, że radosna zabawa pamięcią o Lechu Kaczyńskim i próby wykorzystywania jej do bieżącej rozgrywki politycznej mają miejsce nie tylko pod Pałacem Prezydenckim, a uczestniczą w niej nawet najlepiej zarabiający profesjonaliści...

inf. wł.
Zdjęcie na licencji CC Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 2.0

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Salonowa jakość w kampanii TRESemmé
Marka TRESemmé wprowadza na rynek nowe produkty i odświeżone wersje swoich profesjonalnych kosmetyków.
Wiosenna kampania Jantar: Taka jak ja! #Regeneracja
Jedyne w swoim rodzaju kosmetyki do włosów marki Jantar, opracowane na bazie cennej esencji bursztynowej, od lat podbijają serca Polek, gromadząc rzesze stałych Klientek. Na przełomie marca i kwietnia wystartowała kampania wizerunkowa pod hasłem „Taka jak ja! #Regeneracja” - promująca kultową, regeneracyjną serię do włosów zniszczonych w nowej odsłonie – szampon do...
Nowe władze Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB
W dniu 19 kwietnia br. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB, które zgromadziło kluczowych przedstawicieli branży marketingu. Podczas tego ważnego wydarzenia ogłoszono skład nowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, stanowiących fundamenty dalszego rozwoju stowarzyszenia.
Rogalik na drogę w kampanii 7Days
W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days. Smaczny, zawsze świeży dzięki szczelnemu opakowaniu, doskonały na każdą okazję. W ramach działań przewidziana została również aktywacja lokalna – w maju na ulicach Lublina pojawi się...
Firma Hochland, która w tym roku świętuje jubileusz 30-lecia na polskim rynku, rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Hochland. Marka, która na początku tego roku odświeżyła swoją identyfikację wizualną, do współpracy wybrała agencję reklamową Ogilvy.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764