logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Sterowiec Goodyear Blimp – symbol od ponad stulecia

  PR 28.09.2020, przeczytano 876 razy
ilustracja

Powrót sterowca Goodyear Blimp do Europy tego lata to doskonały moment, aby świętować stulecie podniebnej innowacji, sięgającej czasów pierwszych sterowców Goodyear z początków XX wieku. Od tego czasu sterowce marki stały się globalnie rozpoznawalnym symbolem i stałym elementem wydarzeń sportowych i kulturalnych na całym świecie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sterowiec-goodyear-blimp-%E2%80%93-symbol-od-ponad-stulecia,388560,artykul.html

Cztery sterowce, jeden symbol

Goodyear posiada cztery sterowce. Wszystkie zostały zaprojektowane przez firmę Zeppelin i są efektem ścisłej współpracy między przedsiębiorstwami, która sięga 1924 roku. Sterowiec Goodyear Blimp latający w Europie obsługuje firma Zeppelin z siedzibą we Friedrichshafen w Niemczech. Pozostałe trzy maszyny mają swoje bazy w Stanach Zjednoczonych, w Pompano Beach na Florydzie, Carson w Kalifornii i niedaleko Akron w stanie Ohio – siedziby Goodyear Tire and Rubber Company. Kontynentalny zasięg pozwala sterowcom Goodyear Blimp uczestniczyć w 200 imprezach sportowych i rozrywkowych rocznie, we wszystkich zakątkach Ameryki Północnej.

Sterowiec jest nieodłącznym elementem wyścigów Daytona 500 – błękitnej wstęgi w kalendarzu NASCAR – dla których Goodyear jest wyłącznym dostawcą opon, a także meczów koszykówki NBA, futbolu amerykańskiego i zawodów golfowych PGA. Jeżeli dodać do tego ekscytującą obecność nowego sterowca w Le Mans i na torze Nürburgring, uzyskamy pełny obraz globalnego zasięgu sterowca Goodyear.

Historia

Historia sterowca Goodyear Blimp sięga 1912 r., kiedy inżynierowie marki po raz pierwszy opracowali tekstylne poszycie dla statków powietrznych, inspirowane osiągnięciami braci Wright sprzed zaledwie kilku lat wcześniej. W kolejnych latach Goodyear kontynuował rozwój technologii, a w 1924 r. nawiązał współpracę z niemieckim producentem sterowców Zeppelinem.

Goodyear i Zeppelin rozpoczęli pracę nad dwoma gigantycznymi sterowcami, ochrzczonymi jako Akron i Macon, które odbyły swoje pierwsze loty w 1931 i 1933 roku. W międzyczasie, w 1924 r., firmy zbudowały w Akron specjalnie zaprojektowany hangar, który posłużył jako baza. W tamtych czasach ten imponujący wyczyn inżynierski był największą wolnostojącą konstrukcją na świecie.

Program rozwoju gigantycznych sterowców w latach trzydziestych XX w. miał trzy kluczowe cele: rozwój technologii dla wojska, budowanie świadomości i zaufania do marki Goodyear oraz wzbudzenie społecznego i rządowego poparcia dla ambitnych pasażerskich lotów transoceanicznych. W owym czasie wiele osób postrzegało sterowce jako bardziej realną opcję podróży lotniczych na duże odległości niż samoloty.

Na potrzeby publicznych planów podróży lotniczych opracowano szereg kluczowych tras, w tym przeloty przez Atlantyk z Nowego Jorku lub Waszyngtonu do Paryża i Londynu oraz trasy nad Pacyfikiem, łączące Kalifornię, Hawaje, Filipiny, Japonię i Chiny. Niestety, te śmiałe zamiary były stopniowo porzucane ze względu na szybki rozwój technologii samolotowej i trudności w uzyskaniu zgody Kongresu.

W drugiej połowie XX w. sterowiec Goodyear Blimp stał się powszechnie rozpoznawalnym symbolem w całych Stanach Zjednoczonych dzięki występom na takich imprezach, jak Igrzyska Olimpijskie, Indianapolis 500, Daytona 500, międzynarodowe targi oraz mecze futbolu amerykańskiego jak Rose Bowl i Orange Bowl.

Sterowiec Goodyear ma wspaniałą historię także w Europie. Maszyna o nazwie „Europa” latała nad całym Starym Kontynentem w latach 1972-1986, biorąc udział w najważniejszych imprezach motoryzacyjnych, takich jak 24-godzinne wyścigi Le Mans i Formuły 1. Sterowiec zapewniał wyjątkowe transmisje telewizyjne słynnych wydarzeń, ale też uchwycił fascynujące obrazy nad takimi miejscami jak londyński Big Ben i rzymskie Koloseum. Był również obecny na dwóch brytyjskich weselach królewskich w latach 80-tych.

Technologia

Podobnie jak trzy amerykańskie maszyny, nowy europejski sterowiec Goodyear Blimp to półsztywny Zeppelin NT, sygnowany logo Goodyeara. Ten model to największy obecnie półsztywny sterowiec na świecie. Ma długość 75 metrów, szerokość prawie 19,5 metra i wysokość 17,4 metra. Gondola, czyli przedział pasażerki, mieści do 14 osób, które mogą podziwiać widoki przez duże panoramiczne okna. Balon wypełniony jest niepalnym helem, a całkowita pojemność sterowca wynosi 8 425 m3.

Sterowiec Goodyear Blimp napędzają trzy silniki o mocy 200 KM każdy, co daje łączną moc podobną do tej w samochodach wyścigowych LMP2 startujących w Le Mans. Silniki są połączone ze śmigłami za pomocą skrzyni biegów, a cały zestaw pozwala na imponującą zwrotność: sterowiec może nawet obracać się wokół własnej osi podczas lotu. Może również startować i lądować w pionie.

Taka konfiguracja mocy zapewnia sterowcowi Goodyear Blimp maksymalną prędkość 125 km/h i zasięg 1000 km. Jego maksymalna wysokość lotu wynosi 3000 metrów. Zazwyczaj leci wzdłuż głównych dróg i autostrad, co pozwala personelowi naziemnemu podążać za nim i w razie potrzeby udzielać pomocy.

Dzięki dużemu zasięgowi i niskiej emisji hałasu sterowiec Goodyear Blimp jest doskonałą platformą do relacjonowania z powietrza ważnych wydarzeń, co będzie kluczowym elementem jego roli m.in. w Nürburgring. Z łatwością może zawisnąć w miejscu i jest przy tym znacznie cichszy niż śmigłowiec.

Najnowszy sterowiec Goodyear Blimp powrócił do Europy tego lata, aby uświetnić ponowne zaangażowanie marki w europejskie i międzynarodowe wyścigi, w tym w 24-godzinny wyścig Le Mans. Powrót ten, a także ekspansja Goodyear na kilka serii wyścigów samochodów turystycznych, prototypów, GT i elektrycznych, to coś, co warto świętować w wielkim stylu.

Źródło: Goodyear

www.goodyear.eu

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764