logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

STGU testuje maszyny Oki Pro 9541 i Oki Pro9542

   17.05.2019, przeczytano 4476 razy
ilustracja

Któż by nie kochał papierów barwionych w masie? Na rynku pojawiają się wciąż kolekcje nowych odcieni i struktur. Jedno pozostaje bez zmian – dylemat, w jaki sposób je zadrukować. STGU przetestowało udostępnione przez OKI Europe możliwości maszyn OKI Pro 9541 i OKI Pro9542, sporządzając próbnik efektów uzyskiwanych w druku na papierach pochodzacych z oferty Antalis.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/stgu-testuje-maszyny-oki-pro-9541-i%C2%A0oki-pro9542,382485,artykul.html

Biel biel biel!

Do dyspozycji mamy następujące techniki:

  • sitodruk
  • druk atramentowy
  • druk tonerowy

W przypadku sitodruku musimy polegać na bardzo precyzyjnym wykonawcy, znającym nasze podłoże, precyzyjnie wykonującym zlecenie. Nie powinien zaskakiwać (chociaż klientów wciąż zaskakuje) fakt, że taka usługa wiąże się z kosztami oraz zwiększonym czasem produkcji. Przy małych nakładach i szybkich zleceniach może być to spore wyzwanie.

W przypadku białego druku w maszynach atramentowych, konieczne jest wykonanie prób i uzbrojenie się w cierpliwość i zrozumienie – charakterystyka tego druku powoduje, że o ile biel do poddruku ma zadowalającą jakość, o tyle sam druk bielą na kolorowych papierach o większej chłonności zdaje się być nieco przygaszony, zszarzały, z pewnością nie śnieżnobiały.

Idealnym rozwiązaniem w przypadku szybkich, cyfrowych zleceń, w których chcemy mieć stuprocentową pewność, że biel będzie naprawdę biała, jest wybór maszyny sucho-tonerowej. To rozwiązanie jest tanie (jak druk cyfrowy), dostępne od ręki (istotne przy testach) oraz bezproblemowe. Postanowiliśmy przetestować dla Was maszyny cyfrowe OKI, wykorzystujące jako kolor dodatkowy biel lub lakier clear (bezbarwny UV błysk).

Wraz z OKI Europe Polska przetestowaliśmy papiery barwione w masie, w zadruku maszyną OKI Pro 9541 i OKI Pro9542. Założenie było proste – chcieliśmy WSZYSTKO i od RĘKI. Przygotowaliśmy to, co nas zwyczajowo najbardziej frustruje przy projektach z bielą / poddrukiem / UV na papierach barwionych w masie – drobny, często szeryfowy druk, pasowanie (poddruk bielą, druk kolorem), miejscowe większe aple.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Nasze doświadczenia

Przygotowaliśmy dla Was próbnik, na który składają się cytaty o designie, na różnych, często szalonych papierach – w tym wypadku z domu Antalis. Przetestowaliśmy różne podłoża – także te, które zwyczajowo sprawiają nieco komplikacji przy zadruku i nie są dedykowane do druku cyfrowego.

Podłoża

Zadruk czystą bielą udało uzyskać się bez problemu nawet na tak wymagających podłożach jak Chromolux – red, colour ocean i trudny w zadruku chrome i metallic silver oraz metallic gold. Dobre efekty są także na Pop’Secie – czarnym 320g, ale także sunshine yellow, cosmo pink, maritime blue i indigo (tutaj także z zadrukiem kolorowym na białym poddruku). Nie powinien zaskakiwać dobry rezultat przy rodzinie papierów Curious Metallics i Curious Skin, przy czym szczególnie przy czarnym Skinie ogromne wrażenie robią bardzo cienkie linie zadrukowane bielą oraz tonerem clear.

Tak naprawdę jednak cała zabawa zaczyna się w momencie, gdy sięgamy po podłoża trudne – czyli bardziej chłonne, które przy druku atramentowym nie mają szans na dobry zadruk, a potrafią także sprawić kłopoty przy sitodruku. Do takich papierów należą chociażby Karton CLK, papiery z rodziny Keaykolour (koniecznie obejrzycie nasz zadruk na Keaykolour Matcha Tea). Wypróbowaliśmy dla Was także zadruk clearem na białym papierze, popularnym Olin (Smooth, Absolute White).

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Jakość

Trzeba przyznać, że jakość druku nas zaskoczyła – biel jest bardzo czysta, nie pozostawiająca wątpliwości – nie jest szara, nie przybiera koloru papieru, nie wchodzi w zaskakujące reakcje chemiczne. Dodatkowo, cechą techniki suchotonerowej jest to, że nadruk jest niemal “wypukły”, wyczuwalny pod palcami. Daje to efekt podobny do naniesienia wysokiej jakości podwójnego sitodruku. Kolejnym zaskoczeniem jest wysoka matowość bieli - o ile, jak wiemy, cyfrowy zadruk lubi “błyszczeć”. Tym niemniej, przy bieli zostaje zachowana matowość podłoża, a podłoża lekko połyskujące ją zyskują. Jest to bardzo satysfakcjonujący efekt.

Nieźle wyglądają także kolory, w tym również intensywne, na poddruku bielą. Ze względu na charakterystykę maszyny, należy założyć pewien margines przy pasowaniu poddruku z nadrukiem – mogą być problemy z uzyskaniem “pixelperfection”, ale trzeba przyznać, że efekt jest o niebo lepszy niż w wielu wykonaniach sitodrukiem. Nieźle wyglądają aple, ale znów – z pewnym marginesem, i przede wszystkim – niekoniecznie udadzą się na bardzo szorstkich, fakturowanych papierach (np. Curious Matter). Z tym podłożem będzie miało problem jednak większość tradycyjnych technik przy zadruku aplą.

Zastosowania

OKI to sprzęt cyfrowy, drukujący na podłożach do formatu SRA3 (lub nawet baner o dł. do 1.3m). Jest idealny do szybkiego cyfrowego druku “na już”, ale także potrafi zastąpić sitodruk oraz bije na głowę jakość atramentowego druku bielą. Oczywiście, sama maszyna nie drukuje wyłącznie bielą, ale to właśnie ta możliwość, wraz z jej bezproblemowością powoduje, że może być bardzo wygodnym rozwiązaniem w druku na papierach barwionych w masie.

Zadruk bielą na metalizowanych papierach w wyjątkowych sytuacjach wrażeniowo może zastąpić hotstamping – uzyskujemy metaliczny błysk, uzupełniony o zadruk, który w efekcie w sytuacjach, w których konieczny jest szybki druk bez możliwości przygotowania matrycy.

W wersji OKI Pro 9541 White lubClear Toner ma także możliwość “drukowania clearem”, czyli zastąpienia wybiórczego lakierowania UV (na zadruku lub bezpośrednio na podłożu). Może być to przydatnym rozwiązaniem w przypadku, gdy chcemy wylakierować element projektu przy niskim nakładzie (gdy nie opłaca się przygotowywać matrycy pod UV).

Maszyna

W przypadku większych, częściej drukujących studiów, warto rozważyć nawet zakup takiej maszyny na potrzeby studia. Sam sprzęt jest mniejszy niż przeciętne biurowe urządzenie wielofunkcyjne, a ustawienie druku – banalnie proste. Papier można kupować docięty, np. do formatu A3 i następnie docinać do formatu docelowego. Co więcej maszyny OKI obsługują także niestandardowe formaty ale także papier docięty do A4, A5, A6 i nawet DL – tak więc mając docięty papier na miejscu, możemy szybko reagować na potrzeby.

Warsztaty

Jeżeli chcesz zobaczyć jak te interesujące urządzenia sprawdzają się w akcji,  przyjdź na najbliższe bezpłatne warsztaty z druku CMYK+1 firmy OKI, które odbędą się już 23 maja w Gdańskim Hotelu Scandic. W celu rejestracji swojej obecności napisz do: knakielski(at)oki.com.pl


Lena Mitkowa
Członkini Zarządu STGU, Creative in Chief w Leniva Studio

zdjęcia: Marcin Sieczka / Studio Bank

Źródło: STGU

www.stgu.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764