logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Stolemka i Czesacz Mgły - dwa nowe obiekty w przestrzeni miejskiej

  PR 02.07.2021, przeczytano 605 razy
ilustracja

Punktem wyjścia do umieszczenia rzeźb w przestrzeni publicznej była obserwacja elementów stanowiących kiedyś wyposażenie placów zabaw: metalowe słonie, żyrafy, pociągi zbudowane z rurek stanowiły rodzaj obiektów artystycznych służących zabawie. Podobnie posiadający prostą geometryczną formę trzepak, który oprócz funkcji zawartej w nazwie stanowił miejsce spotkań i zabaw dzieci. Z tych rozważań powstała idea roboczo nazwana formami podwórkowymi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/stolemka-i-czesacz-mgly---dwa-nowe-obiekty-w-przestrzeni-miejskiej,392115,artykul.html

Do współpracy zaprosiliśmy artystów na co dzień pracujących w 2D, którzy w ramach zamkniętego konkursu, na podstawie briefu przygotowali propozycje form podwórkowych. Dwie spośród nadesłanych prac zostały zrealizowane: „Czesacz mgły” Cekasa oraz „Stolemka” Stacha Szumskiego. Obydwie stanęły w dzielnicy Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Czesacz mgły” to abstrakcyjna forma nawiązująca do opowiadania Salci Hałas „Mgła”, które również jest jedną z biennalowych realizacji i stanowiło wprowadzenie w atmosferę i historię dzielnicy. Rzeźba stanęła w miejscu, gdzie wkrótce ma zostać zrealizowany park kieszonkowy. Gdynianie, którzy dyskutowali o obiekcie w mediach społecznościowych nazwali ją kaloryferem: „Od razu zrobiło się cieplej” - pisano w komentarzach.

- Obiekty abstrakcyjne powstające w przestrzeni publicznej nie zawsze łatwo się przyjmują. Poza tym lubimy w nieprzedstawiających przedmiotach szukać skojarzeń z twarzami, zwierzętami lub przedmiotami codziennego użytku. Podobnie działają obiekty, które powstawały w ramach Biennale Rzeźby w Elblągu. Mamy nadzieję, że „Czesacz mgły”, „Stolemka” oraz neon znajdujące się w sąsiedztwie staną się elementami oddającymi i budującymi tożsamość dzielnicy. - Natalia Wielebska z Traffic Design

Z kolei u zbiegu ulic Harcerskiej i Al. Zwycięstwa stanęła „Stolemka”, w której odbiorcy bez trudu dostrzegą nadludzkich rozmiarów kobietę. To nawiązanie do kaszubskich legend o Stolemach, olbrzymach zamieszkujących niegdyś tutejsze tereny. Stolemka jest wykonana z metalu – w podobnej technologii, co „Czesacz mgły”. Rysunek stworzony przez Stacha Szumskiego, który, w wersji malowanej sprayem na płótnie, można było oglądać podczas towarzyszącej biennale wystawy „Zabawa kontekstem”, został przez Traffic Design zaadaptowany do formy przestrzennej. Dwumetrowa, ażurowa konstrukcja wtapia się w zieleń.

ilustracjastrzałka

O WYDARZENIU

Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej to wydarzenie, które łączy w sobie działania artystyczne i projektowe w przestrzeni miejskiej z programem spotkań, pokazów filmowych i debat poświęconych miejskim kontekstom architektury, sztuki oraz społeczności lokalnej. W 2020 roku przenieśliśmy swoje działania ze Śródmieścia do dzielnicy Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Biennale 2020 tak jak niemal wszystkie tegoroczne wydarzenia na świecie przebiegały inaczej, niż się spodziewaliśmy. Hasłem, jakie zaplanowaliśmy dla pierwszej edycji realizowanej poza Śródmieściem miało być: „Chodź, zobacz, co się dzieje na podwórku”. Tymczasem w marcu zdezaktualizował je #zostańwdomu. Niemniej mierząc się z wyzwaniami okresu pandemii, zrealizowaliśmy sześć projektów wpisanych w przestrzeń publiczną i z niej wynikających.

Festiwal jest współfinansowany ze środków Miasta Gdynia. Partnerem produkcji jest firma Mapalu.  Partnerem montażu jest firma RTB Serwis.

Źródło: Stowarzyszenie Traffic Design

www.trafficdesign.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764