Stora Enso została uhonorowana nagrodą Red Dot Design Award za skalowalne i nadające się do recyklingu portfolio opakowań prezentowych, przeznaczonych dla szerokiej gamy produktów marki Marimekko. Pierwsze odnawialne opakowania z tej serii trafiły na rynek w maju 2024 r.
Nagroda Red Dot w kategorii Product Design 2025 jest przyznawana za wybitne wzornictwo i kreatywność. Produkty wskazane przez jury konkursowe mają w założeniu cechować się wysoką atrakcyjnością wizualną, funkcjonalnością, zrównoważonym podejściem lub innowacyjnością – ich cechą jest natomiast najwyższa jakość designu.
Jak podkreśla Stora Enso, stworzone przez nią dla marki Marimekko nagrodzone opakowania są skalowalne i w pełni odzyskiwalne. Wykonane są z odnawialnych, certyfikowanych materiałów i ozdobione charakterystycznymi grafikami Marimekko, w tym ikonicznym wzorem Unikko oraz motywami z logo marki.
„Dzięki elastycznemu systemowi pakowania portfolio opakowań prezentowych Marimekko przyczynia się do redukcji zużycia zasobów. Jednocześnie pełni rolę „ambasadora” tej marki, słynącej z kolorowych wzorów. Opakowania pudełkowe wykonane z proekologicznej tektury falistej można składać na różne sposoby, co umożliwia bezpieczne pakowanie szerokiej gamy produktów bez potrzeby użycia taśmy klejącej czy materiałów wypełniających. Część opakowań wyposażono w uchwyty, dzięki czemu mogą one pełnić funkcję toreb zakupowych. Wykorzystanie lokalnie pozyskiwanych zasobów dodatkowo wzmacnia aspekt ekologiczny. Portfolio prezentowe Marimekko pokazuje, jak daleko można posunąć się w kierunku zrównoważonego rozwoju dzięki inteligentnemu projektowaniu opakowań” – piszą w swoim uzasadnieniu jurorzy konkursu Red Dot.
„Jesteśmy niezwykle dumni z wyróżnienia w konkursie Red Dot. Kluczowe w procesie projektowania nagrodzonych opakowań było połączenie wysokiej jakości ochrony produktu z funkcjonalnością i estetyką. Nasz zespół designerski stworzył portfolio opakowań prezentowych mając na uwadze te kluczowe kryteria, jednocześnie w pełni oddając tożsamość marki Marimekko. Uważamy, że to właśnie ten spójny przekaz przyczynił się do uznania ze strony jurorów tego prestiżowego konkursu. Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Marimekko i cieszymy się, że jej opakowania prezentowe trafiają do odbiorców na całym świecie” – mówi Anna Kjellberg, Sesign Director, Packaging Solutions Division w Stora Enso.
„Jesteśmy zaszczyceni, że portfolio opakowań prezentowych, powstałe we współpracy ze Stora Enso, zostało uhonorowane nagrodą Red Dot Design Award 2025. Od samego początku naszym celem było stworzenie opakowań, które będą nie tylko skalowalne i funkcjonalne, ale również atrakcyjne od strony wizualnej. Wierzymy bowiem, że mogą one znaleźć drugie życie i zastosowanie po rozpakowaniu prezentów. Niezwykle ważną rolę odegrał nasz zespół projektowy, który zadbał o to, by opakowania były naturalnym przedłużeniem estetyki naszej marki - niezależnie od tego, czy zdobią je sezonowe wzory, czy charakterystyczny motyw logo” – dodaje Eija Salmela, odpowiadająca ze strony Marimekko za współpracę ze Stora Enso.
Źródło: Stora Enso Polska