logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Stora Enso w 2. kw. 2021: kontynuacja trendu wzrostowego

  PR 22.07.2021, przeczytano 549 razy

Wzrost przychodów ze sprzedaży o 22,6%, zysk operacyjny EBIT do poziomu  364 mln euro i marży zysku EBIT do 14% - to kluczowe informacje finansowe przekazane przez Stora Enso w kontekście wyników koncernu za 2. kwartał 2021 r. Jak podkreśla kierownictwo firmy, jest to efekt właściwej polityki cenowej i zwiększonych dostaw, zrealizowanych przede wszystkim przez działy Biomaterials, Wood Products i Packaging Materials. Stora Enso poinformowała też o kolejnych krokach związanych z jej strategią. Prognozy na kolejny kwartał i pozostałą część roku zakładają utrzymanie wysokiego popytu na wszystkie produkty oferowane przez Stora Enso (poza papierami). Zysk operacyjny EBIT w całym roku ma – w założeniach kierownictwa – przewyższyć ten z 2020.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/stora-enso-w-2.-kw.-2021%3A-kontynuacja-trendu-wzrostowego,392370,artykul.html

- Globalna gospodarka otrząsa się ze skutków pandemii, co znalazło swoje odzwierciedlenie w naszych solidnych wynikach finansowych za 2. kwartał tego roku – pisze w komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy Annica Bresky, CEO i prezes firmy Stora Enso. – Wyłączając dział Paper, osiągnęliśmy w nim wzrost o 28%, co raz jeszcze dowodzi potencjały naszych bazowych jednostek biznesowych. To także efekt ścisłej współpracy z właścicielami marek oraz klientami, jak też kroków, które podejmujemy realizując naszą długofalową strategię.

Wyniki za 2. kwartał 2021

Przychody ze sprzedaży w 2. kwartale br. wyniosły 2 592 mln euro (przy 2 114 mln euro przed rokiem), co oznacza wzrost o 22,6%. Biorąc pod uwagę całe półrocze, sprzedaż wzrosła z 4 321 mln euro do 4 868 mln euro. Zysk operacyjny EBIT w 2. kwartale br. wyniósł 364 mln euro (178 mln euro przed rokiem), zaś w 1. półroczu jego wartość osiągnęła poziom 692 mln euro (przy 357 mln euro przed rokiem). Marża zysku operacyjnego EBIT wzrosła do 14% (z 8,4%), natomiast zysk z działalności operacyjnej (IFRS) wyniósł 182 mln euro (przy 226 mln euro przed rokiem). Wyłączając dział Paper, zysk operacyjny EBIT wyniósł 2 omawianym okresie ponad 410 mln euro, co oznacza wzrost 90% rok do roku. Jak podkreśla Annica Bresky, jest to zasługą przede wszystkim trzech jednostek biznesowych, wchodzących w skład firmy: Biomaterials, Wood Products i Packaging Materials. Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej – również w ujęciu rokrocznym –  poprawiły się o niemal 30% i osiągnęły wartość 463 mln euro (339 mln euro po uwzględnieniu aktywności inwestycyjnej).

- Dzięki temu wróciliśmy na właściwe tory jeżeli chodzi o stosunek długu netto do zysku EBITDA (wyniósł on 1,8) – pisze CEO koncernu. – Z zadowoleniem możemy również ogłosić zakończenie, o dwa kwartały wcześniej niż zakładaliśmy, naszego programu ochrony zyskowności. Zakumulowane, całkowite oszczędności dzięki niemu osiągnięte zamknęły się kwotą 510 mln euro.

Przegląd dywizji: krok po kroku

Annica Bresky podkreśla kolejny rekordowy wynik zrealizowany przez dział Wood Products. Stymulatorem wzrostu w tym przypadku był wyjątkowo wysoki popyt w skali globalnej, przede wszystkim na klasyczne produkty drzewne. Rekordowy kwartał odnotowała również dywizja Biomaterials – o jej sukcesie zdecydowała w dużej mierze sprzyjająca koniunktura na rynku celulozy. Dział Packaging Materials skorzystał na znaczącym wzroście zamówień – wyniósł on ponad 20%.

- Po zakończeniu fazy technicznego i komercyjnego rozruchu, niedawno zmodyfikowany pod kątem produkcji tektury typu kraft zakład w Oulu osiągnął oczekiwany zysk EBITDA na trzy kwartały wcześniej niż zakładaliśmy – pisze Annica Bresky. – Co więcej, zakończyliśmy inwestycję związaną z uruchomieniem produkcji nowych powłok dyspersyjnych w zakładach Forshaga. Zdecydowanie jesteśmy w okresie przesilenia i pozytywnego kroku naprzód dla całej dywizji Packaging Materials.

Znaczący wzrost sprzedaży odnotował również dział Packaging Solutions: - Chociaż jego zyskowność wciąż pozostaje wyzwaniem z uwagi na wysokie ceny surowców, staramy się ją rekompensować właściwą polityką cenową.

Annica Bresky wskazuje również na solidny zysk i wysoką wydajność operacyjną działu Forest. W tym przypadku na zwiększoną sprzedaż wpłynęły znaczące dostawy do Finlandii, Szwecji i krajów regionu bałtyckiego. CEO Stora Enso dodaje, że w realizowanych co pół roku szacunkach wartość zasobów leśnych skandynawskiego koncernu wzrosła o ponad 200 mln euro.

- Duże zamówienia odnotował również dział Paper, jednak – jak podkreśla Annica Bresky w tym przypadku koszty związane z pozyskaniem surowców są wciąż wysokie i niemożliwe do zrekompensowania poprzez podwyżki cen. To zaś wpływa na niesatysfakcjonujące wyniki całej dywizji. Mieliśmy też pewne zawirowania związane z produkcją w Langerbrugge i Maxau – oba zakłady pracują już pełną parą. Niedawne zmiany strukturalne i realizowane przez nas inwestycje wzmacniają we mnie przekonanie, że kształtujemy przyszłość działu Paper w sposób właściwy i ekonomicznie uzasadniony. Widzimy tu zatem możliwość dalszej poprawy jego sytuacji.

Niezmienny cel: bazować na materiałach odnawialnych

- Jako firma, której celem jest bycie przedsiębiorstwem w pełni bazującym na surowcach odnawialnych, z zadowoleniem odnotowujemy fakt, że coraz większa grupa naszych partnerów biznesowych oczekuje proekologicznych rozwiązań opakowaniowych: wolnych od paliw kopalnych, odnawialnych i odzyskiwalnych. Z myślą o nich Stora Enso wprowadziła w minionym kwartale na rynek nowy, bazujący na włóknach drzewnych materiał do produkcji tacek wykorzystywanych przy pakowaniu dań gotowych do podgrzewania w kuchenkach mikrofalowych – Trayforma. Wspólnie z firmą Pulpex, specjalizującą się w technologiach opakowaniowych, rozpoczęliśmy produkcję – na skalę przemysłową – proekologicznych, papierowych butelek i pojemników wykonanych z włókien drzewnych. Wprowadziliśmy też na rynek NeoLigno – biospoiwo zapewniające zdrowsze warunki pracy, także w pomieszczeniach zamkniętych.

Annica Bresky wskazuje na ligninę jako jeden z kluczowych obszarów innowacji wprowadzanych na rynek przez dział Biomaterials i pozwalających mu na realizowanie wzrostów na nowych rynkach. Jednym z tego rodzaju rozwiązań jest Lignode, które ma zastąpić syntetyczny grafit stosowany w bateriach pojazdów elektrycznych.

- Za sprawą tego rozwiązania chcemy zwiększyć dostępność materiału strategicznego z punktu widzenia europejskiego sektora motoryzacyjnego – pisze Annica Bresky. – Jesteśmy obecnie na etapie rozruchu pilotażowej produkcji Lignode, poszukujemy też strategicznych partnerów, którzy pomogą nam przyspieszyć ten proces i doprowadzić do jego komercjalizacji.

Prognozy na resztę roku

Kierownictwo koncernu zakłada, że – biorąc pod uwagę szybką odbudowę światowej gospodarki po okresie obostrzeń i restrykcji ­– zapotrzebowanie na wszystkie produkty Stora Enso, z wyjątkiem papieru, pozostanie na wysokim poziomie. Wobec powyższego prognozy na cały rok 2021 pozostają niezmienione, a zysk operacyjny EBIT przewyższy – zgodnie z planem finansowym firmy – ten ubiegłoroczny.

Źródło: Stora Enso Polska Sp. z o.o.

www.storaenso.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kolejna maszyna z oferty Duplo w firmie Wydruk
Kolejna maszyna – tym razem system broszurujący iSaddle – zwiększyła potencjał produkcyjny firmy Wydruk z Katowic. Zakup podwoił wydajność tego przedsiębiorstwa, co pozwoliło mu nie tylko na sprostanie oczekiwaniom klientów, ale także na dalszy rozwój. Inwestycja pozwoliła firmie na wykańczanie prac, które wcześniej musiała zlecać innym...
DS Smith uruchamia Customer Innovation Hub
Firma DS Smith, producent przyjaznych środowisku opakowań z tektury falistej, otworzyła swój pierwszy Customer Innovation Hub, miejsce do hybrydowej współpracy z klientami. Centrum, z siedzibą w Lizbonie, jest wyposażone tak, aby umożliwiać wspólne sesje projektowania dla klientów w formie spotkań fizycznych, online i hybrydowych.
Pierwsza instalacja CAL-one mini
Pierwsza instalacja premierowego półautomatu do klejenia kalendarzy trójdzielnych CAL-one mini odbyła się z początkiem października w dębickiej Drukarni Millenium.
Światowa premiera maszyny Varijet 106 firmy Koenig & Bauer Durst
W Radebeul k. Drezna odbyła się światowa premiera maszyny VariJET 106 firmy Koenig & Bauer Durst, towarzyszyły jej ekskluzywne pokazy na żywo. Modułowa cyfrowa maszyna drukująca typu single-pass przeznaczona dla rynku pudełek składanych powstała we współpracy pomiędzy firmami Koenig & Bauer i Durst.
Grupa Rossmann inwestuje w maszynę Corrucut firmy Koenig & Bauer
Przedsiębiorstwo ROMCARTON S.A., należące do francuskiej grupy Rossmann, inwestuje w maszynę CorruCUT firmy Koenig & Bauer. Posiadająca siedem zespołów drukujących maszyna będzie najdłuższym jak do tej pory urządzeniem CorruCUT. Latem przyszłego roku ma ono już podjąć produkcję w rumuńskiej miejscowości Popesti-Leordeni w pobliżu Bukaresztu, w jednym z...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764