Stora Enso planuje wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej, obejmującej siedem obszarów biznesowych, z uwzględnieniem ich odpowiedzialności za wyniki finansowe (P&L). Zmiany te odzwierciedlają rosnące znaczenie opakowań odnawialnych jako kluczowego obszaru działalności firmy. Nowa, bardziej płaska i udoskonalona organizacja ma umożliwić jeszcze większą koncentrację działań Stora Enso na klientach, poprawić wydajność operacyjną (dzięki większej integracji), uprościć złożoność struktur i wzmocnić kulturę organizacyjną firmy.
Po wdrożeniu planowanych zmian działalność Stora Enso w obszarze odnawialnych opakowań będzie obejmować cztery obszary biznesowe (Business Areas), z uwzględnieniem ich odpowiedzialności za wynik finansowy (P&L). W sumie wygenerowały one około 60% przychodów grupy za cały rok 2024. Są nimi: Food Service & Liquid Board, Cartonboard, Containerboard oraz Packaging Solutions. Portfolio produktów i rozwiązań oferowane przez ww. działy wspiera klientów w ograniczaniu wpływu na środowisko i większym wykorzystaniu silnych trendów w obszarze zrównoważonego rozwoju. W efekcie, zdaniem Stora Enso, zwiększają się szanse klientów na zajęcie czołowych pozycji rynkowych oraz osiągnięcie wysokiego poziomu innowacyjności. Każdy z ww. działów dysponuje szeroką gamą odnawialnych materiałów opakowaniowych, bazujących na włóknach, oraz rozwiązań powstających z ich zastosowaniem. Są wśród nich kartony, opakowania pudełkowe, tacki, kubki i torby dedykowane różnym branżom, w tym spożywczej, e-commerce, farmaceutycznej czy kosmetycznej.
Pozostała część Stora Enso, odpowiedzialna za około 40% jej przychodów rocznych (2024), będzie nadal podzielona na trzy obszary biznesowe (Business Areas) z indywidualną odpowiedzialnością za wynik finansowy (P&L): Biomaterials, Wood Products oraz Forest. Oprócz własnej, podstawowej działalności, wspierają one produkcję opakowań odnawialnych oferowanych przez Stora Enso, m.in. poprzez dostawy drewna i innych kluczowych surowców.
Aby wzmocnić synergię operacyjną i udoskonalić cały łańcuch dostaw, tartaki i zakłady produkujące rozwiązania budowlane, zlokalizowane w krajach skandynawskich, zostaną przypisane operacyjnie do najbliższych im geograficznie zakładów produkujących tekturę lub celulozę. Analogiczne fabryki znajdujące się w Europie Środkowej będą nadal funkcjonować w ramach działu Wood Products. Jego klienci będą wciąż obsługiwani przez globalną sieć sprzedaży i obsługi klienta.
Jak podaje Stora Enso, planowana reorganizacja zakłada likwidację jednej warstwy zarządczej i dalszą decentralizację odpowiedzialności za wynik finansowy (P&L), co oznacza jej przesuniecie bliżej klientów i prowadzonej działalności operacyjnej. W rezultacie Stora Enso składać się będzie z siedmiu obszarów biznesowych (Business Areas) z odpowiedzialnością w zakresie P&L. W ich ramach funkcjonować będzie łącznie 21 jednostek biznesowych (Business Units), również z własną odpowiedzialnością finansową (P&L).
Hans Sohlström, prezes i CEO Stora Enso, mówi: „Nasza nowa organizacja została zaplanowana i zaprojektowana z dużą starannością. Wszystko po to, by zmaksymalizować koncentrację na kliencie i biznesie, zwiększyć efektywność operacyjną i synergię oraz zapewnić większe korzyści wynikające z integracji łańcucha dostaw. Ma też lepiej odzwierciedlać naszą kulturę organizacyjną, zorientowaną na wyniki”.
Zmiany w zespole Group Leadership Team
W ramach planowanej organizacji firmę Stora Enso czekają też zmiany personalne. Poszczególnymi obszarami biznesowymi pokierują: Food Service & Liquid Board – Markku Luoto, Cartonboard – Andreas Birmoser, a Containerboard – Hannu Kasurinen.
Pierwszy z nich dołączył do Stora Enso w 2010 roku i obecnie kieruje jednostką biznesową Food Service & Liquid Board w ramach działu Packaging Materials. Posiada tytuł magistra ekonomii oraz Executive MBA.
Andreas Birmoser po raz pierwszy dołączył do Stora Enso w 2005 roku. Pełnił również funkcje CFO oraz CEO w spółce joint-venture z firmą Veracel. Obecnie kieruje jednostką biznesową Cartonboard w ramach działu Packaging Materials. Posiada tytuł licencjacki w obszarze zarządzania oraz Executive MBA.
Hannu Kasurinen jest członkiem Group Leadership Team firmy Stora Enso od 2019 roku. Obecnie pełni funkcję Executive Vice President działu Packaging Materials. Markku Luoto i Andreas Birmoser dołączą do Group Leadership Team z dniem 1 lipca br. roku w randze Executive Vice President.
Pozostałe obszary biznesowe pozostaną pod dotychczasowym zarządem. Kierować nimi będą odpowiednio: Packaging Solutions – Carolyn Wagner, Biomaterials – Johanna Hagelberg, Wood Products – Lars Völkel, Forest – Tuomas Hallenberg.
Nowa struktura organizacyjna wejdzie w życie 1 lipca 2025 roku. Jak podaje Stora Enso, wszystkie zmiany będą poprzedzone negocjacjami z organizacjami pracowniczymi oraz przejdą ewentualne procedury prawne niezbędne w poszczególnych krajach.
Stora Enso utrzymuje jednocześnie dotychczasową zewnętrzną strukturę raportowania z podziałem na dywizje.
Źródło: Stora Enso Polska