Dla przedsiębiorców na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest zrozumienie swoich klientów i zoptymalizowanie działań w okresach szczególnie sprzyjających zwiększaniu dochodów. Takim czasem bez wątpienia jest cały listopad, obfitujący w różnego rodzaju promocje sprzedażowe. Jakie jednak narzędzia wykorzystać przy wdrażaniu strategii marketingowej, aby zrealizować swoje cele? Na to oraz wiele innych pytań odpowiadają eksperci RTB House w najnowszym raporcie dotyczącym optymalizacji kampanii marketingowych w czwartym kwartale b. r.
Jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń zakupowych zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie wciąż pozostaje Black Friday. Warto jednak zauważyć, że tradycja jednodniowego szaleństwa zakupowego powoli ustępuje miejsca całomiesięcznej okazji ze świętami takimi jak Dzień Singla, Święto Dziękczynienia czy Cyber Monday na czele. Ten ostatni cieszy się szczególnie dużą popularnością – jak wynika ze wspomnianego raportu, w ubiegłym roku, w tym czasie odnotowano wzrost o 181% liczby akcji dodawania do koszyka ze strony kupujących.
Zrozumieć zachowanie klienta
Z każdym rokiem, klienci zaczynają poszukiwania najlepszych okazji coraz wcześniej. Oznacza to, że także planowanie strategii promocji musi następować z odpowiednim wyprzedzeniem. Przykładowo, w porównaniu do danych z 2021 r. w ubiegłym roku 42% więcej konsumentów na całym świecie zaczęło kupować prezenty świąteczne z jeszcze większym wyprzedzeniem.1 Dotarcie do takich klientów daje szansę na faktyczne zwiększenie przychodów, ponieważ wraz z wydłużeniem okresu promocji, rośnie możliwość wydania przez danego klienta większej kwoty. Ważne jest jednak, aby planując swoje działania, zwrócić uwagę na różnorodność potrzeb konsumentów w zależności od zbliżających się świąt.
Czynniki zwiększające zaangażowanie klientów
Ze względu na dużą konkurencję, listopad staje się prawdziwym polem walki pomiędzy reklamodawcami, którzy konkurują ze sobą o najlepsze powierzchnie i czasy reklamowe. Przekłada się to bezpośrednio na wzrost kosztów reklamowych — czasem nawet o 50%. Jeszcze ważniejsze staje się w tym okresie zadbanie o jakościową, spersonalizowaną treść. Odpowiednio dopracowana strategia marketingowa pozwoli zatrzymać użytkowników na dłużej – także już po zakończeniu promocji. Jak jednak ich zainteresować?
-
Ekskluzywność. Klienci bardziej skłonni są do dokonywania zakupu od marki, która oferuje im ekskluzywne i atrakcyjne doświadczenia.
-
Grywalizacja. Nie jest to nowe zjawisko, ale obecnie przeżywa swoją największą popularność. Grywalizacja jest atrakcyjna szczególnie dla reprezentantów Pokolenia Z, którzy stają się największą grupą klientów. Ten trend zauważają sprzedawcy internetowi - 87% z nich planuje wprowadzić pewien poziom grywalizacji w swoich interakcjach z klientami do 2024 roku.2
-
Pozyskiwanie nowych klientów. Ważne jest rozpoczęcie działań promocyjnych i pozyskiwania nowych klientów przed okresem szczytowym w czwartym kwartale.
-
Wykorzystanie mediów społecznościowych. W okresie promocyjnym media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w komunikowaniu ofert i tworzeniu rozgłosu.
-
Social Listening. Jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi, które można wdrożyć przed rozpoczęciem kampanii. Zamiast polegać na obserwacji szerszych trendów i ogólnych statystyk, można monitorować własne media społecznościowe i inne kanały online, aby analizować konwersje dotyczące marki. Używając odpowiednich narzędzi, można uzyskać prawdziwszy i dokładniejszy obraz tego, co ludzie myślą na temat marki i jakie mają związane z nią oczekiwania.
-
Email marketing. Wysyłane e-maile powinny zawierać pewien poziom personalizacji, który tworzy poczucie intymności. Automatyzacja e-maili, a także powiadomienia aplikacji, nie powinny tylko informować klientów o nadchodzącej wyprzedaży, ale przede wszystkim podkreślać, jak konkretne produkty są w stanie odpowiedzieć na indywidualne potrzeby klientów.
Spersonalizowane treści
W ostatnich latach coraz więcej użytkowników blokuje reklamy, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie, w obliczu ogromnej ilości treści, które konsumujemy, nieustannie rośnie znaczenie indywidualizacji przekazów i dopasowania ich do preferencji odbiorców. Tak przygotowane treści kierowane do nowych użytkowników w okresach promocyjnych pozwalają na utrzymanie ich jako stałych klientów. Aż 60% konsumentów wskazuje spersonalizowane doświadczenia zakupowe za kluczowy czynnik wpływający na ich lojalność.3
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Marketerzy na co dzień pracują z ogromnymi ilościami danych pochodzącymi z wielu różnych źródeł. Ich interpretacja i zrozumienie są kluczowe do podejmowania decyzji o tym, jakie reklamy i gdzie umieścić, żeby osiągać najlepsze wyniki. Coraz częściej proces ten wspomaga wykorzystywanie sztucznej inteligencji, co pozwala nie tylko go zautomatyzować, ale także usprawnić.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku marketingowym nie dziwi fakt poszukiwania przez firmy innowacyjnych metod zwiększania efektywności swoich kampanii reklamowych. Jednym z najlepszych sposobów nawiązywania kontaktów z klientami i budowania relacji, które mają szanse sprzedażowe, jest retargeting. Jak wskazują eksperci RTB House, retargeting stanowi innowacyjne i efektywne narzędzie, które pozwala firmom osiągać znaczące rezultaty w kampaniach reklamowych i zoptymalizować wskaźniki zwrotu z inwestycji.
- Pełen zakres informacji związanych z tematem efektywnego dotarcia do klientów w trakcie intensywnego okresu zakupowego znajduje się w raporcie firmy RTB House „Queue For…Marketing strategies for maximizing opportunities during the all-important Q4 period and holiday season”: www.rtbhouse.com/resources/queue-for-black-friday-holiday-season-report
Źródło: RTB House