logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Student na freelance – czyli jak zarobić i zdobyć cenne doświadczenie

  PR 29.09.2023, przeczytano 606 razy
ilustracja

Studiowanie stanowi finansowe wyzwanie dla większości młodych ludzi. Według Warszawskiego Instytutu Bankowości polski student wydaje miesięcznie na swoje utrzymanie 3867,06 zł. Nic więc dziwnego, że studenci często zmuszeni są do podjęcia pracy. Jednak doświadczenie w sklepie czy gastronomi niekoniecznie będzie przydatne w budowaniu umiejętności do pracy w wyuczonym zawodzie. Inaczej przedstawia się kwestia freelancingu. Jak zacząć, by zdobyć cenne doświadczenie, a jednocześnie zarobić?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/student-na-freelance-%E2%80%93-czyli-jak-zarobic-i-zdobyc-cenne-doswiadczenie,401528,artykul.html

Osoby, które kontynuują naukę na studiach wyższych, często podejmują pracę, by zacząć budować swoją karierę zawodową lub po prostu sobie dorobić. Jednak, jak wskazuje tegoroczny raport „Portfel Studenta” – opracowany przez Warszawski Instytut Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich – młodzi ludzie mają ograniczone możliwości łączenia studiów ze sferą zawodową. Co więcej, perspektywy rynku pracy oraz warunki zatrudnienia i poziom wynagrodzeń studenci oceniają raczej źle – 31 proc. lub bardzo źle – 12 proc[1]. Wielu żaków zaczyna pracować w gastronomii czy handlu, jednak dużo lepszym pomysłem jest freelancing, dzięki któremu student może zdobyć cenne doświadczenie i budować portfolio, które zaprocentuje w przyszłości.

Jak zostać freelancerem?

Freelancer, określany też wolnym strzelcem, to osoba niepracująca na etacie, która nie zawiera umowy o pracę z jednym przedsiębiorstwem, tylko może współpracować z wieloma firmami. Sama poszukuje klientów, od których otrzymuje zlecenia, a po ich realizacji dostaje ustalone wcześniej wynagrodzenie. Freelancerem może być m.in.: copywriter, tłumacz, grafik komputerowy, fotograf, programista czy specjalista SEO.

Osoby, które myślą o staniu się freelancerami, w pierwszej kolejności powinny przygotować dobre portfolio. Później można zacząć szukać klientów. Najłatwiej wejść na jeden ze specjalnych portali, które oferują zlecenia dla wolnych strzelców z różnych branż i tam wyszukać interesującą ofertę. Dobrym sposobem jest także skorzystanie z social mediów oraz poinformowanie znajomych o świadczonych przez siebie usługach. Na początku znalezienie klientów może być bardziej czasochłonne, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość, jednak z czasem, gdy nabierzemy doświadczenia, a nasze portfolio będzie rozbudowane i atrakcyjne dla zleceniodawców, stanie się to dużo łatwiejsze – radzi Bartosz Król, Business Developement Manager w Useme, platformie usprawniającej rozliczenie na linii klient-freelancer.

Freelancing jest dobrym pomysłem nie tylko dla osób rozpoczynających karierę zawodową, ale również dla tych, które kontynuują naukę na studiach wyższych. To też doskonała lekcja dyscypliny i zarządzania czasem, a także sposób na monetyzowanie hobby.

Zarobki freelancerów

Zarobki freelancera nie są stałe ani ściśle określone, a wpływ na nie ma wiele czynników m.in. doświadczenie, umiejętności, wykształcenie oraz wypracowanie sobie odpowiedniej renomy, która pozwoli na przyciągnięcie do siebie znaczących klientów.

Według raportu Useme z 2022 roku miesięczne zarobki wolnych strzelców zależą przede wszystkim od tego, jak traktują oni freelancing. Wśród specjalistów, którzy zarabiają w przedziale między 1000 zł a 2000 zł netto dominują ci, którzy traktują pracę zdalną jako dodatkowe źródło dochodu. Z kolei dla podwykonawców notujących przychody pomiędzy 3000 zł a 5000 zł netto oraz powyżej 5000 zł pozyskiwanie i realizacja zleceń to główny lub jedyny zarobek[2].

Każdy, kto zastanawia się nad pracą wolnego strzelca, powinien rozważyć wszystkie wady i zalety oraz przygotować się na to, że początki bywają trudne. Jednak przy odpowiednim zaangażowaniu i wytrwałości – warto obrać tę ścieżkę, gdyż coraz więcej firm, zarówno krajowych, jak i zagranicznych chętnie podejmuje współpracę z freelancerami, a zarobki specjalistów nieustannie rosną – podsumowuje radzi Bartosz Król, Business Developement Manager w Useme.

Źródło: Useme

Dodatkowe informacje:

[1] Raport, Portfel studenta 2023, https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Portfel-Studenta-2023
[2] Raport“Freelancing w Polsce: zarobki, inflacja i pokolenie Y na rynku pracy” opracowany przez Useme.com w maju 2022 roku, na próbie 1132 polskich freelancerów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Technologia i logistyka zmieniają zwyczaje zakupowe klientów e-commerce
„Jedyną stałą w życiu jest zmiana.” Te słowa greckiego filozofa Heraklita z Efezu doskonale pasują do przeobrażeń zachodzących w zwyczajach zakupowych konsumentów w świecie e-commerce. Coraz większa oferta e-sklepów, rozwój technologii, nowatorskie formy prezentacji produktów, rozbudowane systemy bezpiecznych płatności, zaawansowane systemy...
Nowa zielona rzeczywistość: trendy na 2024
Globalny rynek potrzebuje zmian. Dotychczasowe podejście do zrównoważonego rozwoju, będące konsekwencją strategii sprzedaży czy zmian w prawie, już nie wystarcza. Konsumenci potrzebują marek, którym mogą zaufać, z których działaniami się utożsamiają i tych, które przejmują inicjatywę.
Skąd nadejdą kryzysy wizerunkowe w 2024 roku?
Kolejny rok z rzędu utrzymuje się wysoki poziom obaw kryzysowych wśród managerów, dyrektorów ds. komunikacji oraz rzeczników kluczowych polskich firm i instytucji. Przygotowywany na podstawie ich opinii wskaźnik Kryzysometr, tworzony przez agencję Alert Media Communications, wyniósł w tym roku 55%, notując symboliczny spadek o 2 punkty procentowe. Na czele listy potencjalnych...
Q4/2023 - najnowsze zmiany w algorytmach wyszukiwarki Google
Ostatni kwartał roku 2023 zaowocował wieloma aktualizacjami wyszukiwarki Google, w tym dwoma „core updates”, które w największym stopniu wpływają na działanie algorytmów odpowiadających za wybór treści prezentowanych w wyszukiwarce:
Kreacja prokreacji, czyli jak reklamować rozmnażanie
Kryzys demograficzny w Polsce pogłębia się z każdym rokiem. W 2022 r. liczba urodzeń spadła do poziomu 305 tysięcy (o 27 tysięcy mniej niż w roku poprzedzającym).[1] W okresie styczeń-wrzesień br. tempo spadku urodzeń po raz pierwszy jest dwucyfrowe (11%).[2]  Współczynnik dzietności w 2022 r. wyniósł 1,26 a więc znacznie poniżej zastępowalności pokoleń. Na tle Europy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764