logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

System śledzącej reklamy nielegalny – zdecydował belgijski organ ochrony danych osobowych

   09.02.2022, przeczytano 778 razy
ilustracja
fot. na podst. pracy Marquinhos Schnaider/Freeimages.com

Stworzony przez IAB Europe system śledzącej reklamy, z którego korzysta 80% stron internetowych, narusza podstawowe zasady RODO – uznał belgijski organ ochrony danych osobowych i nakazał IAB i korzystającym z niego firmom usunięcie zebranych za jego pośrednictwem danych. Decyzja kończy 3-letnie postępowanie w sprawie zainicjowanej m.in. przez Fundację Panoptykon.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/system-sledzacej-reklamy-nielegalny-%E2%80%93-zdecydowal-belgijski-organ-ochrony-danych-osobowych-,394709,artykul.html

Transparency & Consent Framework” (TCF) użytkownikom i użytkowniczkom Internetu znana jest pod postacią irytujących pop-upów, które witają ich na odwiedzanych w sieci stronach, informując, że ich dane będą przekazywane „przez Zaufanych Partnerów IAB i innych Zaufanych Partnerów w celach reklamowych” i przetwarzane przez nich na podstawie uzasadnionego interesu administratora.

Pod tym okrągłym sformułowaniem kryje się złożony mechanizm zbierania danych o użytkownikach i przekazywania tych danych do tysięcy pośredników, odpowiadający za to, że dwie osoby czytające ten sam artykuł na tej samej stronie internetowej oglądają różne reklamy” – wyjaśnia Karolina Iwańska z Fundacji Panoptykon. TCF ma stworzyć wrażenie, że – jako osoby, których dane są przedmiotem transakcji – mamy w tej sprawie coś do powiedzenia.

Decyzja belgijskiego organu ochrony danych to zimny prysznic dla branży reklamowej. Przede wszystkim organ stwierdził, że IAB Europe jest administratorem danych przetwarzanych w systemie Transparency & Consent Framework (IAB twierdził, że nie jest) i dlatego powinien realizować podstawowe zasady RODO. A tego nie robi:

  • nie zapewnia bezpieczeństwa danych – co oznacza naruszenie zasady poufności;
  • nie zbiera zgód i polega na niedopuszczalnej podstawie prawnej (uzasadniony interes) – naruszając zasadę legalności (brak podstawy prawnej do przetwarzania danych);
  • nie informuje osób, co dokładnie się dzieje z ich danymi – naruszając zasadę przejrzystości;
  • nie wdraża środków technicznych i organizacyjnych, które musi wdrożyć administrator danych, żeby przetwarzanie było zgodne z prawem;
  • nie zaprojektował swoich systemów tak, by chroniły dane osobowe – naruszając zasadę privacy by design.

W ten sposób narusza podstawowe prawa i wolności osób, których aktywność tysiące firm reklamowych śledzą w ogromnej skali, bo na ponad 80% stron w sieci.

Czy to oznacza koniec irytujących pop-upów w Internecie? Decyzja ma 127 stron i dopiero szczegółowo ją analizujemy. Jednak zgodnie z belgijskim prawem decyzja ma skutek natychmiastowy, co oznacza, że w tym momencie system dostarczany przez IAB Europe jest nielegalny i firmy nie powinny z niego korzystać.

IAB ma 2 miesiące na przedstawienie planu, jak zamierza dostosować swoje działanie do przepisów ochrony danych osobowych, i 6 miesięcy na jego wdrożenie. Jeśli nie zdąży, to nałożona już kara w wysokości 250 tys. euro kary będzie rosła o 5 tys. euro dziennie. 

Trudno nam sobie wyobrazić, jak pogodzić dystrybucję danych do tysięcy podmiotów w celach reklamowych z podstawowymi zasadami ochrony danych osobowych obowiązującymi w Europie. Nie chodzi tylko o przeprojektowanie okienek zgody, ale o gruntowną reformę rozbudowanej infrastruktury śledzenia i profilowania, na której opiera się komercyjny Internet.

Decyzja kończy 3-letnie międzynarodowe postępowanie, w którym brał udział także polski Urząd Ochrony Danych Osobowych (zgodził się z decyzją belgijskiego urzędu).

Karolina Iwańska, Anna Obem

Źródło: Fundacja Panoptykon

www.panoptykon.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak...

Analiza blisko 543 tys. promocji gazetkowych wykazała, że w I kw. br. sieci handlowe zaoferowały ich o 11,7% więcej niż rok wcześniej. W analogicznym okresie ub.r. przybyło rdr. tylko 1,5% takich ofert. Ostatnio najbardziej zwiększyły liczbę promocji sieci cash&carry – o 26,7% rdr. W czołówce znalazły się też dyskonty i sklepy convenience ze wzrostami rdr....
Komisja Etyki Public Relations ogłasza rozpoczęcie naboru do Kolegium Arbitrów – jednego z kluczowych organów odpowiedzialnych za rozpatrywanie skarg oraz dbanie o przestrzeganie zasad etyki w branży PR. Zaproszenie kierowane jest do osób, które cieszą się nieposzlakowaną opinią, posiadają wiedzę i doświadczenie zawodowe, a swoją postawą chcą...
Rada Ministrów przyjęła właśnie kolejny pakiet ustaw deregulacyjnych, których celem jest uproszenie m.in. prowadzenie działalności gospodarczej. – Wśród nich mamy ważny dla przedsiębiorców projekt zmiany ordynacji podatkowej i wprowadzenie zasady domniemania niewinności podatnika – komentuje Beata Tęgowska, ekspertka ds....
Podczas gdy starsze pokolenia menedżerów wciąż próbują naprawiać globalny porządek, młodzi liderzy wolą zbudować go od nowa. Raport VOLOT 2025, oparty na badaniach wśród liderów biznesu z ponad 30 krajów, rzuca światło na głęboką przepaść pokoleniową – nie tylko w zakresie zarządzania, ale także postrzegania świata, roli firmy i kierunku rozwoju globalnej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764