Black Friday to jeden z najważniejszych dni w e-handlu, kiedy to sklepy internetowe notują rekordowe wyniki sprzedaży. W tym roku spodziewane są jeszcze lepsze rezultaty, co według analiz firmy RTB House, wynika z kilkuletniego trendu wzrostowego.
Black Friday przypada w tym roku 24 listopada. Dla sklepów internetowych jest to pierwszy tak znaczący moment sezonu świątecznego i szansa na zrealizowanie ambitnych celów sprzedażowych. Tłumy klientów, długie kolejki i brak czasu na zakupy w tradycyjnych sklepach, często skłaniają kupujących do korzystania z ofert on-line. Zatem coraz lepsze wyniki branży e-commerce nie powinny nikogo dziwić. Według firmy analitycznej Adobe Digital Insights, wartość sprzedaży w Internecie w tym dniu w 2016 roku przekroczyła 3 miliardy dolarów. Z kolei sklep Alibaba.com zanotował sprzedaż na poziomie 25,3 miliardów dolarów (wzrost o 40 proc. w porównaniu do ubiegłego roku), który osiągnął w Dniu Singla („Single’s Day”), będącym chińskim odpowiednikiem Black Friday.
Coroczny wzrost sprzedaży
RTB House, działająca globalnie polska firma specjalizująca się w innowacyjnej technologii retargetingowej, przeanalizowała setki kampanii pod względem rosnącej z roku na rok popularności zakupów w Black Friday.
W 2016 roku, tego dnia e-sklepy odwiedziło o ponad 106 proc. klientów więcej niż w roku poprzednim, a liczba transakcji wzrosła o 204 proc*.
W porównaniu do Black Friday w roku 2015, w ubiegłym roku dzień ten przyciągnął do sklepów internetowych o ponad 43 proc. więcej osób, które sfinalizowały o ponad 104 proc. więcej transakcji.
Black Friday – najlepszy dzień listopada dla e-commerce
Liczba odwiedzin w e-sklepach w Black Friday w 2016 roku była niemal 65 proc. wyższa, a liczba transakcji o ponad 170 proc. większa niż średnia dla pozostałych dni listopada.
W Polsce w 2016 roku w trakcie Black Friday sklepy internetowe odwiedziło ponad 48 proc. osób więcej niż średnia w listopadzie, które w sumie sfinalizowały o ponad 138 proc. transakcji więcej niż średnia w listopadzie.
Z kolei w trakcie Cyber Monday w tym samym roku sklepy internetowe odwiedziło o ponad 16 proc. osób więcej niż wynosiła średnia w listopadzie. Ponadto tego dnia klienci finalizowali o ponad 45 proc. transakcji więcej niż średnia dla tego miesiąca.
Łukasz Abgarowicz, Business Development Director Poland w RTB House przewiduje, że oferty Black Friday spotkają się w tym roku z jeszcze większym zainteresowaniem.
– Rok temu wskaźnik konwersji (czyli liczby reakcji klientów w stosunku do ogólnej liczby kliknięć w reklamach) był w trakcie Black Friday o niemal 70 proc. wyższy niż średnio w listopadzie 2015 roku. Wzrost wydatków na reklamę, a jednocześnie liczby osób kupujących on-line pozwala nam przypuszczać, że branża e-commerce zanotuje kolejne rekordy.
Przygotowania do Black Friday
Do Black Friday pozostało niewiele czasu. Marketerzy mogą się przygotować, m.in. uruchamiając odpowiednio spersonalizowane kampanie reklamowe. Korzystając z mechanizmów opartych na sztucznej inteligencji i rozbudowanych algorytmów do analizy zachowań konsumentów, marketerzy mogą przedstawić każdemu użytkownikowi oferty z tymi produktami, które są dla niego najbardziej interesujące.
Kampanie retargetingowe można również dostosować do preferencji danego sklepu –na przykład przygotowując różne treści kreatywne i scenariusze retargetingowe przeznaczone konkretnie dla osób zainteresowanych poszczególnymi produktami z dowolnej kategorii (np. odzieżą damską lub męską).
Skonfigurowanie kampanii retargetingowej on-line na Black Friday nie trwa długo, a efekty mogą być natychmiastowe. Do 24 listopada zostało niewiele czasu, więc to dla marketerów ostatni dzwonek, by wziąć się do pracy.
Źródło: RTB House