logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Szerokość folii a różnica w kolorystyce

| 17.03.2019 08:03

Dzień dobry,

samochody oklejamy wylewaną folią 3M z mikrokanalikiem 3M IJ180mC. Realizacje zwykle wykonywaliśmy z szerokości folii 137cm. Zamówiłem jeszcze 2 rolki 152cm bo mi pasowały do projektu oklejenia kilku busów w taki sposób, że część drukowaliśmy na 137, a cześć na 152 (bo ładnie pasowały bryty) i okazało się, że kolory się nie zgadzają. Bryty drukowane na 137 pasują kolorystycznie do tych na 137, 152 pasują do tych na 152 a 152 nie pasują do 137.

Czy ktoś spotkał się z takim przypadkiem, by ta sama folia w zależności od szerokości drukowała się inaczej? Czy może ja czegoś nie wiem i dla każdej szerokości tej samej folii powinienem mieć osobne profile?

avatar użytkownika
+ + +

Białystok
wiadomości: 232
w Signs.pl od 20.11.2015
IP: 93.105.176.XXX

| 17.03.2019 12:03

Generalnie nie powinieneś, ale zdarza się, nawet z tej samej szerokości ale różnych partii, no i na ogół 1,37 sprzedaje się w znacznie większych ilościach niż 1,52 wiec może je różnić sporo czasu od wyjazdu z fabryki ...

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

wiadomości: 3564
w Signs.pl od 12.10.2009
IP: 83.28.127.XXX

| 22.03.2019 18:03

Raczej dość częste zjawisko. We wszystkim, co się drukuje w brytach na ecosolventach, warto włączyć pełne skanowanie, by ploter nie zawężał. Bo różnice mogą wyjść nawet na tej samej rolce, jeśli drukuje się bryty o różnych szerokościach - np. 130, 130, 25cm. Bierze się to z różnej temperatury, do której media się podgrzeją w danym czasie. A zauważ, że folia 1,5m podgrzewa się dłużej, niż folia 1,3m. W niektórych maszynach kolory potrafią się różnić po lewej i prawej stronie maszyny, dlatego bryty się naprzemiennie na nich obraca. Szczególnie mocno może to być widoczne przy g0wn1anych systemach stałego zasilania. Do tego - różne partie materiałów też mają nieco różną charakterystykę.

avatar użytkownika
+ + + +

Wrocław
wiadomości: 140
w Signs.pl od 05.03.2004
IP: 83.17.105.XXX

| 24.03.2019 14:03

Co to jest pełne skanowanie?

brak ikonki
+ + + +

Warszawa
wiadomości: 374
w Signs.pl od 20.01.2013
IP: 46.171.232.XXX

| 24.03.2019 17:03

W różnych maszynach różnie się nazywa, generalnie zakładasz materiał na środku stołu plotera, przelot karetki ustawiasz na pełną szerokość maszyny, ploter drukując lata karetką po całej szerokości. W metodzie tej chodzi o to aby czas dosychania atramentu przed ponownym przylotem karetki był dokładnie taki sam po obu stronach drukowanego materiału.
Osobiście nie stosuje, Materiał z prawej strony, skanowanie obszar zadruku i jest ok.

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

wiadomości: 3564
w Signs.pl od 12.10.2009
IP: 178.42.79.XXX

| 25.03.2019 16:03

Aikon, 2019-03-24 17:49
Osobiście nie stosuje, Materiał z prawej strony, skanowanie obszar zadruku i jest ok.


Na środku, jak na środku, ale po prostu przelot na pełnej szerokości mediów. Chodzi o dosychanie i temperatury przed i pod głowicą. Na niektórych maszynach różnice są niemal niewidoczne, na innych widoczne po złożeniu w całość. Szczególnie widać to na np. aplach w szarościach, drukowanych na niektórych materiałach. Przy grafikach ściennych może to być niezła mina. Czasami też obraca się bryty - co drugi o 180 stopni. Ale dotyczy to głównie starszych maszyn z mało stabilnym zasilaniem w atrament - druk dwukierunkowy z końca pasa może mieć minimalnie inny odcień, niż na początku. Np. JV5 zasilana z chińskich kaset cierpi strasznie z tego powodu. Z normalnym systemem zasilania Triangle lub lepiej Mimaki - problem staje się w większości przypadków niedostrzegalny, może trochę na szarościach.

avatar użytkownika
+ + + +

Wrocław
wiadomości: 140
w Signs.pl od 05.03.2004
IP: 83.17.105.XXX

| 25.03.2019 17:03

Dokładnie to miałem na myśli, klasycznie w większości maszyn głowica zawraca bezpośrednio przy lewej krawędzi materiału natychmiast kładąc kolejny pas atramentu, z prawej strony leci nad stację serwisową, Niby nie wielka różnica ale potrafiło się to pokazać na wydruku. Gdy lata po całej szerokości maszyny daje więcej czasu na doschnięcie tuszu. Ja tam jakoś bardziej bym atramenty za to winił niz systemy zasilania, starego typu z 10 - 15 lat temu były bardzo wrażliwe na temperatury, nigdy nie zapomnę kaszy tworzącej się w aplach po obniżeniu temperatury albo zmianie rolki lub rodzaju folii. Teraz jakoś o niebo lepiej i łatwiej to idzie.

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

wiadomości: 3564
w Signs.pl od 12.10.2009
IP: 178.42.79.XXX

| 25.03.2019 20:03

Aikon, 2019-03-25 17:26
Ja tam jakoś bardziej bym atramenty za to winił niz systemy zasilania,


Pewnie jedno i drugie. Ale nawet na już poważnej dość maszynie - czyli JV5, jak napędzałeś ją z chińskich kaset, to różnice były mocne. Wymieniłem na system Triangla - o niebo lepiej, później na Mbis i atramenty w worach - prawie problem zniknął. Na szarych aplach był widoczny, ale generalnie zakup JV5 pod druk na folii, to był mocno nietrafiony pomysł, bo ta maszyna niespecjalnie się do tego nadawała - narowiste bydlę jak diabli. Mogłem kupić dwie małe maszynki i jeszcze by mi kupa szmalu została.

avatar użytkownika
+ + + +

Wrocław
wiadomości: 140
w Signs.pl od 05.03.2004
IP: 83.17.105.XXX

| 25.03.2019 20:03

Kurcze, muszę to posprawdzać. W Calderze nazywa się to "zmniejsz ruchy głowicy". Mam wyłączone, bo wiadomo, że dłużej druk trwa.

brak ikonki
+ + + +

Warszawa
wiadomości: 374
w Signs.pl od 20.01.2013
IP: 46.171.232.XXX
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764