logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Sztuczna inteligencja już zastępuje dziennikarzy

  PR 19.06.2020, przeczytano 1404 razy
ilustracja

Coraz więcej działań dziennikarzy będzie przejmować sztuczna inteligencja. Microsoft niedawno zerwał współpracę z dziennikarzami kontraktowymi. Zastąpi ich SI, która dobierze i opublikuje odpowiednie materiały w serwisie MSN.com. Wykorzystując proces uczenia maszynowego, aplikacje są już w stanie wygenerować długi artykuł na podstawie zaledwie kilku słów lub nieskładnych gramatycznie zdań. Funkcjonalność sztucznej inteligencji w automatycznym tworzeniu dłuższych form wypowiedzi coraz częściej będzie wykorzystywana także do generowania fake newsów. Niektóre generatory umożliwiają więc nie tylko zautomatyzowane pisanie tekstów, lecz także wykrywanie tych, które napisał robot.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sztuczna-inteligencja-juz-zastepuje-dziennikarzy,387473,artykul.html

– Możliwości analizy języka bardzo się rozwinęły w ciągu ostatnich miesięcy, co wiąże się z wypuszczeniem pewnych modeli przez OpenAI, które są wytrenowane na całym dostępnym tekście w internecie. Są one w stanie wytworzyć bardzo składny i sensowny język na podstawie bardzo małej ilości danych – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Filip Kozera, założyciel Kristalic.

W lutym 2019 roku OpenAI zaprezentowało swoje narzędzie GPT-2, które generuje przekonujący, lecz fałszywy tekst. Sztuczna inteligencja uczyła się gramatyki i budowała zasób językowy na podstawie zbioru 40 GB tekstu obejmującego 8 mln stron internetowych. OpenAI postanowił jednak wówczas nie upubliczniać GPT-2 w obawie przed możliwymi szkodami związanymi z możliwością wykorzystania narzędzia do produkowania fake newsów. Algorytmy sztucznej inteligencji są w stanie wygenerować zaawansowany i poprawny gramatycznie tekst na podstawie bardzo okrojonej informacji. Obecnie narzędzie znów jest dostępne.

– Za każdym razem, gdy piszę jakiś esej, na początku piszę go bardzo słabo gramatycznie, żeby były tam tylko fakty, i później go przerabiam. Po napisaniu tylko suchych faktów nasz algorytm wytworzył piękne gramatyczne zdania i dużo wypełniaczy. Można więc wyobrazić sobie świat, w którym można napisać cztery zdania i później zamienić to w 1,2 tys. słów, które zawierałyby te same informacje, tylko algorytm wypełniłby te luki bardzo ładnym angielskim – wyjaśnia Filip Kozera.

Już dziś praca algorytmów sztucznej inteligencji może być wykorzystana do zamiany notatek głosowych na tekst i ułożeniu go w gramatycznie poprawne i logicznie uporządkowane zdania. Co więcej, informacje z notatek można wyszukiwać na takiej zasadzie, na jakiej działają wyszukiwarki internetowe. Służy temu np. aplikacja Kristalic. Rozwiązanie dostarczane przez polski start-up obsługuje 120 języków i jest w stanie identyfikować rozmówcę. Może być też zintegrowane z popularną w czasie pandemii platformą Zoom.

Przyszłością w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji do generowania tekstów może być natomiast poszerzenie ich funkcjonalności o nadawanie artykułowi czy wiadomości zabarwienia emocjonalnego czy narzuconego stylu wypowiedzi.

– Przykładowo piszemy wiadomość mailową, a później przesuwamy suwakiem, że powinna być dużo bardziej formalna, bo wysyłamy ją do naszego szefa. To jest oczywiście przykład, jednak po napisaniu jednego wyrażenia, np.: „przełóż spotkanie na jutro”, taki mail może zostać wygenerowany całkowicie samodzielnie. Te rozwiązania mogą być wykorzystywane wszędzie, gdzie człowiek pisze jakiś tekst, nawet obecnie w mailach nasza składnia jest już sprawdzana przez Grammarly. Dlaczego nie moglibyśmy np. zmienić stylu wypowiedzi? – zauważa założyciel Kristalic.

Funkcjonalność wynikającą z możliwości uczenia maszynowego można jednak wykorzystać również w odwrotnym modelu – do rozpoznawania potencjalnych fake newsów pisanych przez automat. Taką funkcję ma generator wiadomości Grover. Jest on w stanie identyfikować teksty stworzone na podstawie nie tylko własnych algorytmów SI, lecz także innych.

– Obecnie sztuczna inteligencja potrafi wytworzyć teksty, które są nie do odróżnienia od tekstów napisanych przez ludzi. Na pewno będziemy obserwować wysyp fake newsów, będą ich ogromne ilości. Prowadzone są prace nad tym, żeby rozpoznawać, co jest napisane przez człowieka, który często popełnia  jakieś błędy logiczne albo ma jakiś styl pisania, i to się porównuje do tego, co jest napisane przez algorytm, żebyśmy mogli w ogóle rozpoznawać, co zostało napisane przez algorytm, a co nie – mówi Filip Kozera.

Według Allied Market Research światowy rynek sztucznej inteligencji do 2025 roku osiągnie wartość niemal 169,5 mld dol.

Źródło: Kristalic, Newseria Innowacje

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

SI dobierze i opublikuje.

Ale raczej nie napisze.

avatar użytkownika
,

Już pisze - niestety.  

,

Jeździ do ludzi, przeprowadza rozmowy i wywiady, zbiera informacje...

Może jeszcze robi to polskim samochodem elektrycznym?
  

avatar użytkownika
,

Widać że masz blade pojęcie o tym jak powstają teksty w dzisiejszych redakcjach. Dzisiaj nikt nigdzie nie jeździ, redaktorzy klecą teksty z tego co mają przed nosem, a ruszają się co najwyżej do kącika kawowego lub kibla.  

,

Cóż, Twoja wizja mediów różni się od mojej.
Diametralnie.
  

avatar użytkownika
,

Różnica polega na tym że nie masz znajomości redakcyjnych realiów, więc sięgasz po wizje. To jałowe w tej dyskusji bo dla jej meritum ważne jest to jak jest - a nie to jak ktoś chciałby aby było. Dziś funkcjonuje taki a nie inny sposób przygotowywania materiałów redakcyjnych i techniki AI świetnie sobie z tego typu zadaniami zaczynają radzić. Być może doprowadzi to do takiej dewaluacji pracy redakcyjnej, że trzeba będzie na powrót zabrać się za pracę reporterską "w terenie" by móc konkurować z komputerami - ale na dziś komputery zaczynają skutecznie wyręczać dziennikarzy i żadne wizje tego nie zmienią.  

,

No tak. Zapomniałem, że Ty masz monopol na wiedzę o redakcyjnych realiach.
  

,

Ale w jednym możemy się zgodzić. Żeby wygrać z AI trzeba będzie czegoś więcej niż przeciętnej znajomości języka.

I tu widzę poważny problem, i szansę dla AI, bo mediaworkerzy nawet z tym mają kłopoty.
  

avatar użytkownika
,

To prawda, jednak Twoja płytka znajomość redakcyjnych realiów nie obejmuje całego procesu tworzenia materiałów prasowych. Umknęło Ci, że dzisiaj zmienił się po prostu podział obowiązków i schemat przepływu informacji. Większość materiału newsowego nie jest przygotowywana w redakcjach, co nie znaczy że robią to amatorzy - te zadania przejęły na siebie w znacznej mierze agencje prasowe dostarczające redakcjom gotowe materiały. Jeżeli dochodzi obecnie do zdarzenia wymagającego udziału reportera, materiał przygotowuje często PAP, Reuters itp. i można go potem znaleźć w kolejnych dużych portalach i mediach. Praca redakcji ogranicza się coraz częściej do publikowania gotowców, a w najlepszym razie do sporządzenia przeglądu co na dany temat mówią agencje i cytowane przez nie źródła, co można znaleźć na dany temat w social media itp.

Z takimi zadaniami AI radzi sobie już nieźle, a będzie sobie radzić coraz lepiej. To nie znaczy że AI zastąpi reportera newsowego - tyle że on dzisiaj zazwyczaj nie jest pracownikiem redakcji (podobnie jak fotograf).
  

,

Dokładnie tak.
AI potrafi pobrać plik z tekstem z serwera i go opublikować.
I to wszystko.

Ale za chu... nie można nazwać redakcją miejsca, w którym wyłącznie pobiera się CUDZE teksty do publikacji.
  

avatar użytkownika
,

To się już dzieje, zaś AI potrafi dokonywać całkiem sprawnej kompilacji zebranych materiałów. Nic na to nie poradzisz.  

Najnowsze w tym dziale

Polsat i Plus partnerami tytularnymi hali w Gdyni
Polsat i Plus – dwie najważniejsze marki Grupy Polsat Plus będą w nazwie hali w Gdyni. Dzięki umowie Grupy Polsat Plus z miastem Gdynia hala będzie nazywała się Polsat Plus Arena Gdynia.
Wyborcza.pl i Storytel łączą siły. Od sierpnia 2022 r. dwie subskrypcje - pakiet Premium Wyborcza.pl i pakiet Unlimited Storytel dostępne będą w atrakcyjnej, konkurencyjnej cenie 55 zł*. W ramach łączonej usługi subskrybenci będą mogli sięgnąć do sprawdzonych informacji, nagradzanych reportaży, wywiadów z nietuzinkowymi gośćmi...
W pierwszej połowie 2022 roku 23 profile TVN Warner Bros. Discovery na Facebooku oraz 22 konta na Instagramie wygenerowały łącznie ponad 113 mln wyświetleń treści wideo. Portfolio największego nadawcy w Polsce zebrało już łącznie niemal 12 mln subskrybentów na obu platformach – 8,4 mln na Facebooku oraz 3,2 na Instagramie – i cały czas przyciąga nowych. Lider...
Wirtualna Polska utrzymuje pozycję wśród opiniotwórczych mediów
Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera Wirtualna Polska, na której redakcyjne treści inni dziennikarze w kraju powoływali się w lipcu 1,8 tys. razy. Miejsce drugie zajął Onet z wynikiem ponad 1,6 tys. odniesień w innych mediach, a podium zamyka Rzeczpospolita z niewiele niższą liczbą 1,5 tys. cytowań. Najwyższy wzrost, bo aż o dwanaście...
#AMStarget: KFC wybiera sieć Digital Indoor AMS
W swojej wakacyjnej kampanii reklamowej KFC wykorzystało analizę danych OOH zawartą w ofercie produktowej AMS. Zapewnia ona personalizację przestrzeni miejskiej, a także odpowiedni dobór punktów kontaktu z odbiorcą do konkretnych etapów ścieżki zakupowej, zwiększając efektywność działań reklamowych. Dopasowane miejsce i czas zaowocowały komplementarną kampanią OOH...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764