logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Sztuka powraca na ulice - Biennale Traffic Design

   26.07.2018, przeczytano 2077 razy
ilustracjastrzałka

Program Biennale jest stworzony w oparciu o rekomendacje z badań potrzeb mieszkańców Gdyni: wprowadzanie eleganckiego detalu architektonicznego, odnawianie elewacji, porządkowanie przestrzeni publicznej. Do udziału w Festiwalu zaproszono między innymi: Oskara Ziętę i Threedotstype, Studio UVMW, Grzegorza Piątka. W ramach festiwalu wykorzystane będą różne techniki: rzeźba architektoniczna, sgraffito, instalacja artystyczna, neon, projekt cyfrowy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sztuka-powraca-na-ulice---biennale-traffic-design,37394,artykul.html

Działania artystyczne uzupełnia program wydarzeń okołofestiwalowych: debata, prezentacje, warsztaty, gra miejska, wernisaże, sekretne pokazy filmowe, spotkania z twórcami. Biennale jest przeformułowaną wersją Festiwalu Traffic Design, organizowanego od 2011 roku.

Robimy Biennale, by miasto było piękniejsze 

Stowarzyszenie Traffic Design działa aktywnie w przestrzeni miejskiej od 8 lat. Zmieniając formułę festiwalu z corocznej na biennale, organizatorzy zdecydowali się sprawdzić jak ich realizacje są odbierane przez mieszkańców. Zewnętrzna firma przeprowadziła badania, na podstawie których zostały stworzone rekomendacje do dalszych działań. Ponad 80% badanych pozytywnie ocenia projekty stowarzyszenia, respondenci chętnie widzieliby w przyszłości więcej odnowionych elewacji i projektów wprowadzających ład w przestrzeń publiczną.

Projektujcie więcej detali związanych z nazwami ulic i numerami domów – takie projekty są bardzo dobrze odbierane i oczekiwane przez badanych – szczególnie metaloplastyka połączona z jakąś formą oświetlenia (np. podświetlane klosze z numerami kamienic). Takie projekty będą porządkować przestrzeń (ujednolicenie tabliczek, numerów) i będą podkreślać charakter danego miejsca. - cytat z rekomendacji pracowni badawczej Inny Format

Wynik badań są dla organizatorów ważnym głosem i początkiem debaty, która ma być kontynuowana podczas Biennale: Chcemy zapoznać gdynian i środowisko trójmiejskie z głosami takich osób jak Grzegorz Piątek (architekt znany z aktywnych działań na rzecz przestrzeni publicznej), Tomasz Osięgłowski z biura projektowego Ultra Architects, które zasłynęło z odmalowania jednego z poznańskich powojennych bloków na  stonowane barwy, czy Paweł Jaworski organizator akcji „Żywa Ulica”, której celem jest przywracanie przestrzeni pieszym. Będą oni jednymi z gości wydarzeń okołofestiwalowych: debaty organizowanej razem z Weekendem Architektury i szoł&tell, które odbędzie się 6 września w tuBAZIE. - mówi Katarzyna Kaczor z Traffic Design

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Projektanci na ulicach Gdyni

Do realizacji projektów artystycznych zaproszeni zostali przede wszystkim artyści na co dzień kojarzeni z grafiką projektową. W mieście powstaną realizacje: Syfon Studio, czy UVMW. Pojawi się również instalacja artystyczna „Zażółć gęślą jaźń” stworzona we współpracy z jednym z najbardziej znanych polskich designerów: Oskara Zięty z Marianem Misiakiem z Threedotstype.

Dobór technik i filozofia działań artystycznych jest wynikiem poszukiwań detalu architektonicznego w modernizmie w całym kraju i materiałów zebranych do wystawy „Dowody zbrodni”. Jedna z elewacji zostanie rozrzeźbiona za pomocą gresu, na kolejnej powstanie sgraffito.

W tym roku całkowicie rezygnujemy z realizacji muralowych, próbujemy za to odpowiedzieć na potrzebę indywidualizacji i poprawy wizerunku powojennych bloków mieszkalnych. Frontowa elewacja jednego ze śródmiejskich budynków zostanie odmalowana według projektu Jacka Rudzkiego z uwzględneniem rysunku architektonicznego, zastosowaniem stonowanych barw. Elementem artystycznym i dekoracyjnym będzie minimalistyczny wzór graficzny naniesiony na ścianę. - mówi Jacek Wielebski, kurator Biennale.

Na nowo odkrywamy dzielnicę portową

Traffic Design odchodzi od realizacji, z którymi jest kojarzone, czyli od muralizmu i realizacji z obszarów street artu, ale powraca do miejsca, w którym zaczęła się historia festiwalu, czyli do dzielnicy Portowej u zbiegu ulic Św. Piotra i Żeromskiego, gdzie dziś tworzy się zalążek tutejszego życia artystycznego  – to tutaj odbędzie się wernisaż otwierający Biennale 30.08 składający się z 3 wystaw: zbiorowej wystawy sitodruków artystów realizujących projekty miejskie, wystawy nawiązującej do gdyńskiego modernizmu stworzonej przez Less Studio oraz projektu cyfrowego: wizualizacji odmalowanych z pastelozy blokowisk.

W edukacji siła 

Podczas Festiwalu odbędą się również wydarzenia dla uczestników z różnych grup wiekowych: warsztaty dla młodych architektów, warsztaty fotograficzne, gra miejska oraz propozycja dla najmłodszych: „Wspólne nie znaczy niczyje” – zajęcia o przestrzeni publicznej dla dzieci. Działania edukacyjne są istotnym elementem programu Biennale. Te skierowane do dzieci stanowią kontynuację filozofii, którą zapoczątkowała zeszłoroczna, zapowiadająca wydarzenie realizacja ze żłobka „Niezapominajka”, by o estetyce w przestrzeni publicznej mówić już najmłodszym jej użytkownikom i prezentować dobre przykłady projektowania również dla tej grupy wiekowej.

Wydarzenie jest współfinansowane przez Miasto Gdynia.

Źródło: Traffic Design

www.trafficdesign.pl

Dodatkowe informacje:

Stowarzyszenie Traffic Design prowadzi działania projektowe i edukacyjne skoncentrowane wokół estetyki i sztuki w przestrzeni publicznej. Nasze flagowe projekty to Festiwal, który od 2011 roku odbywa się w Gdyni oraz re:design realizowany od 2014 roku. Na swoim koncie mamy kompleksowe realizacje estetyzacyjne w Trójmieście, Warszawie oraz w mniejszych miastach. Murale, szyldy, projekty artystyczne realizujemy całościowo, nadzorując fazę projektową i wykonawczą. Działamy w wielu technologiach takich jak: metaloplastyka, neon, malarstwo. Prowadzimy również warsztaty dla artystów i projektantów oraz osób mających wpływ na wygląd przestrzeni publicznej (przedsiębiorcy, pracownicy branży reklamowej, urzędnicy).Nasze działania zostały uhonorowane nagrodą Towarzystwa Urbanistów Polskich oraz statuetką Design Alive Awards.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
Salomon i adQuery podsumowują kampanię
Salomon, producent obuwia sportowego, oraz adQuery – platforma technologiczna zajmującą się marketingiem internetowym - zakończyły kolejny wspólny projekt sukcesem.
Mural od Audika kontra zagrożenie hałasem
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, przypadającego na 25 kwietnia, marka Audika zrealizowała innowacyjny mural z miernikiem hałasu. Kreacja, znajdująca się w centralnej części Warszawy, ma za zadanie zwrócić uwagę na negatywne skutki hałasu dla zdrowia i samopoczucia. To pierwsza tego typu realizacja w przestrzeni miejskiej w...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764