logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Sztywna elastyczność, czyli przyszłość tektury falistej na rynku opakowaniowym i nowe perspektywy

  PR 13.10.2021, przeczytano 572 razy
ilustracjastrzałka

Digitalizacja i gwałtowny rozwój e-commerce z jednej strony oraz większa niż kiedykolwiek świadomość wyborów zakupowych wśród klientów z drugiej – nowe globalne i lokalne uwarunkowania rynku znajdują bardzo wyraźne odzwierciedlenie w przemyśle opakowań. Konica Minolta Business Solutions podjęła się diagnozy sektora i na tej bazie przygotowała katalog rozwiązań na miarę dzisiejszych i nadchodzących czasów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/sztywna-elastycznosc%2C-czyli-przyszlosc-tektury-falistej-na-rynku-opakowaniowym-i-nowe-perspektywy,393352,artykul.html

Słowo klucz wspólne dla 10 podstawowych trendów opakowaniowych to bez wątpienia elastyczność. To cecha pożądana zarówno w wysokonakładowych wielkoprzemysłowych produkcjach, jak i w tych niewielkich, często kastomizowanych, które to stanowią coraz większą część opakowaniowego tortu. Zarówno wielki biznes, jak i konsument końcowy zwracają dziś uwagę na to, w jaki sposób, przy użyciu jakich materiałów i jakim kosztem środowiskowym są pakowane produkty. To oznacza m.in. powrót do naturalnych surowców, spośród których na szczególną uwagę zasługuje tektura – a w szczególności tektura falista. Najnowsze technologie drukarskie – w tym cyfrowe urządzenie PKG 675i umożliwiające zadruk tekturowych opakowań czy plansz – pozwalają ten surowiec skutecznie zadrukować, nie pozbawiając go jednocześnie pożądanych przez rynek cech.

Jaka jest przyszłość tektury falistej na rynku opakowań? Jakie są najnowsze trendy?

PACKAGE ON DEMAND

Zgodnie z najnowszymi trendami, charakterystycznymi zresztą nie tylko dla druku, elastyczność i możliwość dostosowania się do zmieniających się potrzeb ma bardzo duże znaczenie dla powodzenia biznesu. A im bardziej spersonalizowany produkt, tym bardziej spersonalizowane jest i opakowanie. Duży wpływ na to zjawisko ma m.in. dynamiczny rozwój e-commerce, a co za tym idzie – rozkwit małych zakładów produkcyjnych, mini manufaktur i producentów opierających swój biznes o unikatowe produkty. Elastyczność w zakresie opakowań w skali mikro może oznaczać spersonalizowane pudełko na okulary przeciwsłoneczne, ale znacznie częściej to po prostu opakowanie pozwalające na oszczędność przestrzeni magazynowej. Druk cyfrowy pozwala produkować dokładnie tyle sztuk, ile na bieżąco potrzeba, a szybki cyfrowy dodruk jest zawsze w zasięgu ręki. Zjawisko coraz bardziej postępującej personalizacji w opakowaniach oznacza także poszukiwanie korzystnych kosztowo rozwiązań. Urządzenia najnowszych generacji pozwalają na produkcję w niskich, by nie powiedzieć niszowych nakładach, nie narażając jednak zleceniodawcy na niewspółmierne do efektu koszty.

UNBOXING EXPERIENCE

Równie istotne, co sam produkt i jego walory, jest także samo doświadczenie jego rozpakowywania. Podobno samo rozpieczętowanie nowego produktu bywa równie (jeśli nie bardziej) ekscytujące, niż późniejsze jego użytkowanie.  Nie bez powodu filmy z gatunku „unboxing” cieszą się tak dużą oglądalnością w sieci. To, w jaki sposób produkt jest opakowany, jakiego surowca do tego użyto, ile odpadów po nim zostanie itp. to coś, co świadomym klientom rzuca się w oczy natychmiast. W ankietach pozakupowych coraz częściej znajdziemy pytanie o ekonomikę spakowania produktu i ilość odpadów, jaka pozostała po jego odpakowaniu. Badania jednoznacznie wskazują, że pozytywne doświadczenia konsumentów związane są z niestandardowymi formami, estetycznym designem i wysoką jakością wykonania. Połączenie minimalistycznych trendów w grafice, nietuzinkowego pomysłu wykorzystania dostępnej przestrzeni, ekologiczności oraz funkcjonalności to jeden z podstawowych trendów w zakresie opakowań dla e-commerce.

E-COMMERCE

Na to, jak wygląda dziś sektor logistyki w coraz większym stopniu ma wpływ gwałtowny rozwój e-commerce. Dzięki temu na rynek z powodzeniem wkracza rzesza mikroprzedsiębiorców, którzy mają moc produkowania wielkich i docenianych przez klientów rzeczy. Nowy model sprzedaży, często w niewielkich i krótkich seriach, coraz częściej w wysoce spersonalizowany sposób, ma z kolei swoje przełożenie na rynek poligraficzny – przede wszystkim dotyczy to etykiet i opakowań. Digitalizacja komunikacji sprzyja także personalizacji i nie dotyczy to wyłącznie marek premium: personalizowane pudełka cateringowe czy zindywidualizowane opakowania prezentowe znajdują coraz większą liczbę odbiorców.

PRO LOGISTIC

Najnowsze tendencje na rynku opakowań nie ograniczają się do ruchów mających na celu przekazanie w ręce konsumenta „ekologicznie” (czytaj: w szlachetniejszą tekturę) opakowanego produktu. O ekologiczności opakowania muszą świadczyć fakty (skąd pochodzi, ile wody zużyto do jego wyprodukowania, jak długo ulega degradacji). Detaliści działający na rynku e-commerce dbają m.in. o to, by ich opakowania można było wykorzystać do zwrotu produktu. Zdarzają się także wypełniacze wykonane np. z kukurydzy, które po wykorzystaniu można rozpuścić w wodzie, bez szkody dla środowiska.

Naturalnie branża opakowań ma swoje wymagania także w skali makro. Nie wystarczy już, by pudełko chroniło produkty w transporcie i było skuteczną barierą fizyczną. Oprócz zapewnienia bezpieczeństwa transportowanych produktów, ma być także funkcjonalne, lekkie w transporcie i ułatwiać logistykę w skali globalnej. To wymaga także określonej technologii, a „ciężar środowiskowy” opakowań liczy się w skali całego łańcucha produkcyjno-logistycznego, a nie tylko na podstawie opakowania jednostkowego. To, jak opakowania zbiorcze będą zadrukowane, także ma znaczenie dla całego procesu.

EKO BARDZIEJ

Świadomość konsumentów na temat wpływu produkcji i konsumpcji na środowisko naturalne nieustannie rośnie. Rosną w związku z tym wymagania wobec producentów, którzy, chcąc temu sprostać, są zmuszeni znajdować wiarygodne poparcie dla ekologicznego wymiaru produkcji na coraz to nowszych polach. W dodatku bardziej świadomy i wymagający klient, to klient bardziej wnikliwy. Dyskusja o ekologii staje się coraz bardziej merytoryczna, sięga głębiej i szerzej. Nie wystarczy ogłosić produktu przyjaznym środowisku tylko dlatego, że jednostkowo jest opakowany w tekturowe opakowanie. Dziś o ekologicznym podejściu świadczy cały proces produkcyjny, począwszy od sposobu pozyskania surowców, inwazyjności produkcji, poprzez wpływ transportu na otoczenie, na opakowaniu skończywszy. I liczy się tu nie tylko to, co widoczne dla oka kupującego, ale także to, jak produkty są pakowane zbiorczo, w czym są przewożone i co dzieje się z opakowaniami po drodze. Recykling to nie wszystko, należy zadbać także o cały proces przygotowania produktu. Jak to zrobić, by zminimalizować zużycie atramentu, jakie stosować tusze, by opakowanie było biodegradowalne, w jaki sposób dobierać ekologiczne surowce?

To zaledwie pięć z dziesięciu najważniejszych tendencji szeroko zaprezentowanych w diagnozie – raporcie przygotowanym przez Konica Minolta. Diagnoza jest także realną odpowiedzią na dzisiejsze zapotrzebowanie – za każdym trendem stoi wachlarz gotowych rozwiązań w druku na tekturze falistej, których zastosowanie można zobaczyć w formie próbnika przygotowanego przez Konica Minolta zrealizowanego na urządzeniu PKG-675i.

Źródło: Konica Minolta Business Solutions Polska Sp.z o.o.

www.konicaminolta.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sun Chemical o zrównoważonym rozwoju w poligrafii
„Od kołyski po grób…. zrozumienie celów zrównoważonego rozwoju opartych na nauce, które będą definiować naszą branżę w przyszłości. Analiza Cyklu Życia na poziomie pojedynczego produktu (Ślad Węglowy Produktu)” – to tytuł prelekcji Colina Smitha, European Product Manager w europejskim oddziale firmy Sun Chemical podczas tegorocznej edycji Konferencji Fleksografów....
Druk24h z maszyną cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120
„Wreszcie możemy w pełni oddać kolorystykę naszej barwy firmowej w palecie Pantone 021” – tymi słowami Paweł Grot – prezes zarządu Druk24h podsumowuje niedawną inwestycję w nową, wysokowydajną maszynę cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120. Urządzenie, oferujące druk w trybie CMYK z dwoma kolorami dodatkowymi, w tym różowym, białym i lakierem bezbarwnym, od...
Canon zapowiada udział w targach drupa 2024
Pod hasłem „The Power to Move” firma Canon zaprezentuje na targach drupa 2024 szereg innowacji technologicznych, usług wsparcia, a także różnorodnych koncepcji współpracy z klientami. Pokazom na stoisku Canon będą towarzyszyć zespoły ekspertów, a wszelkie aktywności podejmowane przez firmę w trakcie targów drupa 2024 pomogą zrozumieć jak rozwiązania z obszaru druku...
Koenig & Bauer i CI Flexo na Konferencji Fleksografów
„Gamechanger” – takim mianem określił Paweł Krasowski – Technology Product Manager w firmie Koenig & Bauer (CEE) najnowszą maszynę fleksograficzną z oferty tego producenta – XD Pro, podczas swojego wystąpienia w ramach Konferencji Fleksografów. Prezentacja uwzględniała najnowsze rozwiązania technologiczne Koenig & Bauer, bazujące na technice fleksograficznej, skierowane...
Konica Minolta Business Solutions i Autenti ogłaszają strategiczne partnerstwo, mające na celu przyspieszenie procesu transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw. To istotny krok w kierunku przyszłości przetwarzania dokumentów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764