logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

T-mobile buduje w Polsce sieć umożliwiającą rozwój Internetu Rzeczy

  PR 04.12.2017, przeczytano 1371 razy
ilustracjastrzałka

Deutsche Telekom – do którego należy sieć T-Mobile – chce, żeby Polska była jednym z wiodących krajów we wdrażaniu technologii Narrow Band, która stanowi fundament dla rozwoju Internetu Rzeczy. W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono właśnie pierwsze stacje obsługujące tę sieć. T-Mobile przygotowuje się do budowy kolejnych i masowego uruchomienia sieci NB IoT w całej Polsce w 2018 roku. To będzie przełom w rozwoju Internetu Rzeczy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/t-mobile-buduje-w-polsce-siec-umozliwiajaca-rozwoj-internetu-rzeczy,34714,artykul.html

– Nie chcemy tylko mówić o tym, czym jest NB IoT i do czego może służyć technologia 5G, ale chcemy wprowadzać je na rynek. Dziś w każdym gospodarstwie domowym jest kilka urządzeń na stałe podłączonych do Internetu, wkrótce może być ich nawet 500. Do tego potrzebna jest całkowicie nowa sieć, która spełniałaby oczekiwania klientów i zupełnie inna konfiguracja, która umożliwi komunikację pomiędzy wieloma urządzeniami. Dlatego bardzo mocno inwestujemy w NB IoT – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.

Internet Rzeczy (IoT) jest obecnie jednym z najgorętszych trendów technologicznych. To ekosystem, w którym przedmioty i maszyny mogą komunikować się pomiędzy sobą bez udziału człowieka. Według ekspertów Cisco, w 2020 roku do inteligentnej sieci będzie podłączonych już ponad 50 mld urządzeń. Z kolei globalna firma badawcza IDC szacuje, że w 2020 roku rynek Internetu Rzeczy będzie wart w sumie 1,5 bln dol.

Rozwój IoT wymaga odpowiedniej technologii, która umożliwi komunikację miliardów urządzeń. Jedną z kluczowych jest NB (Narrow Band) IoT – czyli technologia radiowa z zakresu LPWAN (Low-Power Wide-Area Network). Eksperci zgodnie wskazują na jej gigantyczny potencjał. Firma badawcza Analysys Mason oszacowała, że w 2023 roku liczba połączeń LPWA wzrośnie z obecnych 50 mln do ponad 3 mld. Dwa lata później wykorzystanie łączności LPWA będzie odpowiadać już za 70 proc. podłączonych do sieci urządzeń.

Technologia NB IoT stwarza ogromne możliwości. Każda sieć ma swoją pojemność i ograniczoną liczbę urządzeń, które mogą być do niej podpięte. Sieć Narrow Band pozwala na połączenie w jeden, wspólny system nawet kilkudziesięciu tysięcy urządzeń. Jej zalety to również duża efektywność przesyłu danych, wysoka penetracja wewnątrz budynków i wysoki poziom bezpieczeństwa, a dzięki niskiemu zużyciu energii jej moduły mają żywotność baterii do 10 lat. Co istotne, w przyszłości będzie można ją zaimplementować do sieci 5G.

– Korzyści z tej sieci będzie czerpać całe społeczeństwo. Pierwszą grupą beneficjentów są indywidualni konsumenci. Ich domy będą w coraz większym stopniu podłączane do sieci. Drugą grupą są firmy – wszelkiego typu pomiary, zużycie wody, gazu czy prądu, a także cała komunikacja między urządzeniami będą odbywać się właśnie poprzez sieć NB IoT – powiedział Andreas Maierhofer podczas panelu na konferencji Innowacyjna Europa 2017 „Fly Me To Mars”, gdzie T-Mobile ogłosił uruchomienie sieci NB IoT.

Internet Rzeczy – a tym samym technologia Narrow Band – w pierwszej kolejności znajdą zastosowanie w rozwiązaniach typu smart home. Dzięki temu inteligentne lodówki informujące o konieczności uzupełnienia zapasów, zdalnie sterowane oświetlenie, które samo reaguje na zmianę pór dnia, czy inteligentne pralki oszczędzające energię przestaną być technologiczną ciekawostką i trafią pod strzechy większej liczby gospodarstw domowych.

Biznes i przedsiębiorcy będą zainteresowani inteligentnymi rozwiązaniami, takimi jak zdalne odczytywanie liczników wody, energii i gazu u klientów, monitorowanie obiektów (np. bagaży lub pojazdów na drogach) czy monitoring maszyn. Tak naprawdę ilość możliwych zastosowań technologii NB IoT w biznesie będzie ograniczać tylko kreatywności i zapotrzebowania firm.

– Administracja publiczna będzie kolejnym beneficjentem Narrow Band. Wspomniałbym tu choćby o inteligentnej gospodarce odpadami czy inteligentnym oświetleniu miejskim. Możliwości są ogromne, a jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia. Wszyscy mówią dziś o budowie inteligentnych miast, ale za tym stoi właśnie komunikacja między maszynami oraz sieć NB IoT, całkowicie odmienna od dzisiejszej – podkreśla Andreas Maierhofer.

Grupa Deutsche Telekom, do której należy T-Mobile, już na początku roku ogłosiła, że Polska będzie jednym z wiodących krajów we wdrożeniu tej technologii. Telekom uruchomił właśnie w Gorzowie Wielkopolskim pierwsze stacje obsługujące sieć Narrow Band IoT.

Stacje działają już w trybie komercyjnego dostępu i właśnie przechodzą wewnętrzne testy, które mają finalnie potwierdzić stabilność i jakość funkcjonowania nowej sieci. T-Mobile przygotowuje się już do budowy kolejnych stacji w innych lokalizacjach i masowego uruchamia sieci NB IoT na terenie całego kraju w 2018 roku.

– Tak jak cała grupa Deutsche Telekom w Europie, T-Mobile chce być technologicznym liderem w Polsce. Skupiamy się na przyszłości. Stąd decyzja o uruchomieniu – jako pierwsi na rynku – sieci NB IoT. Należy podkreślić, że nie chodzi tu o modernizację już istniejącej sieci, ale o całkowicie nową technologię –
zaznacza prezes T-Mobile Polska.

Już w ubiegłym roku hub:raum, czyli należące do grupy Deutsche Telekom centrum innowacji w Krakowie, zapoczątkowało programy dedykowane popularyzacji NB IoT. Zaczęło też szukać partnerów, którzy pracują nad rozwiązaniami bazującymi na tej technologii.

Dotychczas hub:raum zaprosił do współpracy 25 start-upów, które mają w swoim portfolio pomysły lub produkty oparte o NB IoT w różnych fazach rozwoju. Najbardziej zaawansowane projekty to m.in. odczytywanie pomiarów wody i ciepła realizowane przez firmę ABRO, inteligentne śmietniki Ecobins czy projekt monitoringu uli autorstwa BeeAndMe. Krakowskie centrum innowacji pracuje nad udoskonaleniem produktów i przygotowaniem ich do sprzedaży w sieci T-Mobile w poszczególnych krajach.

– Bardzo ważne, żebyśmy jako branża nie tylko mówili o technologii, ale też pokazywali, jakie korzyści może z niej mieć społeczeństwo. Temu służy nasz inkubator przedsiębiorczości hub:raum, założony w Krakowie właśnie z myślą o przedsiębiorcach świadczących innowacyjne usługi. Dobrym przykładem wykorzystania NB IoT jest opieka zdrowotna, ale jest wiele innych branż opierających się na usługach, które  mogą skorzystać na wdrożeniu NB IoT i 5G. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w pracach nad tą technologią, żeby kontaktowali się z naszym centrum innowacji w Krakowie – podkreśla Andreas Maierhofer.

Źródło: Newseria Biznes, T-Mobile Polska

www.biznes.newseria.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Komedie Barei i współczesne kino w kampanii Kino Polska
Kino Polska rozpoczęła ogólnopolską kampanię promocyjną, która stanowi kontynuację zimowej odsłony działań wizerunkowych stacji. Kino Polska, kanał dedykowany w pełni rodzimym filmom i serialom, zaprasza przed ekrany na ponadczasowe klasyki - kultowe komedie Stanisława Barei, oraz na współczesne kino, w tym nominowany do Oscara film „IO”....
RMF FM 8. raz medium z największym zaufaniem wg Reutersa
Radio RMF FM po raz ósmy z rzędu zajęło pierwsze miejsce w zestawieniu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. RMF FM pozostaje liderem tego rankingu od początku jego istnienia.
Piłka w grze. Legia Warszawa i Wisła Kraków medialnymi drużynami maja
W maju odbyły się cztery ostatnie kolejki rozgrywek ligowych, w których aż trzy drużyny PKO BP Ekstraklasy miały szansę na zdobycie mistrzostwa, natomiast w Betlic 1. Lidze dwa kluby rywalizowały ze sobą o fotel lidera. Ostatnie pojedynki były bardzo emocjonujące – w social mediach padały rekordowe liczby komentarzy pod przedmeczowymi zapowiedziami oraz przy okazji pomeczowych...
Multiply Media Group: grupa medialną z siedzibą w ZEA
Multiply Group, spółka holdingowa z siedzibą w Abu Zabi, uruchomiła dzisiaj Multiply Media Group (MMG), która łączy trzy wiodące na rynku firmy z branży reklamy zewnętrznej (OOH) w ramach swojego portfolio, tworząc nową potęgę medialną z siedzibą w ZEA. Połączenie BackLite Media, Viola Media i Media 247 pod banderą Multiply Media Group stanowi znaczący krok,...
IAB Polska prezentuje Raport Social Media 2025
Czy wciąż mamy do czynienia z duopolem w polskich social mediach? Jaka jest charakterystyka użytkowników poszczególnych platform i jaką strategię reklamową warto obrać, aby dotrzeć do konkretnych grup odbiorców? Do rąk czytelników trafiła trzecia edycja raportu „Social media 2025”, dostarczająca wyczerpujących danych na temat rodzimego rynku mediów...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764