logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Techniczna ewolucja w Car Wrappingu - komentarz Antalis

  PR 24.11.2024, przeczytano 678 razy
ilustracja

Postęp techniczny w oklejaniu samochodów umożliwia nam przekształcanie naszych pojazdów w auta marzeń. Antalis przygląda się tej ewolucji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/techniczna-ewolucja-w-car-wrappingu---komentarz-antalis,406594,artykul.html

Car wrapping w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przebył długą drogę. Kiedyś niszowa branża, służąca głównie celom reklamowym, teraz jedna z najpopularniejszych form personalizacji pojazdu. W tym artykule przyjrzymy się temu, jak oklejanie samochodów umożliwiło entuzjastom motoryzacji tworzenie niepowtarzalnych maszyn.

Ewolucja folii do oklejania samochodu

Początki oklejania samochodów sięgają roku 1926, kiedy to wynaleziono polichlorek winylu (PCV). Już w latach 50. XX wieku stosowano prymitywną formę oklejania samochodów za pomocą winylowych wodnych kalek.

Folie z nadrukiem

Oklejanie aut, jakie znamy dziś, tak naprawdę zaczęło się dynamicznie rozwijać dopiero w latach 90. XX wieku wraz z wynalezieniem drukowanych folii winylowych. Folie te umożliwiły projektantom produkcję cyfrowo drukowanych grafik, które można było dopasować do każdego rodzaju pojazdu. Początkowo używano ich jako reklamy, a następnie do celów ochronnych. Miłośnicy samochodów szybko zorientowali się jednak, że mogą wykorzystać folie do całkowitego spersonalizowania swojego pojazdu.

Folie odlewane

Chociaż wyglądały świetnie, drukowane folie były trudne do nałożenia na zaokrąglone kształty. Na początku używano ich głównie do wyklejania reklam na autobusach. Potem natomiast pojawiły się folie odlewane.

Są one produkowane przy użyciu przemysłowego procesu odlewania, podczas którego otrzymujemy cienką, trwałą i wysoce dopasowującą się folię. Zdolność takiego produktu do idealnego dopasowywania się do złożonych krzywizn i kształtów uczyniła z niego standard branżowy w zakresie oklejania samochodów.

Oklejanie powierzchni wklęsłych i wypukłych

Odpowiednie ułożenie folii na zakrzywieniach samochodu nie jest prostym zadaniem. Trzeba było opracować specjalistyczną technikę oklejania folią powierzchni wklęsłych i wypukłych. Obecnie cały proces wygląda następująco:

  1. Folia jest rozciągana na zakrzywionych do wewnątrz lub na zewnątrz powierzchniach pojazdu.
  2. Następuje stopniowo podgrzewa się folię.
  3. Kolejno jest ona wygładzana za pomocą rakli, aby zapewnić jej stabilne dopasowanie.

Należy uważać, by nie zdeformować obrazów znajdujących się na powierzchni.

Folie repozycjonowalne

Car wrapping wciąż był jednak dość skomplikowanym przedsięwzięciem. Wynalezienie folii repozycjonowalnych znacznie ułatwiło życie profesjonalistom zajmującym się car wrappingiem. Takie folie mają słabą początkową przyczepność i nie przylegają ściśle do pojazdu dopóki nie zostaną odpowiednio dociśnięte. Tak więc, jak sama nazwa sugeruje, można je repozycjonować, czyli zmieniać ich położenie, aż znajdą się w idealnej pozycji. Niektóre z tych folii można usunąć bez śladu nawet po latach użytkowania. Takie udogodnienie zdecydowanie upraszcza proces ponownego oklejania, a także zmniejsza jego koszty.

Folie na kaski

Folie na kaski są jak dodatek do oklejania pojazdu. Zazwyczaj „oklejanie kasku” jest rozszerzeniem usługi oklejania pojazdu, dodając możliwość naniesienia pasującej folii na kask, za pomocą techniki oklejania form wklęsłych i wypukłych. Takie folie są głównie używane przez profesjonalistów, zajmujących się wyścigami samochodowymi czy motocyklowymi, jednak obecnie także wśród amatorów rośnie zainteresowanie tą usługą. Dobrze dobrane oklejenie kasku może pomóc ujednolicić estetykę całego pojazdu.

Folie zabezpieczające lakier (PPS)

Kierowcy mieli więc sposób na personalizowanie wyglądu swoich samochodów, a specjaliści od car wrappingu zyskali łatwiejszy sposób na jego wykonanie. Jednak nadal istniał poważny problem, który entuzjaści samochodów musieli rozwiązać: jak chronić lakier? Bez względu na to, jak dobra i gładka jest droga, po której jedziesz, kamienie, zanieczyszczenia i brud będą uderzać w spód, przód i boki Twojego pojazdu. Powstałe odpryski, zadrapania i rysy uszkadzają lakier samochodu.

Odpowiedzią na poprawę trwałości lakieru samochodowego było opracowanie folii ochronnych (PPS). Folie te są całkowicie przeźroczyste, dzięki czemu doskonale widać przez nie oryginalny kolor pojazdu. Zapewniają solidną ochronę bez konieczności zmiany lub rozcieńczania koloru lakieru. W przypadku potrzeby zamaskowania zarysowań samochodu, można zastosować folię winylową w kolorze OEM. Takie rozwiązanie pomoże oszczędzić czas i pieniądze. Profesjonaliści z branży dostrzegli ogromny potencjał technologii PPS i szybko opracowali jej kolejną funkcję: ochronę szyb i reflektorów.

Folie zmieniające kolor

Na tym etapie car wrapping służył już zarówno do ochrony oryginalnego lakieru, reflektorów i okien przed zanieczyszczeniami drogowymi, jak i do nadawania pojazdom niepowtarzalnego charakteru. Jednak istniało jeszcze inne zastosowanie dla tej technologii.

Co jeśli chciałbyś zmienić kolor całego samochodu bez przechodzenia przez kosztowny i długi proces ponownego malowania? Co jeśli wybrałbyś kolor, którego nie zapewni zwykła farba samochodowa?

Na ratunek przybywają folie zmieniające kolor! Używając takiej folii, szybko i niedrogo zamienisz kolor fabryczny na każdy inny. A co najlepsze, w dowolnym momencie można usunąć folię, aby przywrócić samochód do jego pierwotnego stanu.

Wyzwania, z jakimi mierzy się Car Wrapping

Ewolucja car wrappingu jest zdumiewająca. Od pierwszych drukowanych folii po takie z możliwością zmiany położenia, aż do folii PPS (chroniące lakier). Oklejanie samochodów przekształciło się z niszowej branży w atrakcyjny sektor personalizacji samochodów.

Oklejanie samochodu to skomplikowany proces. Należy wykonać dokładne pomiary i zdjęcia, aby zilustrować wymiary pojazdu. Przed montażem trzeba przygotować projekt folii, wybrać materiał, a następnie wydrukować i zalaminować.

Folia musi idealnie pasować do konturów samochodu. Wszystkie pomiary i wymiary muszą być dokładne, aby osiągnąć zamierzony finalny efekt. Nadwozie samochodu powinno być czyste. Jeśli pomiary są nieprawidłowe lub samochód jest zabrudzony, folia będzie źle przylegać, co z pewnością nie wpłynie najlepiej na całościowy wygląd pojazdu.

Profesjonaliści w dziedzinie car wrappingu mierzą się także z takimi utrudnieniami, jak rozdarcia, pęcherzyki powietrza i zagięcia folii. Jeśli nie jest ona prawidłowo laminowana wzrasta prawdopodobieństwo powstawania niedoskonałości. Gdy technik zastosuje zbyt dużo ciepła do okleiny, może się ona łatwo odkształcić lub rozerwać.

Eksperci potrzebują pewnej ręki i mocnych nerwów. Dzięki innowacyjnym produktom od liderów branży, takich jak Antalis, można sprawić, że zwykły samochód stanie się unikatowym.

Źródło: Antalis

www.antalis.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

XBS Group - Jakie trendy czekają e-commerce w 2025 roku?
Znaczenie sztucznej inteligencji jeszcze wzrośnie, a sklepy internetowe odczują to w bardzo wielu aspektach. Unowocześnianie e-sprzedaży będzie ukierunkowane w dużym stopniu na młode pokolenie konsumentów, a to oznacza kolejne wyzwania. Jakie trendy czekają nas w 2025 roku?
Upominki dla pracowników jako narzędzie budowania wizerunku pracodawcy
Koniec roku to czas refleksji, podsumowań i wyrażania wdzięczności. W zawodowej sferze coraz częściej dostrzega się wagę gestów skierowanych do pracowników, które nie tylko budują atmosferę miejsca pracy, ale też wzmacniają pozytywny wizerunek pracodawcy. Jak się okazuje, drobne, ale przemyślane upominki mogą być kluczem do zdobycia sympatii zespołu.
Gartner przewiduje, że do 2026 roku aż 75% interakcji z klientami będzie obsługiwanych przez AI. Czy taki sam los czeka freelancerów IT, marketingu, grafików komputerowych oraz social media managerów? Czy freelancing działający w obszarach digital marketingu oraz IT stanie się pierwszą ofiarą rewolucji AI? Czy opodatkowanie agentów AI w Stanach i Europie...
Państwa przymykały oczy na szkodliwe działania wielkich platform. Jak to naprawić
Zamach stanu. Katastrofa. Wywłaszczenie. Forma tyranii. Roger McNamee, jeden z pierwszych inwestorów Facebooka, który w książce „Zucked” złożył samokrytykę i nie zostawił suchej nitki na modelu biznesowym technologicznych gigantów, tłumaczy, dlaczego brakuje nam języka do opisania przemian, jakich doświadczamy w wyniku zanurzenia w media społecznościowe:
Okres przedświąteczny to szansa i test dla branży retail. Raport
Badanie przeprowadzone na zlecenie Sony Professional Displays and Solutions przez Censuswide wśród ponad 1000 respondentów w Europie – przedstawicieli branży retail i konsumentów - miało na celu poznanie preferencji zakupowych, priorytetów oraz wpływu czynników makroekonomicznych na wybór sposobu dokonywania zakupów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764