Niemal 200 osób z całej Polski wzięło udział w kolejnej Konferencji Poligraficznej zorganizowanej 7 października w warszawskim hotelu Sobieski przez Polską Izbę Druku. Podczas spotkania, przebiegającego pod hasłem „Druk cyfrowy i okolice – nowe technologie, rozwiązania i możliwości”, wygłoszono osiem referatów na tematy związane z szeroko rozumianą technologią druku cyfrowego i jej znaczeniem dla rozwoju współczesnej branży poligraficznej.
Referaty zostały przygotowane przez partnerów merytorycznych Konferencji, wśród których znalazły się firmy: Agfa Graphics Sp. z o.o., Duplo Polska, Heidelberg Polska, Kodak Polska, Konica Minolta Solutions Polska, Papyrus Sp. z o.o. i Xerox Polska.
Referat wprowadzający, autorstwa Germana Sacristana z firmy Kodak’s Graphic Communications Group, był poświęcony ogólnym sprawom związanym z właściwym wdrażaniem technologii druku cyfrowego w przedsiębiorstwie poligraficznym i optymalnego jej wykorzystania dla całego biznesu. Bazując na własnych doświadczeniach prelegent, od wielu lat specjalizujący się we wspieraniu klientów w rozwoju druku cyfrowego w ich firmach, zaprezentował szereg porad i sugestii związanych z odpowiednim wykorzystaniem potencjału, jaki oferuje druk cyfrowy. Wiele miejsca poświęcił działaniom marketingowym oraz technikom sprzedaży nowych produktów, pojawiających się w ofercie drukarń właśnie dzięki nowym możliwościom stwarzanym przez technologię cyfrową.
Jako kolejni głos zabrali Patryk Sienkiewicz i Jan Brzozowski z firmy Papyrus Sp. z o.o. W ich wspólnym referacie, poświęconym przede wszystkim podłożom wykorzystywanym w urządzeniach do druku cyfrowego, zostały omówione takie zagadnienia jak: podział rynku druku cyfrowego i technologii na nim stosowanych, rodzaje mediów stosowanych w druku cyfrowym i ich certyfikacja, przykłady zastosowań tego rodzaju technologii drukowania oraz nowe tendencje w tej dziedzinie.
Maciej Baur z firmy Agfa Graphics Sp. z o.o. wystąpił z kolei z referatem pt. „Zastosowanie najnowszych osiągnięć technologii druku cyfrowego w przemyśle opakowaniowym”. Znalazło się w nim omówienie tej technologii stosowanej przy drukowaniu opakowań i etykiet, ze szczególnym uwzględnieniem inkjetu, będącego – jak stwierdził prelegent – przyszłością tego segmentu produkcji poligraficznej. Uczestnicy konferencji mieli też okazję zapoznać się z próbkami produktów opakowaniowych wykonanych przy użyciu najnowszej generacji maszyn cyfrowych.
Pierwszą część konferencji zakończył referat Mariusza Czepczyńskiego z firmy Heidelberg Polska, który zaprezentował bezstrefowy zespół farbowy jako rozwiązanie dla produkcji akcydensowej i dziełowej w drukarniach tradycyjnych i cyfrowych. Podczas swojego wystąpienia prelegent przedstawił technologię i koncepcję bezstrefowego zespołu farbowego, podał też przykłady drukarń, w których wdrożenie tego rozwiązania pozwoliło na osiągnięcie znaczących korzyści pod względem redukcji makulatury i wzrostu możliwości produkcyjnych.
Po przerwie na lunch jako pierwszy głos zabrał Rainer Kuessel reprezentujący Kodak’s Graphic Communications Group. Tematem jego wystąpienia były najnowsze rozwiązania wysokowydajnych głowic i systemów inkjetowych wykorzystywanych przy personalizacji druków. Prelegent omówił poszczególne rodzaje maszyn bazujących na technologii inkjetowej, media w nich stosowane, a także kompletne rozwiązania produkcyjne, m.in. hybrydowe czy wykorzystujące różne systemy workflow.
Jolanta Trzcińska z firmy Xerox Polska wystąpiła z referatem pt. „Technologie cyfrowe w drukowaniu zabezpieczeń”. Zaprezentowała w nim metody zabezpieczania druków, technologie zabezpieczeń stosowane w druku cyfrowym oraz rynki docelowe, na których takie rozwiązania są w największym stopniu wykorzystywane.
Tomasz Gajkowski z firmy Duplo Polska zapoznał uczestników konferencji z procesami wykończeniowymi w druku cyfrowym i ich optymalizacją. Prelegent przedstawił aktualne tendencje w procesach introligatorskich stosowanych w drukarniach cyfrowych, specyfikę wydruków cyfrowych w odniesieniu do procesów dalszej ich obróbki, a także rozwiązania (m.in. kody kreskowe i format JDF) wpływające na optymalizację działań w dziedzinie cyfrowego postpressu w przedsiębiorstwach poligraficznych.
Jako ostatni głos zabrał Mateusz Woźniak z firmy Konica Minolta Business Solutions Polska, który omówił cykl życia produktu poligraficznego w kontekście synergii druku tradycyjnego i cyfrowego. Wśród poruszanych przez niego zagadnień znalazły się m.in. kwestie personalizacji, druku transakcyjnego (gdzie technologia cyfrowa znajduje coraz częściej zastosowanie) oraz rozwiązań typu web-to-print, pozwalających na zlecanie i zatwierdzanie prac poprzez Internet bądź Intranet.
Bardzo się cieszymy, że nasza tegoroczna konferencja spotkała się z tak dużym zainteresowaniem branży poligraficznej – powiedziała Wioletta Góral z biura Polskiej Izby Druku. – Po raz kolejny okazało się, że temat druku cyfrowego, pojawiający się jako lajtmotiw wielu wcześniejszych imprez branżowych, wciąż znajduje odbiorców. Chciałabym przy okazji serdecznie podziękować wszystkim osobom i firmom zaangażowanym w Konferencję Poligraficzną 2008 od strony merytorycznej, jak również naszym sponsorom i partnerom medialnym.
Źródło: Biuro Polskiej Izby Druku