logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Terva - vademecum zaginania (1): Praktyczny sposób na zaginanie tworzyw

  PR 03.11.2011, przeczytano 4408 razy
ilustracjastrzałka

Historia obróbki termoplastycznych tworzyw sztucznych jest krótka jak historia samych tworzyw. To główna przyczyna braku prostych i skutecznych narzędzi do ich obróbki - takich, które stale moglibyśmy mieć pod ręką, nie będąc jednocześnie zmuszonym budować dla nich hal produkcyjnych i spłacania ich przez lata.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/tworzywa-sztuczne-w-grafice-przestrzennej-%2831%29%3A-praktyczny-sposob-na-zaginanie-tworzyw,13814,artykul.html

Oczywiście mowa o takich procesach obróbki, jakich nie możemy realizować dotychczasowymi narzędziami - a więc także gięcia. Dziś tworzywa termoplastyczne są już wszędobylskie: szkło organiczne, PVC, polipropylen, poliwęglan, polistyren i wiele, wiele innych obecnych nie tylko w postaci gotowych wyrobów: sprzętów, obudów, konstrukcji i detali ale także w postaci arkuszy, a więc materiału do dalszego przetworzenia.

Pochód tworzyw sztucznych w otaczającym nas życiu zdaje się nie mieć końca – sięgają po nie wszelkie branże: meblarze, elektrycy, instalatorzy, dekoratorzy, reklamiarze, mechanicy i wiele innych. Najczęściej użycie tworzywa zapewnia lepszą estetykę i mniejszy nakład pracy, a więc oszczędności – i tylko do pełni szczęścia, narzędzi czasem brak...

Pomysł na zaginanie

Podstawowa zasada jest następująca – aby zagiąć termoplast trzeba go wpierw podgrzać do stanu plastyczności. Niby proste, ale tu właśnie zaczyna się problem, bo nagrzewanie okazuje się być trudniejsze niż samo zaginanie. Problemów szczegółowych jest trochę więcej: nagrzewanie ściśle ograniczonego obszaru (prosty pas o określonej szerokości), kontrola temperatury (możliwość przegrzania i uszkodzenia tworzywa) oraz odmienne wymagania w przypadku nagrzewania tworzyw o zróżnicowanej grubości i właściwościach.

Ponieważ natura nie znosi próżni – czyli są potrzeby, a nie ma rozwiązania - zastępy potrzebujących (czyli przyszłych „zaginaczy” tworzywa) rzuciły się konstruować swoje zaginarki. Sam należę do już spełnionych zaginaczy, który swoje pierwsze próby rozpoczął wiele lat temu.  Dziś już bałbym się pracować na swoich pierwszych konstrukcjach, ale doświadczenia zaprocentowały i zaowocowały rozwiązaniami całkowicie bezpiecznymi, a co najważniejsze - skutecznymi.

Urządzenia Terva ZL

Założenia jakie przyświecały przy konstruowaniu urządzeń Terva ZL były następujące: uniwersalizm, prostota, bezpieczeństwo i niezawodność. W dużej części udało się pogodzić wszystkie te wymagania.

  1. Uniwersalizm – urządzenie potrafi sprostać wielu różnorodnym zadaniom, np. gięciu tworzyw grubych – 1 cm i więcej, ale także dzięki specjalnej nakładce, bardzo cienkich 1 mm i mniej. Ponadto przewidziano możliwość wykonania urządzenia o różnych długościach roboczych, co pozwala na optymalny wybór. Uniwersalizm to także zdolność do podgrzewania różnych rodzajów termoplastów, z których każdy ma nieco inne wymagania dotyczące temperatury – jest to możliwe dzięki płynnej regulacji temperatury nagrzewu realizowanej za pomocą układu elektronicznego.
  2. Prostota – efektem poszukiwań jest urządzenie skomplikowane nie bardziej niż żelazko. To plus, bo ma swoje przełożenie na cenę a także niezawodność. Urządzenia ZL wykorzystują najprostszy z mechanizmów – nagrzewanie tworzywa poprzez konwekcję grzałką elektryczną w obudowie rurowej. Gdy tworzywo uzyska plastyczność w linii zagięcia , należy po prostu zdjąć je i uformować żądany kąt zagięcia poza urządzeniem. Urządzenie jest niewielkie i lekkie, po skończonej pracy bez trudu odłożymy je na półkę. To istotne rozszerzenie możliwości każdego warsztatu bez długoletnich inwestycji.
  3. Bezpieczeństwo - tego nigdy nie za wiele. Cała część elektryczna urządzenia została wykonana zgodnie z najwyższymi wymogami dziś obowiązującymi. Ryzyko jak we wspomnianym już żelazku – trzeba wiedzieć czego dotykać nie należy – i to wszystko.
  4. Niezawodność – to pośrednio już wynika z prostoty. Ponadto wszelkie parametry pracy poszczególnych podzespołów zostały ustalone daleko poniżej krytycznych – dotyczy to np. warunków pracy grzałki, a także układu sterującego mocą urządzenia. Rozwiązano także podstawowy problem wszelkich urządzeń z wysoką temperaturą – rozszerzalność cieplną elementów narażonych na jej działanie.


Komu Terva ZL?

Urządzenie zostało pomyślane głównie jako uzupełnienie dotychczasowych możliwości warsztatowych. Uzupełnienie istotne, bo odkrywające całkiem nowe obszary obróbki tworzyw termoplastycznych i trudne do zastąpienia w wyniku skromnej oferty takich urządzeń na rynku. Nie jest to urządzenie do masowej, seryjnej produkcji i choć dobrze znosi długotrwałe obciążenia, jego głównym zadaniem jest pomoc w poszukiwaniu nowych i twórczych rozwiązań. Typoszereg urządzeń Terva ZL obejmuje aż 8 modeli o różnej długości roboczej, zawierającej się w przedziale od 46 do 200 cm. Wśród branż które obecnie najczęściej kupują nasz urządzenia przoduje elektrotechnika i reklama ale co raz częściej decydują się na zakup także i inne – modelarstwo, wentylacja, gadżety, tuning pojazdów, lakiernictwo (kabiny) i inne.

W kolejnych odcinkach postaramy się przybliżyć zagadnienia związane z gięciem tworzyw: właściwości poszczególnych ich rodzajów, sposoby zaginania i metodologia oraz typowe problemy jakie możemy napotkać.

Źródło: Terva

www.terva.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Walentynki to ważne święto dla sprzedawców detalicznych. Wielu z nich oferuje w tym czasie specjalne promocje i wyprzedaże. Wszystko po to, by wykorzystać zwiększony popyt na prezenty i wybrane produkty. Programy lojalnościowe mogą skutecznie wspomóc te działania.
Aplikacje mobilne szansą dla e-commerce w 2023 roku
Zdaniem ekspertów z agencji marketingu mobilnego Spicy Mobile, firmy rozwijające sprzedaż w internecie powinny zwrócić się w tym roku w stronę aplikacji mobilnych, które zapewniają duże możliwości konwersji i bardziej spersonalizowane doświadczenia zakupowe.
Od 2020 roku można zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania mobile gamingiem. Jeszcze kilka lat temu gry mobilne uznawane były za niszową rozrywkę dla gamingowych geeków, a dzisiaj są w mainstreamie i królują na każdym poziomie – od ilości pobranych gier po zyski, które generują. Według Newzoo rynek gier mobilnych pozostaje najbardziej dochodowym...
Połączenie działań CX i EX kluczem do budowania konkurencyjności biznesu
Pracownicy budują najbardziej wartościową relację z klientem i to oni mają ogromny wpływ na doświadczenia odbiorców marki. Dlatego właśnie tak istotny staje się EX (Employee Experience), który przy ścisłej współpracy z CX (Customer Expierence), coraz częściej jest uwzględniany przy tworzeniu strategii rozwoju biznesu. Zadbanie o tworzenie pozytywnych...
63 procent menedżerów twierdzi, że pozytywne doświadczenia klientów (CX) będą ważniejsze w 2023 roku, niż jeszcze rok wcześniej. Wynika to m.in. z faktu, iż 3/4 klientów deklaruje, że wyda więcej, także w kryzysie, na zakupy w firmach, które dbają o nich. Jednak, budowanie pozytywnych doświadczeń klientów, nie jest dziś możliwe bez...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764