logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor

  PR 25.04.2024, przeczytano 1068 razy
ilustracja

Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/tetrachromatyzm---fenomenalna-wrazliwosc-na-kolor,404004,artykul.html

Tetrachromatyzm to rzadka sytuacja, w której osoba posiada cztery rodzaje czopków w siatkówce oka, co umożliwia widzenie szerszego zakresu kolorów niż przeciętnie. Chociaż zarówno kobiety, jak i mężczyźni teoretycznie mogą być tetrachromatami, najczęściej informacje na ten temat skupiają się wokół kobiet.

Przeciętnie jesteśmy w stanie dostrzec około  miliona różnych odcieni. Standardowo każdy ma trzy rodzaje czopków, które są wrażliwe na różne długości fal światła, co umożliwia percepcję trzech podstawowych kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego. Jednak osoby tetrachromatyczne mają dodatkowy czwarty rodzaj czopków, który umożliwia im rozróżnianie dodatkowych odcieni i niuansów kolorów. 

Zdolność widzenia jest dla większości z nas czymś naturalnym. Dlatego rzadko zastanawiamy się nad tym, jak działa oko i jakie zachodzą mechanizmy. Główny narząd umożliwiający postrzeganie to gałka oczna, którą wspomagają mięśnie oraz dodatkowe narządy, takie jak gruczoły łzowe czy rzęsy. Wypełnia ją ciało szkliste, a okalają 3 błony: siatkówka, naczyniówka oraz znajdująca się najbardziej na zewnątrz twardówka, przechodząca w przedniej części oka w rogówkę, przez którą promienie słoneczne wpadają do wnętrza oka. Ich dopływ do soczewki położonej za rogówką reguluje tęczówka wraz ze źrenicą, która dzięki mięśniom zwęża się lub rozszerza w zależności od ilości światła - im jest go więcej, tym bardziej źrenica się zwęża. Światło wpadając do oka dociera do soczewki, na której ulega załamaniu, po czym pada na siatkówkę i tworzy na niej obraz odwrócony. Następnie impulsy świetlne są przekazywane za pośrednictwem nerwu wzrokowego do mózgu - to tam tak naprawdę powstaje obraz, który widzimy.  - wyjaśnia Katarzyna Semeniuk z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok

Gen odpowiedzialny za tetrachromatyzm znajduje się na chromosomie X. Kobiety posiadają dwa chromosomy X (XX), podczas gdy mężczyźni posiadają jedno X i jedno Y (XY). W przypadku kobiet, oba chromosomy X muszą nosić geny tetrachromatyczne, co sprawia, że tetrachromatyzm jest bardziej prawdopodobny u kobiet. Mężczyźni, posiadając tylko jedno chromosom X, muszą dziedziczyć ten konkretny gen, aby być tetrachromatami.

Warto jednak zaznaczyć, że tetrachromatyzm to rzadkie zjawisko, a samo posiadanie czterech rodzajów czopków nie gwarantuje, że osoba będzie w stanie doświadczać szerszego spektrum kolorów. Wiele czynników wpływa na zdolność dostrzegania różnych odcieni, takich jak struktura mózgu i umiejętność mózgu do przetwarzania informacji kolorystycznych.

Badania nad tetrachromatyzmem są wciąż w toku, a naukowcy starają się zrozumieć, jakie dokładnie różnice w genetyce i biologii wpływają na tę wyjątkową zdolność widzenia kolorów.

Źródło: Centrum Okulistyczne Nowy Wzrok

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Google AI: narzędzia kreowania zasobów kreatywnych w reklamie
Podczas Google Marketing Live przedstawiliśmy nowe narzędzia do kontroli generowania zasobów kreatywnych, wciągające reklamy, funkcje wizualnego opowiadania historii.
Cyfrowe doświadczenia przenoszą się do sklepów stacjonarnych
Dwie trzecie kupujących szuka inspiracji wewnątrz sklepu, a ekrany cyfrowe stają się idealnym medium do prezentowania pełnej gamy oferty i opcji jej personalizacji. Marki mogą prowadzić najbardziej błyskotliwe kampanie, aby przyciągnąć uwagę kupujących na ulicach handlowych lub w galeriach, jednak niezmienną prawdą pozostaje to, iż niezależnie od tego, jakie reklamy klienci...
Modelki AI czy ambasadorowie marek? Kto jest bardziej skuteczny?
Analiza danych, automatyzacja procesów, personalizacja ofert czy tworzenie contentu to tylko kilka zadań marketingowców, w których coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Używanie narzędzi działających w oparciu o AI pozwala na zwiększenie wydajności zespołu i coraz większą skuteczność kampanii marketingowych. Cyfrowe modelki to przyszłość mediów...
Gextrecs. Brandglow dla Polskiej Agencji Kosmicznej
GEXTRECS (GOVSATCOM Extreme Events Civil Security Service) to projekt realizowany w ramach programu Horyzont Europa m.in. przez Polską Agencję Kosmiczną. Jego celem jest przygotowanie innowacyjnych scenariuszy oraz realizacja demonstracji dotyczących sytuacji kryzysowych przy wykorzystaniu usług bezpiecznej łączności satelitarnej dla użytkowników rządowych, czyli GOVSATCOM.
Jak social media mieszają w demokracji algorytmami rekomendującymi treści
Sensacyjne nagłówki klikają się lepiej niż wyważone polemiki. To sprawia, że są też bardziej widoczne na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, bo ich algorytmy premiują „angażujące” treści. W czasie kampanii wyborczej ten wyścig po uwagę może mieć poważne konsekwencje.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764