logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Think Tank PE: mowa nienawiści i dezinformacja są coraz częściej wykorzystywane w celach politycznych

  PR 01.07.2022, przeczytano 186 razy
ilustracja

Mowa nienawiści i dezinformacja są coraz częściej wykorzystywane w celach politycznych jako środki nasilające polaryzację społeczną - wynika z raportu Think Tanku Parlamentu Europejskiego. Eksperci zwrócili też uwagę na związek między modelem biznesowym mediów społecznościowych, a rozpowszechnianiem mowy nienawiści.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/think-tank-pe%3A-mowa-nienawisci-i-dezinformacja-sa-coraz-czesciej-wykorzystywane-w-celach-politycznych,396452,artykul.html

W raporcie - poświęconym zwalczaniu mowy nienawiści i przestępstw z nienawiści w Unii Europejskiej - Think Tank PE przypomniał, że w komunikacie z 9 grudnia 2021 r. Komisja Europejska zwróciła się do Rady o przyjęcie decyzji uznającej mowę nienawiści i przestępstwa z nienawiści za obszar przestępczości zgodnie z art. 83 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu UE. "Wniosek dotyczący takiej decyzji Rady ma formę załącznika do komunikatu. Jeśli zostanie ona przyjęta, Komisja przedstawi propozycję dyrektywy w sprawie minimalnych zasad dotyczących określania przestępstw i sankcji w tej dziedzinie przestępczości" - napisano.

Dodano, że KE uważa przestępstwa z nienawiści za "szczególnie poważne ze względu na szkody, jakie wyrządzają poszczególnym ofiarom, społecznościom i całemu społeczeństwu". "Ich +wymiar transgraniczny+ jest - zdaniem Komisji - związany z efektem rozlewania się ponad granicami (w szczególności, ale nie tylko w odniesieniu do mowy nienawiści w internecie). Ponadto Komisja dostrzega szczególną potrzebę wspólnego podejścia do zwalczania tych zjawisk, ponieważ rozbieżne podejścia krajowe w UE doprowadziły do fragmentacji, która osłabia wysiłki w tym zakresie" - zauważono w analizie.

Autorzy raportu podkreślili, że inicjatywa KE jest "częścią szerszych działań politycznych UE, zawartych m.in. w Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2021-2030". "Ponadto stanowi uzupełnienie wniosku legislacyjnego dotyczącego dyrektywy w sprawie zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Choć prawdą jest, że mowa nienawiści i przestępstwa z nienawiści mogą być wymierzone w ofiary z powodu uprzedzeń związanych z płcią, wniosek dotyczący dyrektywy ustanawia minimalne zasady w sprawie definicji przestępstw w dziedzinie wykorzystywania seksualnego i przestępstw komputerowych, a więc obejmuje odrębny zestaw czynów przestępczych" - poinformowali.

Jak czytamy, PE podejmował problem mowy nienawiści i przestępstw z nienawiści w licznych rezolucjach. "W rezolucji z października 2018 r. w sprawie wzrostu liczby neofaszystowskich aktów przemocy w Europie Parlament uwypuklił związek między rozpowszechnianiem mowy nienawiści, a przemocą. Podkreślił przy tym negatywną rolę, jaką w tym zakresie mogą odgrywać politycy i partie polityczne. PE wezwał państwa członkowskie do +zdecydowanego potępienia przestępstw z nienawiści i mowy nienawiści we wszystkich rodzajach mediów, ponieważ bezpośrednio normalizują one i wzmacniają nienawiść i przemoc w społeczeństwie+" - podano.

W raporcie wspomniano też o rezolucji z listopada 2020 r., w której PE zauważył, że "mowa nienawiści i dezinformacja są coraz częściej wykorzystywane w celach politycznych jako środki nasilające polaryzację społeczną". "Parlament dostrzegł związek między modelem biznesowym mediów społecznościowych, opartym na reklamie mikrotargetowanej, a rozpowszechnianiem mowy nienawiści na tych platformach. Ponowił też apel do państw członkowskich o wdrożenie i egzekwowanie środków mających na celu zapobieganie, potępianie i zwalczanie mowy nienawiści oraz przestępstw z nienawiści. Ponadto zwrócił uwagę na potrzebę wzmocnienia ram prawnych w zakresie zwalczania mowy nienawiści i dyskryminacji" - podsumowano.

Źródło: EuroPAP News

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polsat i Plus partnerami tytularnymi hali w Gdyni
Polsat i Plus – dwie najważniejsze marki Grupy Polsat Plus będą w nazwie hali w Gdyni. Dzięki umowie Grupy Polsat Plus z miastem Gdynia hala będzie nazywała się Polsat Plus Arena Gdynia.
Wyborcza.pl i Storytel łączą siły. Od sierpnia 2022 r. dwie subskrypcje - pakiet Premium Wyborcza.pl i pakiet Unlimited Storytel dostępne będą w atrakcyjnej, konkurencyjnej cenie 55 zł*. W ramach łączonej usługi subskrybenci będą mogli sięgnąć do sprawdzonych informacji, nagradzanych reportaży, wywiadów z nietuzinkowymi gośćmi...
W pierwszej połowie 2022 roku 23 profile TVN Warner Bros. Discovery na Facebooku oraz 22 konta na Instagramie wygenerowały łącznie ponad 113 mln wyświetleń treści wideo. Portfolio największego nadawcy w Polsce zebrało już łącznie niemal 12 mln subskrybentów na obu platformach – 8,4 mln na Facebooku oraz 3,2 na Instagramie – i cały czas przyciąga nowych. Lider...
Wirtualna Polska utrzymuje pozycję wśród opiniotwórczych mediów
Ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera Wirtualna Polska, na której redakcyjne treści inni dziennikarze w kraju powoływali się w lipcu 1,8 tys. razy. Miejsce drugie zajął Onet z wynikiem ponad 1,6 tys. odniesień w innych mediach, a podium zamyka Rzeczpospolita z niewiele niższą liczbą 1,5 tys. cytowań. Najwyższy wzrost, bo aż o dwanaście...
#AMStarget: KFC wybiera sieć Digital Indoor AMS
W swojej wakacyjnej kampanii reklamowej KFC wykorzystało analizę danych OOH zawartą w ofercie produktowej AMS. Zapewnia ona personalizację przestrzeni miejskiej, a także odpowiedni dobór punktów kontaktu z odbiorcą do konkretnych etapów ścieżki zakupowej, zwiększając efektywność działań reklamowych. Dopasowane miejsce i czas zaowocowały komplementarną kampanią OOH...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764