logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Trendbook 2016 czyli Człowiek i nowe technologie

  PR 11.03.2016, przeczytano 2154 razy
ilustracjastrzałka

Ilu polskich internautów interesuje się nowymi technologiami? Na które z technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs) zdecydowaliby się sami? Czy boją się sztucznej inteligencji? To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi można znaleźć w tegorocznym TrendBook 2016, przygotowanym przez Natalię Hatalską. Partnerem raportu jest dom mediowy UM (Universal McCann).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/trendbook-2016-czyli-czlowiek-i-nowe-technologie,27794,artykul.html

Tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka, raportu poświęconego najistotniejszym trendom, jest CZŁOWIEK. Wśród wskazanych zjawisk, na które warto zwrócić uwagę w tym roku i w przyszłości, znajduje się pięć głównych trendów:

  • #MakeTechHuman – wykorzystanie technologii z obszaru LQT (ang. life quality technologies), poprawiających jakość naszego życia
  • #HumanInTheCentre – wykorzystanie technologii, które pozwalają na zanurzenie konsumentaw świecie marki, zapewniają mu bezpośrednie, emocjonalne doświadczenia (m.in. VR, AR, MR, haptic technologies, body tracking etc.)
  • #HumanTouchInConsumerExperience – wykorzystanie technologii po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek (m.in. sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, deep learning, big data, machine learning)
  • #BeABetterHuman – wykorzystanie technologii, która sprawia, że człowiek może przekraczać swoje własne ograniczenia (m.in. human enhancement technologies, gene editing/engineering)
  • #BeMoreHuman – trend społeczny, w ramach którego pokazujemy siebie takich, jakimi jesteśmy naprawdę, bez masek i udawania.


Wiemy już, że od technologii nie uciekniemy. Ale z drugiej strony doszliśmy do takiego momentu, w którym zaczynamy rozumieć́, że technologia jest ważna tylko wówczas, gdy służy człowiekowi. Człowiek wiec, nie technologia, jest tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka. – pisze Natalia Hatalska we wstępie do raportu.

Taduesz Żórawski, prezes domu mediowego UM podkreśla, że na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć nasilenie się zjawisk o charakterze technologicznym, które idą w kierunku koncentracji na człowieku.

Ludzie zaczynają żyć w symbiozie: człowiek – maszyna – sztuczna inteligencja. Oprócz tego coraz częściej i chętniej wykorzystujemy nowe technologie do tego, by wieść lepsze życie. Szeroki trend „smart life” oznacza więc wygodniejsze życie, z mniejszą liczbą ograniczeń, dające nam w krótszym czasie więcej bodźców, zapewniające nam korzyści intelektualne, fizyczne i emocjonalne. Dlatego zmierzamy w tym kierunku. Jedni szybciej, inni wolniej – to zależy od orientacji psychologicznej. Ale stopniowo i nieubłaganie wszyscy w tę sferę wkroczą. Dotyczy to wielu obszarów takich jak: codzienna komunikacja, dom, praca, sposób dbania o zdrowie, podróże czy wreszcie wykorzystanie nowinek w celu poprawienia jakości życia ludzi na całym świecie – dodaje Tadeusz Żórawski w podsumowaniu do raportu TrendBook.

W jaki sposób postrzegamy nowe trendy?

Po raz pierwszy – specjalnie na potrzeby TrendBooka – zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw internautów i marketerów wobec opisywanych w raporcie trendów.

W TrendBooku znajdują się m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak stosunek badanych wobec technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs), stosunek badanych do technologii w ogóle (w tym zainteresowanie technologią, kierunek zmian technologicznych), chęć zakupu urządzeń z obszaru VR, czy stosunek do sztucznej inteligencji (AI).

Wybrane wnioski z badania:

  • Ponad połowa polskich internautów (54,79%) deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami.
  • Mimo obaw, w którym kierunku może podążać technologia, ponad połowa badanych jest zdania, że jej wpływ na życie ludzi jest pozytywny.
  • Najlepszy stosunek do technologii i wiarę w to, że może ona zmienić świat na lepsze, mają najmłodsi respondenci (poniżej 18 roku życia), a najwięcej obaw – osoby starsze (powyżej 55 roku życia). Pokolenie 25-34-latków ma do niej stosunek ambiwalentny – docenia jej zalety, ale dostrzega i wady.
  • Co trzeci badany uważa, że technologia poprawi jakość życia ludzi.
  • Ponad połowa respondentów, którzy testowali przynajmniej raz wirtualną rzeczywistość, deklaruje, że w najbliższym czasie chciałoby zakupić sprzęt VR.
  • Wśród tych osób, które znały określenie sztuczna inteligencja, zdecydowanie przeważał pozytywny stosunek do tej technologii. Respondenci podkreślali, że sztuczna inteligencja oszczędzi nam czasi dzięki niej nie będziemy musieli wiele rzeczy robić samodzielnie. Najbardziej pozytywny stosunek do AI mają młodsze grupy wiekowe, najwięcej obaw – najstarsi respondenci.
  • Ponad dwa razy więcej respondentów deklaruje, że technologie ulepszające ludzi (HET – human enhancement technologies) są szansą, a nie zagrożeniem dla rozwoju ludzkości. Ale i tak ponad połowa badanych nie ma na ten temat zdania.
  • Respondenci najczęściej deklarowali, że sięgnęliby po implanty bioniczne, technologie przedłużające życie/ eliminujące starzenie oraz po tzw. smart drugs (leki zwiększające zdolności intelektualne). Aż co piąty badany deklarował, że sięgnąłby po technologie związane z planowaniem potomstwa, w tym selekcjonowanie zarodków ze względu na cechy genetyczne.
  • Z badań wynika, że większą preferencję w kierunku technologii przedłużających życie/ eliminujących starzenie mają – przynajmniej na poziomie deklaracji – mężczyźni, a nie kobiety.


Ilustracje do poszczególnych rozdziałów narysował Paweł Sambor.

Wersję PDF można pobrać pod adresem http://hatalska.com/trendbook2016

Źródło: Universal McCann

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sztuka skutecznego pisania. Jak tworzyć treści, które przyciągają uwagę
Nikt nie odpisuje na twoje maile ani nie lajkuje postów na Facebooku? Wysyłasz w świat przełomową wiadomość albo ogłaszasz najlepszą promocję na rynku, ale jedyną odpowiedzią na nie jest głucha cisza? Nie oznacza to, że twoja wiadomość nie jest ważna. Po prostu trafiła do bardzo zajętych czytelników. Całe szczęście są sposoby, by przyciągnąć i zatrzymać...
Wrześniowy OOH magazine z katalogiem na Festiwal Marketingu
Nowy numer OOH magazine jest już na rynku. Wydanie przygotowane zostało na Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku: Festiwal Marketingu, które odbędą się już 18-19 września 2024 r. w EXPO XXI Warszawa. Magazyn zawiera katalog wystawców tej imprezy.
Nowy numer kwartalnika Deweloper&Marketing
Wakacje to doskonały czas na poszerzenie wiedzy i pogłębienie swoich zainteresowań – na przykład w dziedzinie marketingu. Jeśli to właśnie ta tematyka jest Wam szczególnie bliska, to koniecznie sięgnijcie po nowy numer kwartalnika Deweloper&Marketing!
Raport IAB Europe z badania opinii na temat retail media
Aby zrozumieć status retail media w Europie, zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających, Grupa Robocza Retail Media IAB Europe zrealizowała ankietę Attitudes to Retail Media - badanie, które dostarcza branżowy punkt odniesienia dla wdrażania retail media, barier i obszarów wzrostu.
Przewodnik po TikToku od IAB Polska
Dlaczego nie warto lekceważyć potencjału TikToka w działaniach biznesowych? Bo to najszybciej rozwijająca się platforma na świecie, wyprzedzająca konkurencję nie tylko przyrostem nowych użytkowników, ale także dynamiką rozbudowy narzędzi biznesowych dedykowanych twórcom i markom.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764