logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Trendbook 2016 czyli Człowiek i nowe technologie

  PR 11.03.2016, przeczytano 2092 razy
ilustracjastrzałka

Ilu polskich internautów interesuje się nowymi technologiami? Na które z technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs) zdecydowaliby się sami? Czy boją się sztucznej inteligencji? To tylko kilka pytań, na które odpowiedzi można znaleźć w tegorocznym TrendBook 2016, przygotowanym przez Natalię Hatalską. Partnerem raportu jest dom mediowy UM (Universal McCann).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/trendbook-2016-czyli-czlowiek-i-nowe-technologie,27794,artykul.html

Tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka, raportu poświęconego najistotniejszym trendom, jest CZŁOWIEK. Wśród wskazanych zjawisk, na które warto zwrócić uwagę w tym roku i w przyszłości, znajduje się pięć głównych trendów:

  • #MakeTechHuman – wykorzystanie technologii z obszaru LQT (ang. life quality technologies), poprawiających jakość naszego życia
  • #HumanInTheCentre – wykorzystanie technologii, które pozwalają na zanurzenie konsumentaw świecie marki, zapewniają mu bezpośrednie, emocjonalne doświadczenia (m.in. VR, AR, MR, haptic technologies, body tracking etc.)
  • #HumanTouchInConsumerExperience – wykorzystanie technologii po to, by relacja człowiek-maszyna sprawiała wrażenie relacji człowiek-człowiek (m.in. sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, deep learning, big data, machine learning)
  • #BeABetterHuman – wykorzystanie technologii, która sprawia, że człowiek może przekraczać swoje własne ograniczenia (m.in. human enhancement technologies, gene editing/engineering)
  • #BeMoreHuman – trend społeczny, w ramach którego pokazujemy siebie takich, jakimi jesteśmy naprawdę, bez masek i udawania.


Wiemy już, że od technologii nie uciekniemy. Ale z drugiej strony doszliśmy do takiego momentu, w którym zaczynamy rozumieć́, że technologia jest ważna tylko wówczas, gdy służy człowiekowi. Człowiek wiec, nie technologia, jest tematem przewodnim tegorocznego TrendBooka. – pisze Natalia Hatalska we wstępie do raportu.

Taduesz Żórawski, prezes domu mediowego UM podkreśla, że na przestrzeni ostatnich lat można zauważyć nasilenie się zjawisk o charakterze technologicznym, które idą w kierunku koncentracji na człowieku.

Ludzie zaczynają żyć w symbiozie: człowiek – maszyna – sztuczna inteligencja. Oprócz tego coraz częściej i chętniej wykorzystujemy nowe technologie do tego, by wieść lepsze życie. Szeroki trend „smart life” oznacza więc wygodniejsze życie, z mniejszą liczbą ograniczeń, dające nam w krótszym czasie więcej bodźców, zapewniające nam korzyści intelektualne, fizyczne i emocjonalne. Dlatego zmierzamy w tym kierunku. Jedni szybciej, inni wolniej – to zależy od orientacji psychologicznej. Ale stopniowo i nieubłaganie wszyscy w tę sferę wkroczą. Dotyczy to wielu obszarów takich jak: codzienna komunikacja, dom, praca, sposób dbania o zdrowie, podróże czy wreszcie wykorzystanie nowinek w celu poprawienia jakości życia ludzi na całym świecie – dodaje Tadeusz Żórawski w podsumowaniu do raportu TrendBook.

W jaki sposób postrzegamy nowe trendy?

Po raz pierwszy – specjalnie na potrzeby TrendBooka – zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw internautów i marketerów wobec opisywanych w raporcie trendów.

W TrendBooku znajdują się m.in. odpowiedzi na takie pytania, jak stosunek badanych wobec technologii „ulepszających” człowieka (edytowanie genów, implanty, smart drugs), stosunek badanych do technologii w ogóle (w tym zainteresowanie technologią, kierunek zmian technologicznych), chęć zakupu urządzeń z obszaru VR, czy stosunek do sztucznej inteligencji (AI).

Wybrane wnioski z badania:

  • Ponad połowa polskich internautów (54,79%) deklaruje, że interesuje się nowymi technologiami.
  • Mimo obaw, w którym kierunku może podążać technologia, ponad połowa badanych jest zdania, że jej wpływ na życie ludzi jest pozytywny.
  • Najlepszy stosunek do technologii i wiarę w to, że może ona zmienić świat na lepsze, mają najmłodsi respondenci (poniżej 18 roku życia), a najwięcej obaw – osoby starsze (powyżej 55 roku życia). Pokolenie 25-34-latków ma do niej stosunek ambiwalentny – docenia jej zalety, ale dostrzega i wady.
  • Co trzeci badany uważa, że technologia poprawi jakość życia ludzi.
  • Ponad połowa respondentów, którzy testowali przynajmniej raz wirtualną rzeczywistość, deklaruje, że w najbliższym czasie chciałoby zakupić sprzęt VR.
  • Wśród tych osób, które znały określenie sztuczna inteligencja, zdecydowanie przeważał pozytywny stosunek do tej technologii. Respondenci podkreślali, że sztuczna inteligencja oszczędzi nam czasi dzięki niej nie będziemy musieli wiele rzeczy robić samodzielnie. Najbardziej pozytywny stosunek do AI mają młodsze grupy wiekowe, najwięcej obaw – najstarsi respondenci.
  • Ponad dwa razy więcej respondentów deklaruje, że technologie ulepszające ludzi (HET – human enhancement technologies) są szansą, a nie zagrożeniem dla rozwoju ludzkości. Ale i tak ponad połowa badanych nie ma na ten temat zdania.
  • Respondenci najczęściej deklarowali, że sięgnęliby po implanty bioniczne, technologie przedłużające życie/ eliminujące starzenie oraz po tzw. smart drugs (leki zwiększające zdolności intelektualne). Aż co piąty badany deklarował, że sięgnąłby po technologie związane z planowaniem potomstwa, w tym selekcjonowanie zarodków ze względu na cechy genetyczne.
  • Z badań wynika, że większą preferencję w kierunku technologii przedłużających życie/ eliminujących starzenie mają – przynajmniej na poziomie deklaracji – mężczyźni, a nie kobiety.


Ilustracje do poszczególnych rozdziałów narysował Paweł Sambor.

Wersję PDF można pobrać pod adresem http://hatalska.com/trendbook2016

Źródło: Universal McCann

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations
55% specjalistów zajmujących się komunikacją uważa, że w bieżącym roku organizacjom, dla których pracują może zagrażać kryzys.
Influenza. Mroczny świat influencerów: Jakub Wątor prześwietla branżę influencerską
10 kwietnia swoją premierę ma książka Jakuba Wątora „Influenza. Mroczny świat influencerów” wydana przez Wydawnictwo Agora. Autor prześwietla polską branżę influencerską i przygląda się karierom wpływowych twórców internetowych, m.in. Friza, Boxdela, Fagaty, Krzysztofa Gonciarza, Marty Linkiewicz, Żurnalisty, Andziax i wielu...
Raport Aplikuj.pl o upskillingu i reskillingu
Według danych z najnowszego raportu Aplikuj.pl radykalna modyfikacja kariery zawodowej jest zjawiskiem równie częstym, co rozwój na obecnym stanowisku. Czy możemy już mówić o nowym trendzie na polskim rynku pracy? IAB Polska oraz Standard kwalifikacji digital marketingowych DIMAQ zostali patronami honorowymi raportu.
 Marketing w wyszukiwarkach dla NGO - poradnik
O co zadbać, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Gdzie szukać pomysłów i jak pisać treści, aby Google chciało je wyświetlać? Jak reklamować swoją organizację bez nadwerężania budżetu? Grupa Robocza SEM IAB Polska opracowała pierwszy przewodnik po marketingu w wyszukiwarkach skierowany do specjalistów z organizacji pozarządowych.
Jak reklamować organizację w internecie bez dużego budżetu? Poradnik
Widoczność w internecie to dziś „być albo nie być” nie tylko dla podmiotów komercyjnych, ale także dla organizacji pozarządowych, których model finansowania nie pozwala na przeznaczanie dużych budżetów na marketing. Tzw. trzeci sektor nie jest jednak skazany na internetowy niebyt. Przeciwnie, eksperci Grupy Roboczej SEM IAB Polska podpowiadają...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764