logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Trendy branży e-commerce w 2022 roku

  PR 02.06.2022, przeczytano 1835 razy
ilustracjastrzałka

Wydarzenia ekonomiczno-społeczne i pandemia odcisnęły piętno na budżetach domowych Polaków, a co za tym idzie – sposobie, w jaki dokonują zakupów. Konsumenci na zakupach są coraz bardziej smart! Co to znaczy? Poszukują jak najkorzystniejszych opcji i… coraz częściej znajdują je w internecie: tam szukają produktów (dla przykładu, na platformach handlowych swoją podróż po produkty rozpoczyna 34% polskich konsumentów) i finalizują zakupy. To tylko część wniosków płynących z tegorocznego badania przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Atena Research&Consulting.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/trendy-branzy-e-commerce-w-2022-roku,396123,artykul.html

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja ekonomiczna przyczyniła się do zmian w postrzeganiu własnych finansów przez Polaków – czują, że decyzje zakupowe muszą podejmować w bardziej przemyślany i rozsądny sposób. Poszukują jak najkorzystniejszych opcji zakupowych, m.in. pod względem ceny, ale również dostępności produktu, oszczędności czasu czy wygody zakupu.

Wpływ wydarzeń społeczno–ekonomicznych takich jak: zmiany podatkowe, inflacja czy wojna w Ukrainie na sposób dokonywania zakupów dostrzega co drugi konsument korzystający z internetu. 66% z tych, którzy zauważają tę zależność, chętniej robi zakupy przez internet.

Liderzy sprzedaży online na czele z Allegro

Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukało.

Badanie pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).

Smart shopping – tak Polacy kupują w internecie

Konsumenci na skutek pandemii COVID-19 nauczyli się sprawnie poruszać po zasobach internetu oraz dokonywać zakupów, a trend smart shoppingu z roku na rok jest coraz bardziej widoczny w branży e-commerce.

Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).

- Od lat zauważamy bardzo silny trend, umożliwiający klientom rozsądne i przyszłościowe gospodarowanie własnymi budżetami. Pandemia oraz zmiany społeczno-polityczne dodatkowo go wzmocniły. Mowa o smart shoppingu. Konsumenci coraz częściej stawiają łatwość zakupów ponad kontakt ze sprzedającym czy nawet koszty wysyłki, co kiedyś zdecydowanie odgrywało większą rolę. A jeżeli pod uwagę weźmiemy również fakt, że platformy handlowe stają się zdecydowanie popularniejsze od sklepów stacjonarnych czy internetowych – Allegro ma tutaj zdecydowaną przewagę – komentuje Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, CEO, Dyrektor Zarządzający Atena Research&Consulting.

Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).

- W Allegro smart shopping rozumiemy poprzez kilka kluczowych aspektów: atrakcyjną cenę, wygodę zakupu, w tym płatności, dostawy, zwroty czy oszczędność czasu oraz wybór i dostępność produktów. Cały czas staramy się szukać formatów i testować nowe możliwości, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów w tym zakresie. Już teraz dostępne są dla nich usługi takie jak Allegro One Box – usprawniający odbiór przesyłek, Allegro Smart! Czy Allegro Pay, a w planach mamy kolejne udogodnienia – podkreśla spytany o komentarz Marcin Bruś, Advertising Director z Allegro.pl, lidera polskiego rynku e-commerce.

Czego szukamy najczęściej?

Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania jest Allegro. Najczęściej szukamy tam artykułów związanych z motoryzacją – w tym miejscu widoczna jest także jedna z największych różnic pomiędzy Allegro (39%) a Google (20%). Wysoko w poszukiwaniach plasują się również sekcje: dom i ogród (Allegro 39% vs Google 18%), dziecko (Allegro 35% vs Google 17%) oraz środki czystości (Allegro 34% vs Google 14%).

Z kolei najmniejsza różnica pomiędzy tymi dwoma platformami zauważalna jest w kategoriach sport i turystyka (Allegro 26% vs Google 20%) oraz uroda i zdrowie (Allegro 27% vs Google 21%).

Gdzie ostatecznie dokonujemy zakupu?

Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57%). Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20%. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3% (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).

W tym miejscu zauważalny jest też poruszany wcześniej trend smart shoppingu – konsumenci poszukują najkorzystniejszych możliwości zakupu. Nie tylko mają w sklepach stacjonarnych mniejszy wybór spośród asortymentu i cen, ale muszą także poświęcić więcej czasu, przeszukując liczne alejki i czekając później w kolejce. Platformy handlowe, na czele z Allegro, zdecydowanie skracają ten proces, dlatego nie dziwi więc, że z roku na rok Polacy skłaniają się do nich coraz bardziej.

Źródło: Atena Research&Consulting

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Obserwacja zachowań 450 tys. konsumentów w ponad 710 obiektach wykazała, że w I kwartale br. ruch w galeriach spadł o blisko 5% rdr. Natomiast odwiedzających było o niecały 1% mniej niż rok wcześniej. Częstotliwość wizyt zmniejszyła się rok do roku o ponad 4%, za to zwiększył się czas spędzany w tego typu placówkach. Ostatnio był średnio dłuższy o ponad 2...
Leasing uwolniony z papieru po 24 latach?
Czy umowę leasingu, podobnie jak umowę kredytu lub pożyczki, będzie można wreszcie zawrzeć elektronicznie? Jest projekt ustawy, który usuwa archaiczny nakaz zachowania formy pisemnej, obowiązujący od 2000 roku . Oszczędności z wyeliminowania papierowych umów leasingu mogą wynieść ok. 15 mln zł rocznie – szacuje Carsmile.
Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764