logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Trendy żywieniowe wprost z wyszukiwarki

  PR 27.10.2016, przeczytano 2256 razy
ilustracjastrzałka

Od pewnego czasu coraz popularniejszy jest zdrowy styl życia, rozważniejszy wybór produktów spożywczych i świadomość tego, jak duży wpływ na dobre samopoczucie oraz sylwetkę ma właściwie zbilansowana dieta. Czy ta moda jest również widoczna w internecie? Co interesuje Polaków w związku z żywnością? Czy  jakieś konkretne produkty znacznie zyskują lub tracą popularność? Odpowiedzi na te pytania dostarcza analiza trendów z wyszukiwarki Google.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/trendy-zywieniowe-wprost-z-wyszukiwarki,30367,artykul.html

Niektóre produkty i potrawy zyskują popularność systematycznie na przestrzeni kilku ostatnich lat. Porównując dane rok do roku (2014 r. vs 2015 r.) okazuje się, że największe wzrosty notują m.in. olej konopny (+93%), olej z czarnuszki (+87%), sól himalajska (+80%), jagody goji (+78%), płatki jaglane (+71%), pad thai (+70%), ciasto szpinakowe (+69%),  pestki moreli (+68%), olej kokosowy (+64%) oraz ramen (+60%). 

W wyszukiwarce dają się również zaobserwować powracające trendy sezonowe, które czasami mogą pojawić się po raz kolejny, ale ze zdwojoną siłą. Produkty i dania tego typu najbardziej zyskujące popularność w analogicznym okresie to na przykład, pierniczki świąteczne (+129%), kasza bulgur  (+111%), leczo z cukinii (+108%), chlebek bananowy (+90%), koktaile (+71%), lody (+69%), orzechy nerkowca (+64%), chłodnik (+63%), nalewka z pigwy (+60%), kawa mrożona (+53%).

Niektóre produkty czy przepisy niespodziewanie stają się wyjątkowo modne. Intensywne i nagłe zainteresowanie może jednak nie potrwać długo. W omawianym przedziale czasowym najszybsze wzrosty odnotowały, sałatka z tortellini (+428%), kasza orkiszowa (+410%), pączki domowe (+324%), tamago (+249%), malinowa chmurka (+173%), mąka kokosowa (+145%), mleko kokosowe (+100%), ocet jabłkowy właściwości (+99%) i zielone koktajle (+83%).

Czym Polacy przestają się interesować?

W ostatnim roku spadło zainteresowanie internautów takimi składnikami i potrawami, jak jagody acai  (-63%), stevia (-34%), zielona kawa (-32%), sałatka z brokułami (-30%), dieta kopenhaska (-26%), dorada (-25%), kawa zielona (-25%), kwas chlebowy (-23%) czy sałatka z rukoli  (-21%).

Niektóre trendy żywieniowe tracą popularność sezonowo i można spodziewać się podobnej tendencji corocznie w tym samym okresie. Często jest to związane z sezonową dostępnością niektórych warzyw, owoców i grzybów czy różnymi okazjami, jak święta. Przykładem takich produktów są, grzyby marynowane (-45%), dynia w occie (-37%), dżem z dyni (-32%), panini (-31%), gęś pieczona (-28%), ryba po japońsku (-28%), sos kurkowy (-23%), ciasteczka maślane (-23%) lub podgrzybek (-22%).

Wśród zapytań, które Polacy wpisywali w wyszukiwarkę można zauważyć również przemijające mody żywieniowe. Dotyczy to produktów i potraw, które osiągnęły już maksimum swojej popularności i nagle zaczynają ją tracić. Jak wskazuje analiza są to, cannelloni, focaccia, smoczy owoc, cydr, zapiekanka z ziemniakami, chaczapuri, kopi luwak, ciasto filo, ciasto z mikrofali czy sznaps.

Czego Polacy szukają w obrębie najpopularniejszych kategorii żywieniowych?

Oleje

Wyszukiwania olejów zarówno dla zastosowań kulinarnych, jak i kosmetycznych od 2010 r. stanowią silny trend charakteryzujący się wzrostami nawet o 30% r/r. Poza wspomnianym już olejem kokosowym, największą popularnością cieszy się również olej z czarnuszki ze wzrostem wyszukiwań na poziomie 87%. Innymi wprawdzie mniej powszechnymi, ale cieszącymi się aktualnie najszybszymi wzrostami są m.in. olej z ostropestu (+50%), olejek różany (+23%), olej rydzowy (+22%) oraz olej z rokitnika (+32%). Co ciekawe olej kokosowy na trwałe zajął już miejsce oleju arganowego - jego popularność w wyszukiwarce wysunęła się na prowadzenie w sierpniu 2014 r. i stale utrzymuje tę tendencję. Olej kokosowy cieszy się największą bezwzględną liczbą wyszukiwań wśród wszystkich haseł żywieniowych notujących obecnie największe wzrosty zainteresowania. Polacy starają się również dowiedzieć jak najwięcej o jego właściwościach zarówno w zakresie żywienia, jak i pielęgnacji urody. Świadczą o tym hasła pojawiające się przy okazji zapytań o olej kokosowy, takie jak właściwości, cena, na włosy, zastosowanie, biedronka, gdzie kupić, do smażenia, na twarz, odchudzanie, opinie, włosy, przepisy, do włosów, rafinowany czy nierafinowany, rossmann, nierafinowany, tłoczony na zimno.

Olej kokosowy to nowy olej arganowy


Kasze

Wyszukiwania dla kasz zaczęły znacznie wzrastać w 2013 r. i osiągają obecnie największe wartości. Jest to trend sezonowy, który zazwyczaj trwa od jesieni do wczesnej wiosny. Najpopularniejsze kasze wśród Polaków to ciągle jaglana (+1%) i gryczana (+13%). Top wyszukiwania związane z kaszą to aktualnie kasza bulgur (+111%), kasza pęczak (+43%), kaszotto  (+168%), ciasto z kaszy jaglanej (+55%), rafaello z kaszy jaglanej (+719%), kasza orkiszowa (+410%), sałatka z kaszą jaglaną (+42%), kasza owsiana (+88%).

Polaków interesują również wszelkie możliwe zastosowania kaszy jaglanej. W sieci wyszukują szukają wielu oryginalnych przepisów z jej wykorzystaniem. Najczęściej pojawiające się hasła to płatki jaglane, kotlety z kaszy jaglanej, jaglany detoks, kasza jaglana z warzywami, ciasto z kaszy jaglanej, rafaello z kaszy jaglanej, jaglanka, placki z kaszy jaglanej, kasza jaglana na słodko, sałatka z kaszą jaglaną, budyń jaglany, mąka jaglana, brownie z kaszy jaglanej, sernik z kaszy jaglanej, zapiekanka z kaszy jaglanej.

Zdrowe jedzenie

Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowego żywienia, dbania o własne samopoczucie i kondycję oraz zbilansowaną dietę. Wyszukiwania dotyczące zdrowego jedzenia (+56%), zdrowego obiadu (+55%) czy zdrowych przekąsek (+43%) stanowią najwyraźniejszy trend zapytań związanych z jedzeniem w ogóle. Spośród zdrowej żywności najszybciej popularność zyskują obecnie przekąski: jagody goji (+78%), pestki moreli (+68%), orzechy nerkowca (+64%) czy orzechy brazylijskie (+43%); przyprawy: sól himalajska  (+80%), acerola  (+40%), graviola  (+56%), ocet jabłkowy przepis (+51%); zdrowe zamienniki kalorycznych przekąsek i składników: bataty pieczone  (+93%), masło klarowane  (+43%), chipsy z jarmużu  (+116%), mleko bez laktozy (+52%) oraz napoje: mleko kokosowe  (+100%), koktajl z kiwi (+84%), woda kokosowa (+99%), yerba  (+60%).

Polacy stale interesują się również pomysłami na diety. Obecnie najbardziej popularne są dieta oxy  (+50%), dieta paleo (+85%), dieta redukcyjna (+52%), dieta dąbrowskiej (+34%) czy dieta lekkostrawna  (+27%). Z kolei popularność najszybciej zyskują dieta ketogeniczna  (+95%) i dieta atkinsa (+99%).

Zagraniczne inspiracje

Polscy internauci stale starają się poszerzać swoje kulinarne horyzonty i poszukują inspiracji na potrawy ze wszystkich zakątków świata. Najpopularniejsze dania i napoje z Europy to chorizo  (+45%), fondant  +74%, aperol (+71%); z USA, pastrami (+111%); z Południowej Ameryki, ceviche  (+73%), taco  (+61%) i churros (+54%); ze Środkowego Wschodu, szakszuka  (+157%) i pasta tahini  (+72%); a z Dalekiego Wschodu, tamago  (+249%), pad thai (+70%), ramen (+60%), sos teriyaki (+59%), zupa tajska (+53%), kimchi (+49%) i makaron ryżowy (+40%).

Potrawy tradycyjne

Poza trendami związanymi ze zdrowym odżywianiem i zagranicznymi inspiracjami, potrawy tradycyjne kuchni polskiej nadal dominują wśród kulinarnych zainteresowań Polaków. Internauci poszukują klasycznych dań, które pamiętają jeszcze z domów rodzinnych, jak na przykład, chłodnik (+63%), racuchy drożdżowe (+85%), omlet na słodko (+49%), nalewka z wiśni  (+60%), buraczki zasmażane  (+53%) botwina (+47%) czy nalewka z pigwy (+60%). Polacy interesują się też przepisami na tradycyjne potrawy z okazji świąt, szczególnie tych Bożego Narodzenia, najczęściej są to pierniczki świąteczne (+129%), barszcz wigilijny (+131%), makowiec zawijany (+94%), łazanki z kapustą  (+143%), pascha wielkanocna  (+413%) czy pączki domowe (+324%). Co ciekawe do mody wracają także tradycyjne i raczej zapomniane składniki potraw czy sposoby ich przygotowania. Wskazują na to zyskujące na popularności hasła, jak skorzonera (+44%), smardze (+222%), zakwas z buraków (+176%), pieczone buraki (+56%) czy zakwas na żur (+179%).

Wnioski dla firm oferujących poszukiwane produkty

Analiza trendów wyszukiwania pomaga zdecydować, które produkty warto jest aktualnie włączyć do oferty sklepu z żywnością, a także na które postawić w kampaniach reklamowych online. To również cenne wskazówki, co do sposobu konstrukcji oferty danego sklepu internetowego, która powinna koncentrować się wokół konkretnych popularnych kategorii produktowych. Internautów interesują też treści związane z danymi produktami - np. przepisy na dania z kaszą jaglaną - co dla specjalistów od marketingu może być cenną wskazówką odnośnie tego, jak budować efektywny kontent czy atrakcyjnie opisywać produkty obecne w asortymencie sklepu. Ludzie poszukują bowiem konkretnych informacji o właściwościach produktów i ich składników, a także porad, co do ich wykorzystania. Dlatego warto zawczasu dostarczyć im potrzebnych wiadomości na ten temat, odpowiadając bezpośrednio na ich zapytania w kampanii reklamowej w wyszukiwarce, aby zainteresować ich ofertą sklepu. 

Internauci coraz częściej korzystają także z YouTube, jako kulinarnego przewodnika, z którego czerpią inspirację do różnego rodzaju potraw. Jedne z najpopularniejszych polskich kanałów kulinarnych to na przykład: Smaczne Przepisy TV, Kuchnia Renaty, Ugotowani.tv, Szusz Gotuje, Kotlet.tv czy KochamGotować.

Źródło: Alphabet Inc.

www.abc.xyz

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
MKiDN: wszystkie media publiczne oraz PAP w stanie likwidacji
Celem rozwiania wątpliwości Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako reprezentant Skarbu Państwa uprzejmie wyjaśnia, że wszystkie spółki mediów publicznych oraz Polska Agencja Prasowa, zostały skutecznie postawione w stan likwidacji, co jest potwierdzone wpisami do Krajowego Rejestru Sądowego. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764