logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Trzeci rok unijnej kampanii #PlantHealth4Life

  PR 12.05.2025, przeczytano 296 razy
ilustracjastrzałka

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), Komisja Europejska (KE) oraz partnerzy z całej Europy zainaugurowali trzeci rok kampanii #PlantHealth4Life – ogólnoeuropejskiej inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia roślin. Celem kampanii jest podnoszenie świadomości społecznej na temat kluczowej roli, jaką zdrowe rośliny odgrywają w ochronie środowiska, wspieraniu gospodarki i codziennym życiu obywateli. Kampania, która rusza w maju 2025 roku, wnosi nową energię i świeże spojrzenie, opierając się na sukcesach i doświadczeniach z dwóch poprzednich edycji. Jej zadaniem jest dalsze pogłębianie zaangażowania społeczeństwa zarówno w krajach Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/trzeci-rok-unijnej-kampanii-planthealth4life,408753,artykul.html

Kiedy obywatele rozumieją kluczową rolę, jaką zdrowie roślin odgrywa w ich życiu – od żywności na ich stołach po powietrze, którym oddychają – stają się potężną siłą napędzającą zmiany – komentuje Sylvain Giraud, szef Działu ds. Zdrowia Roślin w Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE). – Kampania #PlantHealth4Life przypomina, że każdy z nas może zmienić świat na lepszy, pozostając świadomym i podejmując przemyślane decyzje, które pomagają chronić to, co nas wszystkich podtrzymuje.

Roślina to coś więcej – może być także nośnikiem innych żywych organizmów – dodaje Giuseppe Stancanelli, szef zespołu ds. oceny ryzyka w zakresie zdrowia roślin w EFSA. – W naszym świecie opartym na wzajemnych powiązaniach rośliny przemieszczają się częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego UE opiera się na naukowej ocenie ryzyka, aby rozpoznawać potencjalne zagrożenia dla zdrowia roślin i zarządzać nimi – chroniąc tym samym nasze środowisko, rolnictwo i bioróżnorodność. Poprzez kampanię #PlantHealth4Life zwiększamy świadomość w całej Europie.

Tegoroczna edycja kampanii #PlantHealth4Life kładzie jeszcze większy nacisk na zaangażowanie, współpracę i aktywny udział obywateli. Inicjatywa łączy partnerów z 26 państw członkowskich UE, pięciu krajów objętych procesem rozszerzenia oraz Szwajcarii, by wspólnie budować świadomość i inspirować do refleksji nad powiązaniami między zdrowiem roślin, stanem środowiska i jakością codziennego życia. Skupiając się na konkretnych działaniach i aktywizacji lokalnych społeczności, kampania zachęca obywateli do dzielenia się wiedzą i inspirowania innych – by wspólnie działać na rzecz ochrony ekosystemów i trwałej gospodarki.

W jaki sposób zdrowie roślin wpływa na nasze życie?

Rośliny to podstawa życia na Ziemi. Stanowią 80% żywności, którą spożywamy, są źródłem pożywienia dla zwierząt hodowlanych, a także oczyszczają powietrze, którym oddychamy. Zdrowe rośliny to również gwarancja obfitych plonów, co bezpośrednio wpływa na dostępność żywności oraz jej ceny dla konsumentów.

Jednak rosnące zagrożenia – takie jak zmiany klimatu, intensywne podróże i globalny handel – wywierają coraz większą presję na zdrowie roślin. Rozprzestrzenianie się agrofagów i chorób roślin może mieć katastrofalne skutki – zarówno gospodarcze, jak i środowiskowe. Przykładem jest trwająca od ponad dekady epidemia bakteryjnego patogenu Xylella fastidiosa, która zniszczyła miliony drzew oliwnych w południowych Włoszech, powodując ogromne straty i zagrożenie dla lokalnej bioróżnorodności oraz gospodarki.

Mimo to wielu obywateli wciąż nie zdaje sobie sprawy z kluczowej roli zdrowia roślin. Celem kampanii #PlantHealth4Life jest nie tylko zwiększenie świadomości na temat zagrożeń, ale także pokazanie, że każdy z nas może mieć wpływ na ich ograniczenie i ochronę wspólnego dobra.

Andrzej Chodkowski, Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Polsce, apeluje o wspólne działania:
– Zachęcam wszystkich do dbania o rośliny w swoim otoczeniu. Troszcząc się o nie, wspieramy ekosystemy i możemy cieszyć się ich bujną zielenią. Razem możemy wcielić w życie przesłanie kampanii: „Chroniąc rośliny, chronimy życie!”.

Rozpowszechniaj informacje i zaangażuj się!

Działania każdego Europejczyka są kluczowe dla utrzymania zdrowia roślin. Wszyscy możemy przyczynić się do ochrony naszych ekosystemów i przyszłości naszej planety. Kampania #PlantHealth4Life zachęca do aktywnego udziału, oferując bogaty zestaw materiałów edukacyjnych i narzędzi, które pomagają zrozumieć, jak ważne jest dbanie o zdrowie roślin.

Na stronie internetowej kampanii można znaleźć m.in. materiały prasoweposty do mediów społecznościowych i nagrania wideo, które pomogą w łatwy sposób przekazać wiedzę na temat ochrony roślin. Kampania jest otwarta dla wszystkich, szczególnie dla:

  • rodziców, którzy troszczą się o to, co jedzą ich dzieci,
  • ciekawskich podróżników, którzy uwielbiają odkrywać świat i przyrodę,
  • ogrodników, którzy pielęgnują rośliny w swoich ogrodach, na balkonach i w domach,
  • osób zaangażowanych w ochronę społeczności rolniczych, środowiska i bioróżnorodności na rzecz przyszłych pokoleń.

W ramach kampanii organizatorzy ponownie odwiedzą targi, wystawy i szkoły w państwach uczestniczących. Sprawdź krajową stronę internetową kampanii, aby dowiedzieć się, co dzieje się w Twoim kraju i być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami!

O kampanii

#PlantHealth4Life to opracowana na wniosek Komisji Europejskiej wieloletnia, obejmująca szereg krajów kampania oparta na dogłębnej analizie** poglądów oraz zachowań obywateli związanych ze zdrowiem roślin w całej UE. Zakres i zasięg kampanii nadal się rozszerzają, a w 2025 r. dołącza do niej 10 nowych państw: Austria, Bułgaria, Holandia, Rumunia i Włochy przyłączają się do uczestniczących 21 krajów członkowskich UE, do których zaliczają się: Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry. Trzy nowe kraje objęte procesem rozszerzenia: Albania, Bośnia i Hercegowina, Kosowo* oraz Turcja dołączają do Czarnogóry jako członkowie kampanii #PlantHealth4Life wraz ze Szwajcarią.

Źródło: Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności

Dodatkowe informacje:

*Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244(1999) oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

** https://www.efsa.europa.eu/pl/supporting/pub/en-8023

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Carlsberg partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025
Marka Carlsberg została oficjalnym partnerem festiwalu Letnie Brzmienia 2025, jednego z najpopularniejszych wydarzeń muzycznych tego lata w Polsce. Przez całe wakacje piwo Carlsberg będzie obecne na festiwalowej trasie ze swoją strefą, która stanie się przestrzenią spotkań, relaksu i dobrej zabawy w duchu hasła „Wszystko co najlepsze zaczyna się od ciekawości?...
Biedronka i marka Polaris wspierają młodych piłkarzy ręcznych
Biedronka, która już od ubiegłego roku wspiera polską piłkę ręczną, rozszerza współpracę ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została Oficjalną Wodą Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej Mężczyzn do lat 21, a sieć Biedronka - „Narodowym Dostawcą” mistrzostw. Inauguracja rozgrywek najlepszych młodych piłkarzy...
Krzysztof Ibisz i Awantura o kasę w kampanii Plusha
Rozpoczyna się najnowsza kampania Plusha, który wjechał na plan teleturnieju „Awantura o kasę”. Drużyna Miśtrzów przebiła uczestników… milionem gigabajtów.
CAMINO A ESPANA - warszawska opowieść o hiszpańskim wzornictwie
11 czerwca 2025 roku Warszawa na kilka godzin przeniosła się na Półwysep Iberyjski. Wszystko za sprawą wydarzenia „SPAIN IS IN - CAMINO A ESPAÑA", które po raz drugi odbyło się w stolicy Polski. Inicjatywa ICEX España Exportación e Inversiones, Ambasady Hiszpanii i agencji OKK! PR ponownie przyciągnęła architektów,...
Kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”
16 czerwca wystartowała kampania społeczna „MOCni w Słowach – Bo to, co mówisz, zostaje na zawsze”, organizowana przez All About Parenting. Jej celem jest zwrócenie uwagi rodziców na to, jak codzienne słowa wpływają na emocje i rozwój dzieci oraz zachęcenie ich do refleksji nad tym, co sami słyszeli w dzieciństwie i jak dziś komunikują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764