logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

TUTORIAL: Realistyczny portret - digital painting

   21.09.2008, przeczytano 36853 razy
ilustracjastrzałka

Obraz malowany cyfrowo wcale nie musi wyglądać plastikowo. W tutorialu tym postaram się pokazać, jak namalować realistycznie wyglądający portret, wykorzystując Photoshopa, jak używać pędzli teksturowych oraz jak zorganizować sobie pracę z programem, by była jak najbardziej efektywna. Niezbędny jest do tego tablet oraz pewna doza praktyki i cierpliwości. Za wzór posłuży mi zdjęcie Davida Gahana, wokalisty Depeche Mode.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/realistyczny-portret---digital-painting,7861,artykul.html

1. organizacja pulpitu

Tworzymy nowy dokument Plik>Nowy (File>New) o rozmiarach 2400x3000px (300dpi). Otwieramy zdjęcie wzorcowe, klikamy Dokumenty>Sąsiadująco (Documents>Vertically), co da nam dwa okna otwarte jednocześnie – podczas malowania możemy zerkać na zdjęcie. Klikamy Dokumenty i wybieramy Nowe okno (New Window); podczas tej operacji musimy mieć aktywne okno ze szkicem. Pozwoli nam to na bieżąco podglądać zmiany, bez potrzeby ciągłego używania zoomu.

2. pędzle

Kolory podstawowe nakładamy twardym okrągłym pędzlem z zaznaczoną opcją Inne dynamiki (Other Dynamics) oraz Aerograf (Airbrush). Mieszamy kolory, zmieniając krycie i przepływ, bądź smużąc pędzlem teksturowym z podstawowej palety Photoshopa przy zaznaczonej opcji Kolor narzędzia (Finger Painting) i Wytrzymałości (Strength) ustawionej na 30-50%. Ściemnianie/Rozjaśnianie – pędzel miękki o Ekspozycji (Exposure) 10-25% i trybie Półcienie (Midtones). *(skróty klawiszowe na końcu)

3. szkic

Szkicowałam tu od razu w Photoshopie. W nowym dokumen-cie tworzymy nową warstwę [Ctrl]+[Shift]+[N] i umieszczamy ją pod szkicem. Ustalamy kierunek światła i wybieramy kolor głów-ny tła, klikamy Edycja>Wypełnij (Edit>Fill), zaznaczamy Kolor na-rzędzia (Foreground Color) i klikamy OK, a następnie dużym pędz-lem teksturowym i jaśniejszym kolorem z tej samej gamy o Kryciu (Opacity) 50% i Przepływie (Flow) 100%, malujemy jasne pola w tle, zgodnie z kierunkiem światła. Zmniejszając krycie pędzla, maskuje-my wyraźne granice między kolorami.

4. kolory bazowe

Tworzymy nową warstwę i umieszczamy pod szkicem. Jeśli chodzi o same kolory, to są dwie metody – obserwacja kolorów na zdjęciu wzorcowym i odtwarzanie ich samodzielnie lub używanie próbnika kolorów. Aby zacząć od podstawowego koloru, klikamy narzędziem Pędzel (Brush Tool) z wciśniętym klawiszem [Alt] na zdjęcie bazowe i wybieramy pośredni kolor skóry – kolor bazowy, do którego dalej będziemy dobierać kolory obserwując zdjęcie.

5. kolory bazowe II

Cienie nakładamy kolorami zimnymi, światła ciepłymi. W tym wypadku cienie są malowane zimnym fioletem, złamaną ciemną zielenią i odrobiną granatu, a światła ciepłym pomarańczem, żółcią i jasnym brązem. Używam twardego okrągłego pędzla o średnicy 175 px, kryciu i przepływie 100% Nigdy nie malujemy cieni czystą czernią, gdyż po pierwsze, kolor taki nie istnieje na skórze, a po drugie, prace cieniowane czernią nie są realistyczne, a płaskie.

6. kolory bazowe III

Kontynuując pracę nad kształtem twarzy i cieniowaniem, zmniejszamy stopniowo średnicę pędzla, przechodząc do detali. Dodajemy teksturę – teksturowym pędzlem z zaznaczoną opcją Inne dynamiki (Other Dynamics) stemplujemy partie twarzy oświetlone najmocniej (policzki, część brody, czoło). Krycie i przepływ ustawiamy na 100%. Robimy to na tej samej warstwie.

7. kolory bazowe IV

Na tej samej warstwie malujemy szyję, pamiętając o kierunku światła i pobierając kolory próbnikiem z twarzy, tak aby zachować spójność. Na szyi również dodajemy prostą teksturę. Jeśli wyjdziemy poza linie szkicu, zawsze możemy usunąć zbędny kolor gumką – tryb Pędzel (Brush), pędzel okrągły twardy, średnica odpowiednio do powierzchni usuwanej, krycie – 100%.

8. mieszanie kolorów – blending

Używamy tu narzędzia Smużenie (Smudge Tool)i pędzla teksturowego. Stosujemy technikę pociągnięć na krzyż – raz w prawo, z powrotem w lewo, co daje ciekawe, fakturowe efekty. Nie przejmujmy się, że zniszczymy naszą teksturę – później i tak dodamy kolejną warstwę tekstury. Na tym etapie możemy skorygować kształt twarzy, rozłożenie cieni i świateł, a także kolorystykę, przemalowując partie, które nam nie odpowiadają.

9. oczy

Oczy malujemy małym, twardym pędzlem, pamiętając, że białka nigdy nie są czysto białe. Im bliżej środka, tym białko jest jaśniejsze, ocienione od góry powieką. Małym pędzlem zaznaczamy zmarszczki, nad każdą z nich malując jaśniejszą linię, która stanie się fałdką i pokaże trójwymiarowość. Kolory mieszamy delikatnie, używając smużenia. Brwi malujemy twardym pędzlem o małej średnicy, pamiętając o tym, że włoski układają się w różnych kierunkach, zwłaszcza przy końcach brwi. Pod brwiami dajemy delikatny cień miękkim pędzlem. Domalowujemy rzęsy.

10. nos

Stosując tę samą technikę, definiujemy kształt nosa. Nos jest nieco okrągły na czubku, aby to pokazać zaznaczamy nieco powyżej linii dolnej nosa jaśniejszą plamkę, stopniowo ściemniając nos w kierunku ust. Stemplujemy teksturę na czubku, u nasady oraz na płatkach nosa. Mieszamy kolory smużąc lub malując średnio twardym pędzlem o małym kryciu, pobierając próbki kolorów z granic ich zetknięcia.

11. usta

Malujemy jaśniejszą linię wokół ust, by zaznaczyć ich kształt. Górną wargę malujemy nieco ciemniejszą, dolną jaśniejszą. Zmarszczki malujemy jasnym kolorem, najgęściej tam, gdzie usta są najjaśniejsze. Im bliżej zetknięcia dolnej i górnej wargi, tym kolor jest ciemniejszy; nie malujmy jednak ciemnej krechy, starajmy się raczej pokazać tę linię za pomocą schodzących się do środka coraz ciemniejszych kolorów. Pędzel twardy okrągły o kryciu i przepływie 100%. Na koniec smużymy delikatnie i malujemy kilka jasnych pionowych kresek na dolnej wardze. Nie smużymy ich.

12. coraz więcej detali – faktura skóry

Dodajemy tekstury na skórze – tworzymy nową warstwę [Ctrl]+[Shift]+[N], pędzel teksturowy o kryciu 50% i przepływie 50% – tym pędzlem stemplujemy miejsca najbardziej oświetlone, używając koloru jasnego z palety błękitów. W palecie Warstwy (Layers) ustawiamy tryb Nakładka (Overlay) i zmniejszamy krycie warstwy do 60%. Na nowej warstwie stemplujemy miejsca zacienione tym samym pędzlem, używając ciemnej purpury i również ustalając tryb warstwy na nakładkę, zmniejszając krycie do 80%.

13. szyja

W ten sam sposób teksturuję szyję używając tych samych warstw jak do twarzy. Pamiętajmy też o żyłach, które prześwitują spod skóry – malujemy je twardym pędzlem o małej średnicy używając błękitów i zgaszonych zieleni. Krycie pędzla 50% przepływ 50%. Wtapiamy żyły w skórę smużąc wzdłuż ich linii.

14. zarost

Tworzymy nową warstwę. Twardym okrągłym pędzlem o średnicy 3px z zaznaczonymi opcjami Dynamika kształtu (Shape Dynamics), Inne dynamiki (Other Dynamics), Aerograf (Airbrush), Ochrona tekstury (Protect Texture) i kolorem ciemnobrązowym malujemy zarost. Zmieniamy kolor na jaśniejszy i w kilku miejscach malujemy siwiznę. Duplikujemy warstwę [Ctrl]+[J], a kopię przesuwamy pod warstwę zarostu (klikając przy aktywnej warstwie kopii [Ctrl]+[[]) i rozmywamy delikatnie – Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie (Filter>Blur>Gaussian Blur) stosując wartość Promienia (Radius) około 1,5-2,5. Zmniejszamy krycie do 60-70%.

15. włosy

Tworzymy nową warstwę. Wybieramy jeden ze zdefiniowanych teksturowych pędzli Photoshopa – najlepiej taki składający się z nieregularnych kropek na podglądzie pędzla. Ustawiamy Odstępy (Spacing) na 5%, zaznaczamy Inne dynamiki (Other Dynamics), Krycie (Opacity) i Przepływ (Flow) ustawiamy na 100%, wybieramy ciemnobrązowy kolor i malujemy warstwy włosów, pamiętając o kierunku ich układania się. Jaśniejszym kolorem malujemy światła.

16. włosy II

Przełączamy tryb pędzla na Łagodne światło (Soft Light) i kontrastujemy światła, malując po jasnych partiach bardzo jasnym kolorem delikatne pasemka. Całość delikatnie smużymy. Twardym okrągłym pędzlem o średnicy 3-5px oraz kryciu i przepływie 100% z włączoną Dynamiką kształtu (Shape Dynamics) i Innymi dynamikami (Other Dynamics) malujemy pojedyncze włosy po bokach fryzury i u góry. Włosy znajdujące się bardziej z tyłu rozmazujemy miękkim pędzlem narzędziem Rozmycie (Blur) o Wytrzymałości (Strenghth) 30-60%. Rozmycie to da efekt trójwymiarowości.

17. ubieramy modela

Marynarkę i koszulę malujemy twardym pędzlem podstawowym. Kolor – ciemny grafit. Cienie malujemy kolorem prawie czarnym. Następnie przy każdym cieniu malujemy jaśniejszym grafitowym kolorem jaśniejszą fałdkę – ona odbija światło. Smużymy granice kolorów pędzlem średnio - twardym o wytrzymałości 30%. Miękkim pędzlem o kryciu 50% i przepływie 50%, w trybie pędzla Kolor (Color) oraz wybierając najjaśniejszy kolor tła, malujemy jasne partie marynarki i koszuli, by stopić postać z tłem. Następnie delikatnie rozmywamy krawędzie ramion.

18. końcowe poprawki

Spłaszczamy warstwy z postacią. W tle możemy dodać nieco kontrastowych barw, takich jak bardzo ciemny błękit w miejscu cieni i jasny fiolet w miejscach świateł – robimy to bardzo dużym pędzlem teksturowym w trybie Nakładka (Overlay) przy kryciu i przepływie 25%. Rozmywamy delikatnie wszystkie krawędzie modela – nie przesadźmy jednak. Przeglądamy raz jeszcze nasze dzieło przy 100% zoomie i dokonujemy poprawek tam, gdzie są one konieczne.

19. uwagi

Aby wyłączyć palety na ekranie i zyskać więcej przestrzeni, wciskamy klawisz [Tab] – ponowne kliknięcie [Tab] wywołuje palety z powrotem. Przydaje się to, gdy malujemy detale w dużym powiększeniu i czujemy, że jest nam ciasno na ekranie. Co pewien czas odbijajmy obrazek poziomo – Obrazek>Obróć obszar roboczy>Odwróć obszar roboczy poziomo (Image>Rotate Canvas>Rotate Canvas Horizontal), co pozwoli nam zauważyć wszelkie nieprawidłowości.

20. zapis dla Weba

Jeżeli chcemy pochwalić się naszym portretem w internecie, zmniejszamy jego wymiary np. do 700px na krótszym boku, rozdzielczość zaś do 72dpi, a następnie zapisujemy plik w kompresji webowej: Plik>Zapisz dla Weba (File>Save for Web). Otrzymamy plik szybko ładujący się na stronie, ale skompresowany tak, by nie utracić najważniejszych wartości.

21. wariacje

Po spłaszczeniu całego obrazka [Ctrl]+[Shift]+[E] możemy jeszcze skorygować kolorystykę za pomocą polecenia Obrazek>Dopasuj>Balans kolorów (Image>Adjustments>Color balance) lub zastosować wariacje: Obrazek>Dopasuj>Wariacje (Image>Adjustments>Variations). Pozwoli nam to dopasować ogólną kolorystykę obrazka, nadać mu więcej ciepłych tonów lub zimnych – jak nam pasuje. Gotowe!

Olga Dąbrowska
Artykuł pochodzi z magazynu.PSD 9/2008
www.psdmag.org

*skróty klawiszowe
Bardzo ułatwiają pracę.
[Ctrl]+[Shift]+[N] – nowa warstwa
[Ctrl]+[S] – zapisz
[– zmiana średnicy narzędzia w dół
[– zmiana średnicy narzędzia w górę
[Ctrl]+[J] – warstwa przez kopiowanie
[B] – pędzel
[R] – smużenie/rozmycie/wyostrzenie
[O] – ściemnianie/rozjaśnianie/gąbka
[L] – lasso
[E] –gumka


avatar użytkownika
+ + + + +

Tekst opublikował użytkownik: psd

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy – dobre praktyki DOOH
Dzięki reklamom w social media, które są jednym z najchętniej wybieranych kanałów promocji, może się wydawać, że era billboardów dobiegła końca. Czy w czasach popularności reklam online wciąż jest miejsce na tradycyjne medium, jakim jest OOH? Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii outdoorowych?
Kto zarabia na śledzeniu użytkowników? Nie media, o których los tak się martwimy!
Czy naprawdę musimy się godzić na śledzące reklamy, żeby korzystać z sieci za darmo? To przekonanie od lat pokutuje w debacie publicznej, ale jeśli wierzyć wynikom badania, które kilka amerykańskich uczelni przeprowadziło we współpracy z jednym z dużych wydawców internetowych – może być oparte na błędnych przesłankach. Oczywiście, za produkcję treści ktoś musi...
Czy interaktywna mieszana rzeczywistość to przyszłość opowiadania historii? Najnowocześniejsze technologie wykorzystujące VR i rozszerzoną rzeczywistość inspirują nowe formy narracyjne
Ikea Family – transformacja danowa firmy
Na koniec naszego cyklu prezentującego zwycięskie kampanie XIX edycji Effie Awards zostawiliśmy projekt nietypowy. Na tle prezentowanych poprzednio kampanii prowadzonych z wykorzystaniem spotów, reklam i mediów masowych może się on wydawać mało efektowny. Okazał się jednak bardzo efektywny. Analiza danych, personalizacja, relacje z klientami - te robiące ostatnio karierę...
Wstęp do typografii

Typografia na co dzień (1): Wstęp do typografii

„Książka nie jest już jedyną posta­cią słowa dru­ko­wa­nego. Znaczną część istot­nych tre­ści publi­kuje się dzi­siaj w for­mie gazet, cza­so­pism, reklam. […] Pro­duk­cja kro­jów pisma, wymy­śla­nie nowych czcio­nek docho­dzi do absurdu. Można dostrzec całą masę małych i malut­kich kie­run­ków, z któ­rych każdy błą­dzi na swój...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764