logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tutorial: Wakacyjne fotografowanie zabytków

   12.12.2009, przeczytano 14774 razy
ilustracjastrzałka

Chcąc podczas wakacji sfotografować interesującą nas rzecz, bardzo często musimy wyjść naprzeciw niesprzyjającym nam czynnikom, takim jak tłum ludzi kręcący się wokół eksponatu, nieodpowiednia pogoda czy wreszcie słaba ekspozycja obiektu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/tutorial%3A-wakacyjne-fotografowanie-zabytkow,9917,artykul.html

Dlatego jeszcze przed naciśnięciem spustu migawki warto zastanowić się nad efektem, który chcemy osiągnąć i wybrać pozycję, która pozwoli nam w jak największym stopniu skorygować niedoskonałości zdjęcia. W poniższym artykule posłużyłem się fotografią parowozu stojącego na rampie przy samym przejeździe kolejowym w Korszach. Ponieważ miała być to fotografia parowozu, nie mogłem pozwolić sobie na żadne przewody trakcyjne. Drugą rzeczą, która musiała zostać poddana korekcie, było blade niebo. Do dzieła!

01 | usuwanie niechcianych elementów
Od razu po wczytaniu zdjęcia do Photoshopa robimy duplikat warstwy [Ctrl]+[J]. Zmieniamy jej nazwę np. na bez drutów. Teraz możemy przystąpić do usuwania przewodów trakcyjnych. Wybieramy więc narzędzie Stempel (Clone Stamp Tool), ustawiamy miękki pędzel i usuwamy szpecące druty. Jeżeli przez przypadek zamalujemy również lokomotywę, wystarczy utworzyć maskę warstwy bez drutów i czarnym pędzlem zamalować miejsce niefortunnego pociągnięcia. Zapisujemy plik jako np. pociąg.psd.

02 | przygotowanie nieba
Otwieramy zdjęcie, z którego chcemy pożyczyć niebo. W moim przypadku będzie to zdjęcie wykonane nad jeziorem. Ze względu na dużą odległość żaglówki oraz długą ogniskową zdjęcie wyszło nieco zamglone. Lekarstwem jest zwiększenie kontrastu za pomocą narzędzia Krzywe (Curves). Ustawiamy krzywą tak, jak na zrzucie, po czym narzędziem Kadrowanie (Crop Tool) kadrujemy, tak aby pozostawić samo niebo.

03 | przygotowanie maski cz. 1.
Skrótem [Ctrl]+[A] zaznaczamy wszystko, następnie kopiujemy i wklejamy do pliku pociąg.psd. Zmieniamy nazwę nowej warstwy na niebo i na razie ukrywamy jej widoczność ikonką oka przy nazwie warstwy. Nie zaszkodzi również zapisać zmian. Teraz przechodzimy do najważniejszej części: sprytnego maskowania. Robimy duplikat warstwy bez drutów. Wybieramy Obrazek>Dopasuj>Mieszanie kanałów (Image>Adjustment>Channel Mixer). Z listy gotowych ustawień (Presets) sprawdzamy kolejne i wybieramy te, przy którym kontrast między niebem a lokomotywą jest największy. W moim przypadku jest to filtr zielony.

04 | przygotowanie maski cz. 2.
Wybieramy narzędzie Krzywe [Ctrl]+[M] i ustawiamy krzywą w sposób przedstawiony na zrzucie. Chodzi tutaj o jeszcze większe podbicie kontrastu między niebem a lokomotywą. Zaznaczamy całą warstwę, kopiujemy ją i przywracamy widoczność warstwie niebo. Następnie do warstwy niebo dodajemy maskę. Klikamy maskę z wciśniętym klawiszem [Alt] i wklejamy zawartość schowka. Skrótem [Ctrl]+[D] anulujemy zaznaczenie. Ponownie klikamy z wciśniętym klawiszem [Alt] w maskę warstwy. Następnie usuwamy widoczność duplikatu warstwy bez drutów.

05 | dopasowywanie rozmiarów nieba
Warstwa z niebem jest o wiele za szeroka w stosunku do warstwy z lokomotywą, warto więc ją nieco zmniejszyć, tak aby było widać więcej chmur. Ponieważ warstwa i jej maska są ze sobą połączone, należy je na chwilę rozłączyć. Robimy to, klikając w ikonkę ogniwa łańcucha pomiędzy warstwą a jej maską. Następnie upewniamy się, że pracujemy na warstwie niebo, a nie na jej masce. Wybieramy narzędzie Swobodna transformacja (Free Tramsform) [Ctrl]+[T] i przeciągając za jeden z rogów ze wciśniętym klawiszem [Shift] (aby zachować proporcje warstwy niebo) dopasowujemy wielkość chmur według własnego uznania.

06 | poprawianie maski nieba
Na pierwszy rzut oka całość wygląda nie najgorzej. Jednak jest jeszcze kilka detali, nad którymi musimy popracować. Najbardziej w oczy rzuca się fakt, że kolor nieba zachodzi na reflektory lokomotywy oraz inne jasne elementy. Aby temu zaradzić, wybieramy narzędzie Pędzel (Brush Tool) [B], kolor czarny i pojedynczym kliknięciem maski warstwy niebo przełączamy się w tryb edycji maski. Zamalowujemy na czarno całą dolną cześć zdjęcia. Gdy dojdziemy do białych zawiasów znajdujących się w górnej części zdjęcia, będziemy musieli użyć pędzla z nieco twardszą końcówka i wykazać się nieco większą precyzją.

07 | porządki na palecie warstw
Słupy i druty zostały usunięte, niebo zostało podmienione. Wydaje się, że wszystko jest w porządku. Moim zdaniem zdjęciu jednak brakuje tego czegoś. Właśnie to coś możemy osiągnąć, pozbawiając zdjęcie kolorów. Aby mieć jak największą kontrolę nad tym, co się dzieje będziemy pracować na dwóch warstwach osobno – warstwie nieba oraz warstwie z lokomotywą. W tym celu musimy nieco uporządkować warstwy. Usuwamy duplikat warstwy bez drutów, ze wciśniętym klawiszem [Shift] zaznaczamy warstwę TŁO oraz bez drutów. Skrótem [Ctrl]+[E] scalamy je ze sobą.

08 | konwersja do skali szarości
Zaczynamy od konwersji lokomotywy. Upewniamy się, że pracujemy na warstwie z lokomotywą. Wybieramy Obrazek>Dopasuj>Mieszanie kanałów (Image>Adjustment>Channel Mixer). Z listy gotowych ustawień najodpowiedniejszym wydaje się Czarno-biały z zielonym filtrem (Black & White with Green Filter). Z kolei dla nieba lepszym ustawieniem jest Czarno-biały z pomarańczowym filtrem (Black & White with Orange Filter). Powinniśmy osiągnąć efekt zbliżony do tego na zrzucie.


09 | dodawanie kontrastu
Zacznijmy od warstwy lokomotywy. Używając narzędzia Krzywe (Curves) Podbijamy nieco jasność świateł, zwiększamy głębokość czerni przez dosunięcie skrajnego lewego węzła nieco do środka oraz przyciemniamy cienie przez dodanie węzła bliżej lewej strony krzywej. Następnie zwiększamy kontrast na warstwie z niebem - postępując analogicznie. Moja krzywa wygląda mniej więcej w ten sposób.

10 | rozmycie nieba
Zdjęcie parowozu oraz żaglówki zostało wykonane tym samym obiektywem z podobną ogniskową. Jednak fotografując żaglówkę, ostrzyłem na nieskończoność. W przypadku lokomotywy już nie. Naturalne więc jest to, że niebo tworzące tło w naszym zdjęciu powinno być nieco rozmyte. To właśnie teraz zrobimy. Tworzymy duplikat warstwy nieba. Wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie gaussowskie (Filter>Blur>Gaussian Blur). W tym przypadku odpowiednim promieniem wydaje się 5px. Zmniejszamy krycie warstwy duplikatu nieba do 50% i scalamy warstwę niebo wraz z jej duplikatem kombinacją [Ctrl]+[E].

11| korekta jasności
Jeżeli przyjrzymy się wnikliwie naszej pracy, zauważymy, że trawy tworzące drugi plan są zdecydowanie zbyt jasne. Aby je przyciemnić, wybieramy narzędzie Ściemnianie (Dodge Tool), którego Tryb (Range) ustawiamy na Półtony (Midtones), a Ekspozycję (Exposure) na 6%. Miękkim pędzlem malujemy trawy, aby nie rzucały się zbytnio w oczy. Staramy się uzyskać efekt podobny do tego na zrzucie ekranu. Możemy spłaszczyć obrazek opcją Warstwa>Spłaszcz obrazek (Layer>Flatten Image).

12 | winieta
Na koniec przychodzi czas na kosmetykę. Aby fotografia była ciekawsza warto dodać winietę. Wchodzimy w Filtr>Zniekształcanie>Korekcja obiektywu (Filter>Distort>Lens Correction). Odznaczamy opcję Pokaż siatkę (Show Grid), następnie ustawiamy suwaki sterujące winietą w sposób pokazany na zrzucie. Zatwierdzamy klikając OK i zapisujemy zmiany. Zdjęcie z wakacji zostało poprawione!

Paweł Sobczyk
Artykuł pochodzi z magazynu .PSD
www.psdmag.org


avatar użytkownika
+ + + + +

Tekst opublikował użytkownik: psd

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
Udany meetup to doskonały sposób na wymianę wiedzy i doświadczeń zawodowych. Dzięki swobodnej atmosferze, format spotkań jest szczególnie ceniony w branży IT. Firmy upatrują w nim szansę na budowę wizerunku „pracodawcy z wyboru”, a uczestnicy okazję do wzięcia udziału w inspirującej dyskusji. Co powinieneś zrobić, aby wydarzenie przyciągnęło jak...
Programy lojalnościowe w erze cyfrowej
Według badania przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS ponad 70% polskich konsumentów należy przynajmniej do jednego programu lojalnościowego. Coraz częściej klienci oczekują jednak natychmiastowej gratyfikacji i jeszcze więcej cyfrowych rozwiązań. W jaki sposób zwiększyć ich entuzjazm, który przełoży się na realizację celów sprzedażowych?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764