logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (27): Wybór efektu podświetlenia

   05.03.2016, przeczytano 4711 razy
ilustracjastrzałka

Jeśli tego nie zrobiliśmy wcześniej, to jest to już ostatnia chwila by podjąć decyzję co do tego jaki efekt świecenia chcemy uzyskać. Od jego wyboru może zależeć usytuowanie źródeł światła wewnątrz, ich ilość i szczegóły instalacji. Mamy do wyboru kilka możliwych układów i ewentualne kompilacje


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybor-efektu-podswietlenia,27722,artykul.html

Efekt A – świecą tylko lica elementów

Napisy są wtedy bardzo czytelne w nocy, gdyż „wiszą” jakby w pustce. Niestety znika wtedy całkiem efekt przestrzenności widoczny tylko za dnia. Oczywiście można to doświetlać zewnętrznymi halogenami ale osłabia to z kolei efekt świecenia wewnętrznego. Projektując taki efekt musimy po prostu doświetlić równomiernie lica elementów umieszczając podświetlenie jak najdalej od podświetlanego lica czyli na spodach elementów. Ta metoda daje wygodę wykonawstwa obrzeży elementów bo nie przepuszczają one światła.

Efekt B – świecą i lica i boczne krawędzie brył

Tu napotkamy cały szereg problemów. Przede wszystkim trzeba przemyśleć sam efekt - równomiernie prześwietlona bryła po prostu przestanie być widoczna jako bryła i co gorsza, będzie bardzo mało czytelna. Częściowym rozwiązaniem może być zróżnicowanie kolorów świecenia lic i krawędzi obrzeża wszelkie jednak rozwiązania z efektem B polecam stosować tylko do wewnątrz, gdzie jest więcej możliwości zapanowania nad czytelnością – np. przez doświetlenie krawędzi dodatkowym, zewnętrznym światłem w celu osłabienia intensywności świecenia.

Tak czy inaczej warto pomęczyć się z wykonaniem jakiejś próby. Efekt sprawdza się tylko przy sporej różnicy zarówno kolorów jak i intensywności, choć bywa bardzo ciekawy także przy jednorodnej kolorystyce całości. Z technicznego punktu widzenia musimy przewidzieć dużo luzu wokół krawędzi bocznych elementów by uniknąć cieni. Metoda spowoduje także problemy wykonawcze zmuszając nas do bardzo czystego wykonawstwa obrzeża np. z przezroczystego PVC KT lub kolorowego, formowanego w większości termicznie, PMMA.

Efekt C – świeci tylko spód bryły czyli efekt aureoli

W tym celu należy montować elementy w pewnej odległości od podłoża. Element może być wykonany jako nieprzezroczysta bryła z przepuszczalnym spodem. Wszystkie elementy instalacji montujemy wtedy na spodniej stronie lica. Taki efekt pozwala znacznie swobodniej rozlokować źródła światła wewnątrz.

Warto szczególną uwagę zwrócić na podłoże na którym zamontujemy nasze elementy. Jego niejednorodność, nierówności, rysy zostaną wydatnie uwypuklone psując efekt aureoli. Stosując ten efekt możemy poprzez kolor spodu lub źródeł światła dobierać kolor świecenia aureoli nie mamy  wpływu na bryłę która w takim wykonaniu zawsze jest czarna. Można to zmienić jedynie podświetlając delikatnie lica światłem zewnętrznym.

Efekt D – świecące lica plus efekt aureoli

To bardzo ciekawy efekt będący w istocie kombinacją efektów A i C. Jest też dość łatwy do osiągnięcia poprzez zastosowanie jako spodu materiału przepuszczalnego, najlepiej PMMA przezroczystego.

Instalację oświetleniową projektujemy identycznie jak dla efektu A. Dobrze jest też odrobinę cofnąć spód w kierunku lica tak, by uzyskać niewielki pas wolnego obrzeża. Część światła po odbiciu od spodniej części lica mija przezroczysty spód i oświetlając wolną krawędź (powinna być biała) dodatkowo na nim się rozprasza.

Efektem jest dość równo rozproszona aureola (trzeba doświadczalnie zmierzyć odstęp!) Należy pamiętać, że traci się w ten sposób sporo światło na licu które zasila w dużej części aureolę, dlatego dla tego typu efektu należy dość dobrze doświetlić elementy.


Przedstawione przeze mnie efekty oczywiście nie wyczerpują wszystkich możliwości. Mam nadzieję, że staną się inspiracją do nowych oryginalnych rozwiązań które powstaną w Waszych pracowniach.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764