logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (11): Wykańczanie powierzchni

   16.06.2013, przeczytano 3826 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Ostateczną powierzchnię i kolor elementy przestrzennych reklam i oznakowań uzyskują zwykle dzięki malowaniu lub oklejaniu folią samoprzylepną. W naszym Poradniku czas na krótki przegląd narzędzi i materiałów używanych do uzyskania malowanych lub foliowanych powierzchni - plus jak zwykle garść autorskich pomysłów na usprawnienie pracy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wykanczanie-powierzchni,19007,artykul.html

Powłoki lakiernicze

Posiadanie profesjonalnego kompresora do ciśnieniowego natrysku farb i lakierów jest oczywiście pożądane ale niekonieczne i raczej nieekonomiczne. Problemem bywa konieczność zapewnienia dość sterylnego otoczenia czyli odpowiednio przystosowanej komory. Z kolei skala tego rodzaju prac wykończeniowych nie wydaje się być wystarczająca do takich inwestycji. Tym bardziej, że często bardziej celowe będzie zastosować inny sposób wykończenia powierzchni – foliowanie.

Do malowania niedużych elementów wystarczające będzie użycie gotowych pojemników z farbą pod ciśnieniem – tzw. aerozoli. Obecnie można już zamawiać dowolny kolor (a także rodzaj farby) w firmach posiadających mieszalniki.

Sposób wykończenia powierzchni większych elementów, powyżej 80 cm, trzeba dobrać uwzględniając odległość docelowej ekspozycji. Przykładowo dla dużego szyldu mocowanego na dachu 2 piętrowego budynku wystarczające w zupełności może okazać się malowanie wałkiem. Jeśli wymagania co do estetyki wykończenia są większe warto rozważyć zakup elektrycznego pistoletu natryskowego bądź zlecenie usługi w wyspecjalizowanym zakładzie, np. samochodowym warsztacie lakierniczym.

Narzędzia do foliowania

Pomijając plotowanie, nanoszenie folii samoprzylepnych nie wymaga jakiś specjalistycznych i drogich narzędzi, aczkolwiek, bez posiadania odrobiny doświadczenia, nie jest to operacja łatwa. Poza bardzo typowymi narzędziami jak nożyczki, tzw „łamany” nożyk do tapet, spryskiwacz do wody, przyda nam się jeszcze rakla filcowa. Rakle można nabyć w większych sklepach sprzedających folię samoprzylepną bądź wykonać własnoręcznie – poza kawałkiem deseczki czy tworzywa potrzebujemy do tego jedynie odrobiny filcu.

Jeśli nie kleimy naprawdę dużych i płaskich powierzchni, rakla nie jest nam niezbędna. Znacznie bardziej użyteczny okaże się kawałek grubego i twardego filcu – np. kostka o wymiarach 7x5x1 cm. Ponieważ kleić będziemy folię również metodą „na mokro”, będzie potrzebna także tzw „ściągaczka” do szyb. Można wykorzystywać w tej operacji wspomnianą już raklę filcową dobrze sprawdza się także gumowy wałek.

Folia transportowa

Niezastąpiona w przenoszeniu wyplotowanych foliowych aplikacji na docelowe miejsce. Folia transportowa jest narzędziem wielokrotnego użytku, więc wystarczy nam jej znacznie mniej niż folii użytych do wyklejania powierzchni elementów.

Do przenoszenia mniejszych aplikacji z folii samoprzylepnych (maksymalnie 60 x 40 cm) warto wykonać nieskomplikowany, a bardzo użyteczny przyrząd – ramkę transportową. Idealnym materiałem na taką ramkę będzie arkusz litego PVC o grubości 1–2 mm. W formatce o rozmiarach np. 80 x 60 cm wycinamy ostrym nożem okienko pozostawiając dookoła po 10 cm materiału. Narożniki wycinanego okienka warto odrobinę zaokrąglić, dzięki temu tworzywo nie będzie miało tendencji do pękania i dłużej posłuży. Całą formatkę zaklejamy przezroczystą folią transportową, dbając by przykleiła się bez zmarszczeń. Teraz przyklejanie aplikacji foliowych do transportu oraz przenoszenie i precyzyjne  przyklejanie w zaplanowanych miejscach będzie znacznie ułatwione.


Kolejnym udogodnieniem będzie przyklejenie do powierzchni ramki od strony „roboczej” podkładek dystansowych np. z grubego filcu. Tak przygotowany przyrząd po odklejeniu papieru z folii będzie można położyć bez obawy na podłożu i precyzyjnie wypozycjonować przed przyklejeniem. Ramkę odrywamy powoli wykorzystując elastyczność materiału – za chwilę może już służyć ponownie. By folia transportowa służyła jak najdłużej trzeba dbać o czystość jej klejącej strony. Warto też wiedzieć, że „resurs” folii transportowej na ramce można znacznie wydłużyć myjąc ją w przypadku zabrudzeń osłabiających siłę klejenia wodą z dodatkiem mydła – po wyschnięciu klej odzyska niemal stuprocentową skuteczność. Dzięki takim zabiegom jedna ramka może skutecznie służyć wiele miesięcy. Szczegółowo, o samej operacji nanoszenia folii, napiszę w dziale „Jak to zrobić”.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Szacun :)

brak ikonki
,

Fajny patent z tą ramką.

Najnowsze w tym dziale

Zmiany i wyzwania w handlu 4.0 – technologie w służbie maszynowej
Rozważania na temat cyfrowej transformacji w sektorze internetowego handlu zdają się mieć nieco groteskowy charakter, z racji tego, że każda platforma sprzedażowa opiera większość swojego funkcjonowania na nowych technologiach. Mimo wszystko, wchodząc w nowy rok, warto przeanalizować dynamikę rozwoju IT i e-handlu w branżach, z którymi najtrudniej utożsamić nam...
Adidasy, aspiryna czy pampersy to przykłady nazw, dawniej wyłącznie własnych, które dziś znaczą więcej niż kiedyś. Słowem adidasy możemy nazwać każde buty sportowe, aspiryna to po prostu lek na przeziębienie i grypę, a pampers znaczy tyle, co jednorazowa pieluszka. Niektóre z tych słów już zupełnie przestały być kojarzone z nazwą marki lub produktu, a...
Marketing u dewelopera - rozwiązania zwiększające sprzedaż nieruchomości
Branża deweloperska opiera się na ludziach i relacjach. Nowe technologie i rozwiązania, które zdominowały wiele innych gałęzi gospodarki, i w tym przypadku mogą stanowić efektywne narzędzie do zarządzania tymi relacjami. W jaki sposób wykorzystać je, aby prowadzić skuteczny marketing w branży deweloperskiej? Odpowiedź poniżej.
Premiera nowego produktu w konsumenckiej gałęzi świata IT to jak narodziny Royal Baby – oczy całego świata zwrócone są na Microsoft, Apple czy Google, które na deskach sali konferencyjnej składają nam obietnicę dostarczenia nowej jakości. Czasem jednak okazuje się, że nawet w najlepszej rodzinie trafi się czarna owca, a długo oczekiwane „cudowne dziecko inżynierów”...
Początek stycznia - czas „uwalniania” praw autorskich do utworów
1 stycznia jest datą ważną z wielu powodów. Początek miesiąca, początek roku czy początek jakiegoś innego umownego cyklu. Niewiele osób jednak wie, że ten dzień jest bardzo istotny z punktu widzenia prawa autorskiego oraz że stał się datą nieoficjalnego, międzynarodowego święta znanego jako Dzień Domeny Publicznej.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764