logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (16): Szlifowanie krawędzi lica

   18.11.2013, przeczytano 5925 razy
ilustracjastrzałka

Niezależnie od tego czy operacje cięcia wykonaliśmy samodzielnie czy skorzystaliśmy z usług zewnętrznych maszyn CNC powinniśmy przystosować krawędzie lic do wymogów klejenia. Na wszystkich materiałach zachowujemy wciąż folie ochronne starannie oczyszczając powierzchnie z wiórów które mogą być przyczyną rys w przyszłej obróbce. Przygotowane pasy na obrzeża na razie odkładamy i zaczynamy szlifowanie krawędzi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/szlifowanie-krawedzi-lica,20236,artykul.html

Operacje szlifowania będziemy przeprowadzać kilkakrotnie. Pierwszy raz doprowadzając do właściwego stanu krawędź cięcia. Jeśli elementy były wycinanie maszyną frezującą CNC to samego szlifowania i poprawek będzie bardzo niewiele. Należy wyszlifować jedynie ostre kąty do których nie dotarł frez oraz delikatnie wyrównać krawędź.

Przy zbyt dużym posuwie głowicy frezującej krawędź cięcia przypomina mikroskopijną zębatkę i może ona znacznie osłabić jakość klejenia. Inny problem występuje przy cięciu PMMA laserem CO2 – krawędzie wymagają lekkiego zmatowienia i wyrównania papierem ściernym.

Do szlifowania elementów małych i średnich – do 80 cm wysokości wykorzystamy nasz kombajn szlifierski opisany w rozdziale 8 „Narzędzia - szlifowanie”. Niezależnie od rodzaju materiału, szlifowanie przeprowadzamy używając tych samych gradacji papieru ściernego: 120-240.

Zaczynamy od otworów, szlifując wewnętrzne łuki za pomocą walców dobierając różne jego średnice w zależności od średnicy łuków. Następnie szlifujemy proste oraz otwarte i dostępne łuki na tarczy szlifierskiej. Cała zabawa wymaga odrobiny wprawy – element, niezależnie od rodzaju tworzywa, powinien być w zasadzie w ciągłym ruchu względem tarczy. Warto utrzymać płynność i ciągłość linii obrysu nawet kosztem niewielkich odstępstw od kształtu wynikającego z szablonu. Trzeba pamiętać też o zachowaniu bezpieczeństwa i odsysaniu pyłów – szczególnie w wypadku szlifowania PVC.

Użycie tarczy szlifierskiej nie gwarantuje jeszcze dotarcia do wszystkich zakamarków kształtu – ostatnie fragmenty niedostępnych odcinków musimy wyszlifować za pomocą pilników-iglaków, dbając o zachowanie prostopadłości szlifowanej krawędzi do płaszczyzny lica.

Większe elementy będzie nam już bardzo trudno szlifować za pomocą tarczy. Rozwiązania w tym wypadku są dwa: ręczna szlifierka taśmowa oraz szlifierka kątowa z elastyczną tarczą ścierną (wymienny papier ścierny). Ostatnie rozwiązanie jest też najbardziej wydajne i trzeba bardzo uważać by materiał za szybko „nie znikał”. Materiał wstępnie unieruchamiamy zapewniając sobie dostęp do wszystkich jego krawędzi następnie szlifujemy dbając o prostopadłość szlifowanej krawędzi. Jeśli lico jest z PMMA musimy uważać, by zanadto nie zagrzać miejsca szlifowania szlifierką. 

Szlifowania będą wymagać także krawędzie ewentualnych wsporników. Szczególnie te które będą płaszczyzną klejenia. Warto wiedzieć, że PCV spienione także doskonale da się strugać np. ręcznym strugiem. Przy dużych elementach, gdzie wsporników bywa naprawdę dużo, ich produkcję trzeba już jakoś zmechanizować. Można to osiągnąć wykorzystując pilarkę zamontowaną do stołu z nastawnymi ogranicznikami i równoległym do piły posuwem. Dzięki temu utrzymamy prostopadłość krawędzi wspornika. Innym sposobem jest wycięcie zgrubne i struganie do kąta strugiem w przyrządzie.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764