logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (19): Obróbka krawędzi

   24.03.2014, przeczytano 11714 razy
ilustracjastrzałka

Prawda, że widok sklejonych już brył jest budujący? Ale wkrótce się do nich przyzwyczaimy i zaczniemy dostrzegać nierówności i niezbyt estetyczne miejsce klejenia itp... Na szczęście są sposoby by to zmienić.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/obrobka-krawedzi,21187,artykul.html

Fazowanie

Fazowanie jest w istocie kolejną operacją szlifowania i będzie związane z odpowiednim wykończeniem miejsca klejenia lica z obrzeżem. Zdjęcia przedstawiają sposób wykonania takiej fazy. Trzeba tu wspomnieć, że taka obróbka miejsca klejenia nie jest bezwzględnie konieczna, ale wydatnie podnosi estetykę całości. Szczególnie docenimy urodę fazy przy błyszczących czy połyskujących wykończeniach (złote srebrne, metaliczne) powierzchni elementów.

Czynność fazowania uda nam się zmechanizować tylko w niewielkim stopniu. Powoduje to głównie skomplikowany najczęściej obrys naszych brył, mnogość zwrotów, zakrętów i krzywizn. Trzeba też uważać by wykonywana faza była mniej więcej jednakowa na całym obrysie elementu.

Ponieważ do czynienia mamy wyłącznie z miękkim tworzywem obrzeża, spiłowanie naddatku zwykłymi pilnikami do metalu nie jest specjalnie trudne. W zależności od geometrii fazowanego odcinka obrysu dobieramy właściwy kształt pilnika dbając szczególnie o narożniki i zachowując stały kąt fazowania.

W trakcie tej czynności odkryjemy sporo niedoklejonych jeszcze odcinków obrzeża, które napuszczamy kropelką kleju. Pilniki posłużą do wstępnego spiłowania nadmiaru materiału, potem użyjemy jeszcze naszych profilowanych kształtek z papierem ściernym wygładzając płaszczyznę fazy.

Generalnie warto wykonać tę operację jak najdokładniej – nie tylko maskujemy w ten sposób miejsce klejenia ale wydatnie wpływamy na ostateczny efekt wizualny. W przypadku gdy materiałem na obrzeże jest lite PVC, a lico jest wykonane z PMMA możemy wykorzystać żelazko do wstępnego wykonania fazy. Przykładając gorącą stopę żelazka do spoiny pod kątem 45°, spowodujemy nadtopienie krawędzi PVC. Wystarczy wtedy lekko przesunąć żelazko w kierunku lica by nadmiar tworzywa ułożył się w postaci falbany którą łatwo będzie nam później odciąć. Następnie wykańczamy otrzymaną fazę w sposób już opisywany.

Zgrubne usuwanie nadmiaru obrzeża wykonanego z PVC spienionego przy fazowaniu wydatnie usprawnia ręczny strug, szczególnie w większych elementach.

Szpachlowanie

Nie zawsze uda nam się uformować pasy obrzeża tak, by wszędzie idealnie przylegały do lica. Czasem wygodniej i praktyczniej będzie po prostu zaszpachlować szczelinę. Uniwersalnym materiałem do szpachlowania będzie pył pochodzący ze szlifowania PVC i klej cyjanoakrylowy. Szczelinę najpierw nawilżamy klejem, po czym zasypujemy pyłem. Po wyschnięciu szlifujemy i w razie czego powtarzamy operację. W podobny sposób szpachlujemy miejsca łączeń pasów obrzeża.

Nieco inaczej możemy likwidować drobne zarysowania płaszczyzn lica z PVC spienionego. Większość skaz tego typu można z łatwością usunąć podgrzewając przez moment powierzchnię nagrzewnicą. Skazy w PMMA są znacznie trudniejsze do usunięcia, podgrzewanie nie zawsze jest skuteczne.

Szlifowanie końcowe

Powierzchnię lica, jeśli będzie później malowane czy foliowane, musimy jeszcze wygładzić drobnoziarnistym papierem ściernym. Możemy użyć szlifierki oscylacyjnej, ale w gruncie rzeczy chodzi jedynie o szlifowanie ewentualnych wyprysków kleju tuż przy krawędzi i wygodniej będzie użyć kostek z papierem i wody. Papier o gradacji np. 280 powinien dość szybko uporać się z nierównościami i możemy przejść do szlifowania drobniejszym np. o gradacji 400.

Szlifujemy również powierzchnię fazy i wszystkie miejsca szpachlowane. Na koniec myjemy dokładnie nasze elementy sprawdzając przede wszystkim poprawność wyglądu lica. W razie potrzeby ponawiamy szlifowanie.

Polerowanie krawędzi PMMA
wprawdzie nie będzie nam potrzebne przy opisywanej metodzie ale warto być przygotowanym również na takie sytuacje. Najczęściej zachodzi potrzeba polerowania PMMA w sytuacjach gdy ta krawędź nie będzie już niczym zasłaniana czy oklejana. Krawędź PMMA po szlifowaniu na mokro papierem o gradacji 800 i 1200 wciąż jeszcze nie jest całkiem błyszcząca ale już tylko kilka dotknięć tarczy filcowej z naniesioną na jej powierzchnię pastą polerską sprawia, że uzyskuje piękny blask.

Polerowanie PMMA należy przeprowadzać ostrożnie z niedużym naciskiem tarczy, muszę jednak uprzedzić, że o ile doprowadzenie do błysku krawędzi PMMA jest łatwe o tyle naprawa jej czołowej powierzchni, uszkodzonej np. w wyniku działania kleju czy rys mechanicznych jest już skrajnie trudna czy wręcz niemożliwa. Decyduje o tym „lustrzaność” powierzchni w której precyzyjnie widzimy wszelkie odbicia. Nawet najdokładniejsze polerowanie nie jest już w stanie przywrócić jednorodności owego odbicia. Owszem błyszczy się, ale już z daleka widać że to nie to. Możemy tak zamaskować usterkę na kilku milimetrach od brzegu np, ale nie więcej.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Dobry artykuł i konkretne fotki. Oby takich więcej.

avatar użytkownika
,

...bardzo fajne kostki do szlifowania :-) Czy jest szansa na informacje gdzie można takie nabyć? ...z góry dziękuje za info

avatar użytkownika
,

Te kostki akurat zostały zrobione przeze mnie ale w sklepach narzędziowych można je kupić bez problemu w dwóch rozmiarach. Mi akurat zależało by nie tracić czasu na żmudną wymianę papieru o różnych gradacjach więc musiało być ich wiele (9 szt). Zrobienie ich z dostępnych kawałków PVC było po prostu tańsze...

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764