logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (2): Przegląd materiałów: folie samoprzylepne

   12.07.2011, przeczytano 8018 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Folie samoprzylepne to obecnie mocno zróżnicowany segment wyrobów o właściwościach często ściśle dedykowanych. Podział przebiega w zależności od wielu parametrów: trwałości, sposobu obróbki, warunków aplikowania i pracy, rodzai powierzchni oklejanych, przepuszczalności światła, barwy, wykończenia powierzchni i wielu innych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przeglad-materialow%3A-folie-samoprzylepne,12940,artykul.html

Przedmiotem naszego zainteresowania będą głównie folie barwne przeznaczone do wykańczania powierzchni (foliowania) elementów. Barwna folia (tzw. ploterowa) składa się z cienkiej warstwy miękkiego PVC (ok. 75 mikrometrów) pokrytego z jednej strony klejem i zabezpieczonego warstwą papieru jednostronnie silikonowanym. W zależności od przeznaczenia i warunków pracy, każdy z producentów oferuje takie folie w kilku seriach:

  • Folie ploterowe barwne ekonomiczne (Avery 500, Mactac 8200, Oracal 641, Aslan C 114, 3M 30, Neschen Filmolux 121 i 126, Hexis Microtac M2000, Jac Serical) – tanie folie monomerowe o trwałości min. 2 lat, predestynowane do zastosowań krótkookresowych.

    Folie tego typu niezbyt dobrze znoszą zewnętrzne warunki atmosferyczne - niszczy je głównie działanie promieni słonecznych, które powoduje z czasem płowienie, pękanie oraz kurczenie. Nie nadają się także do oklejania powierzchni mocno pofałdowanych ze względu na zbyt małą plastyczność. Użycie folii na elementach zewnętrznych szyldów które służyć mają znacznie dłużej niż 2 lata zawsze będzie związane z ryzykiem, choć przy mało słonecznych ekspozycjach i równych powierzchniach, nie jest one zbyt wielkie.

    Z powodzeniem możemy stosować folie serii ekonomicznych do wykańczania powierzchni elementów umieszczanych we wnętrzu budynków a także w roli szablonów. Folie są produkowane w dwóch wersjach wykończenia powierzchni – błyszczącej oraz matowej a paleta barwna u każdego z producentów liczy zazwyczaj ok. 40 - 60 kolorów.

  • Folie ploterowe barwne średnio i długookresowe (Avery 700, Mactac 8300 i 9800, Oracal 551, Aslan C 118, 3M 100, Neschen Filmolux Pro Gloss, Hexis Ecotac Plus 3000 i Subtac S 5000, Jac Serisign) – folie polimerowe o trwałości od 5 do 10 lat odporne na trudne warunki pracy.

    Folie tego typu lepiej nadają się na skomplikowane i nierówne powierzchnie np. karoserie samochodów, z powodu znacznie większej elastyczności i możliwości rozciągania bez utraty dobrych właściwości. Idealnie nadadzą się na wszelkie wykończenia zewnętrznych powierzchni naszych elementów przestrzennych zapewniając trwałość koloru, dobrą jakość powierzchni oraz dobre przyleganie na krzywiznach. Oferowane w paletach które liczą ok. 60 – 80 kolorów najczęściej o powierzchni błyszczącej, rzadziej matowej.

  • Folie ploterowe barwne translucentne (Avery 4500 i 5500, Mactac 9700, Oracal 8500, Aslan CT 116, Neschen Filmolux 110, Hexis Translucent T 5000) – folie długookresowe (min. 7 lat) o właściwościach filtru optycznego przeznaczone do aplikowania na materiałach przepuszczających światło np. PMMA opal. Folie translucentne także rozpraszają przechodzące światło powodując efekt równomiernego świecenia bez możliwości zobaczenia przez nie źródła światła.

    Jeśli nie użyjemy w naszych elementach podświetlanych barwionych w masie tworzyw, np. PMMA kolorowego, użycie folii translucentnych będzie jedynym możliwym sposobem uzyskania właściwego koloru świecenia bryły. Paleta barw liczy zazwyczaj ok. 30 kolorów co przy liczbie dostępnych na naszym rynku producentów (kolory folii każdego z producentów rzadko się pokrywają) daje duże możliwości dobrania właściwego koloru wykończenia. Powierzchnia folii translucentnych zawsze jest matowa.


Powyższy opis nie wyczerpuje z oczywistych względów wszystkich możliwych serii folii. Jest cały szereg specjalistycznych folii których użycie w naszych pracach może nie być jednak opłacalne czy celowe:

  • Folie ploterowe barwne bannerowe (Avery 1200, Mactac Macsoft 900, Oracal 451, Jac Serisoft) – bardzo miękkie folie do aplikowania na bannerach z tkanin winylowych. Trwałość ok. 3 lat paleta ok. 20 - 30 kolorów.

  • Folie ploterowe barwne transparentne (Mactac Macal 8400, Oracal 8300, Aslan CT 113) – folie o właściwościach filtru optycznego – nie rozpraszają jednak światła. Zazwyczaj paleta liczy ok. 15 kolorów (Aslan CT 113 - 30 kolorów), powierzchnia błyszcząca.

  • Folie ploterowe barwne wylewane (Avery 900, Mactac Mac Fleet 6500) – wysokiej jakości folie charakteryzujące się bardzo dobrą plastycznością umożliwiające aplikację nawet bardzo skomplikowanych powierzchni. Ok. 30 - 40 kolorów, trwałość minimum 8 lat.

  • Folie barwne sitodrukowe (JAC, Ritrama) – grube folie winylowe (ok. 80 mikrometrów), poliestrowe lub aluminiowe przeznaczone do zadruku. Zazwyczaj produkowana tylko w kilku podstawowych kolorach. Folia twarda, przeznaczona głównie na nalepki.

  • Folie barwne o kolorach metalicznych (Oracal 351, 352, 381, 383, Aslan CA 23, CA 24, CA 30, kolory metaliczne ponadto dostępne w innych już wymienionych seriach) – folie imitujące powierzchnie metalu również barwionego, lustrzane i matowe.

  • Folie barwne odblaskowe (Mactac Maclite 5700, Oracal Oralite 5300, 5500) – folie używane min na znaki drogowe o trwałości min 5 lat.

  • Inne folie specjalne – istnieje cała gama folii specjalnego przeznaczenia o których wspomnę tutaj jedynie dla porządku: folie barwne fluorescencyjne, luminescencyjne, do dekoracji szkła, folie barwne typu flex i flock (do nadruku na tkaninach). Ponadto rynek oferuje wiele rodzajów folii do zadruku solwentowego (białe, perforowane na szyby (one way vision), podłogowe), do maskowania i inne specjalnego przeznaczenia.


Ważnym i przydatnym rodzajem folii które w istocie są narzędziem są folie transportowe. Są to przezroczyste folie służące do przenoszenia aplikacji ploterowych. O metodach pracy przy użyciu takich folii napiszę szerzej w rozdziale „foliowanie” niniejszego Poradnika. W większości przypadków, folie wszystkich typów oferowane są w rolkach o standardowych szerokościach 50, 60, 100, 123, 150 cm i długościach 50 i 100 m, bądź w arkuszach 100 x 70 cm.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Dodajmy jednak, że paleta folii przeznaczonych dla poligrafii jest nieporównanie bogatsza niż wymienione tu serie folii sitodrukowych. Najczęściej obok sita pozwalają się drukować na offsecie i flexo.

avatar użytkownika
,

Racja. Pisząc ten tekst miałem właśnie dylemat na ile "wgłębić" się w tematykę rodzajów folii - w założeniu poradnika którego tekst jest częścią, chodziło tylko wymienienie folii dających się wykorzystać przy konstruowaniu szyldów przestrzennych. Poszedłem jednak chyba za szeroko ryzykując niekompletność zestawienia. Dziękuję za wszelkie uzupełnienia  

avatar użytkownika
,

Spox, to nie żaden zarzut - dla mnie zamysł tego cyklu jest zrozumiały, a teksty bardzo pouczające - po prostu zwrócił moją uwagę ustęp, który może budzić niejasności, bo ktoś mógłby wywnioskować że skoro poruszasz temat folii dla poligrafii, to został on tu wyczerpany. A swoją drogą - może ktoś pokusiłby się o rozwinięcie tego tematu? Drukarze wiedzą o foliach pewnie tyle ile powinni, ale my (graficy) nie do końca pewnie wiemy jakie materiały wchodzą w rachubę przy różnych technikach druku...  

avatar użytkownika
,

Swietny artykuł dodał bym informacje o foliach transportowych ze ich glówny podzial to folia transportowa bezbarwna i transport papierowy, który powinien sluzyc w wiekszosci prac aplikacyjnych a folia bezbarwna jest lub powinna byc dodatkiem ulatwiajacym prace w niektorych momentach wymagajacych transparentnosci transportu.

avatar użytkownika
,

Dziękuję. Tu podobnie -intencją artykułu nie było przedstawienie całej dostępnej oferty folii a w tym konkretnym przypadku (transport) zaważyły moje przyzwyczajenia. Używałem i używam głównie folii transportowej bezbarwnej.
Zachęcam wszystkich do rozbudowy tekstu, bo dzięki temu może on w końcu stać się takim małym kompendium wiedzy o foliach. Ja np bardzo chciałbym wiedzieć jakiego rodzaju producenci folii są jeszcze w kraju osiągalni a tu całkowicie pominięci?
  

avatar użytkownika
,

Pojechałeś ostro i odważnie z tematem - szacunek :)
Pominąłeś jeszcze chyba z folii specjalistycznych np. folie maskujące do podświetleń, folie do piaskowania, folie krótkookresowe do aplikacji naściennych... a różne rodzaje laminatów stałych? Folie antypoślizgowe? Soczewki?
Chyba rzecz nie do opisania w takim arcie - można by oddzielną książkę napisać, a już na pewno rozdział ;)

Z firm "foliarskich" nie widzę np.BMC. czy Grafitacka.
Swoją drogą - chętnie przyjmę od kogoś zbędne wzorniki folii Grafitacka - ciężko jest je zdobyć :)
  

avatar użytkownika
,

Z tego co widzę w sieci BMC ma specjalizację "drogową" . Próbniki Graphitacka wprawdzie jakieś posiadam ale informacji nie umieściłem w tekście sądząc, że te folie już nie są dostępne na naszym rynku (?). Gdzieś na forum ktoś wspominał o foliach X-Film (oferuje je chyba AlmaTrend) - ale nie mam tu pełnej wiedzy co do oferowanych serii. W sumie temat ciekawy - mnie marzyłoby się np utworzenie jakiegoś globalnego zestawienia palet kolorystycznych dostępnych na naszym rynku folii bo zdobycie próbników rzeczywiście łatwe nie jest. Już na łamach poradnika pokusiłem się o wykonanie konwersji do popularnej palety RAL palet kilku najczęściej spotykanych folii (także PMMA). Problem w tym że paleta RAL jest dość uboga (Classic) ale i to można jakoś poprawić włączając do kolorystyki barwy wirtualne - wskazując miejsce pomiędzy dwoma próbkami koloru. Tak też to zrobiłem i działa to zaskakująco dobrze, no może z wyjątkiem paru kolorów kompletnie w RAL nie reprezentowanymi.  

Najnowsze w tym dziale

Jak reklama DOOH może pomóc w wyborze odpowiednich produktów FMCG?
Niezależnie od tego, gdzie znajduje się nośnik DOOH – w kawiarni,  sklepie spożywczym, czy na dworcu kolejowym, cyfrowa reklama zewnętrzna to jedna z najskuteczniejszych metod dotarcia do klientów znajdujących się poza domem. Co wpływa na sukces tego medium? Dlaczego warto inwestować w DOOH, również w branży FMCG?
Wybory 2019: jak wygrać, łącząc materiały drukowane i kreatywność
Materiały drukowane uchodzą za najbardziej prozaiczną część kampanii wyborczej. W rzeczywistości tegorocznej, wyjątkowo krótkiej kampanii wyborczej jest inaczej. Materiały wyborcze muszą być odpowiednio zaprojektowane, potrzebny jest też pomysł ich wykorzystania.
Katy Perry a sprawa polska
Dyskusję w mediach wzbudził niedawno* teledysk Katy Perry, w którym wokalistka wykorzystała wizerunek Stadionu Narodowego w Warszawie. Co prawda, na obiekt nałożono fikcyjną nazwę „Bingo's Bail Bond Stadium”, niemniej jednak ujęcie prezentowane na tle panoramy Warszawy nie budzi wątpliwości, że to właśnie stołeczna arena. Czy wokalistka miała prawo...
Jak marki skracają dystans z klientem?
"Aby połączyć się z konsultantem, naciśnij zero" - niedługo to zdanie będzie budzić równie silny przypływ nostalgii jak walkmany i kasety VHS. Niektórzy już wolą czatować z firmami zamiast wisieć na infolinii. Marki śledzące zmiany na rynku to rozumieją i szykują się na zmiany w komunikacji na linii biznes - klient.
Dynamiczny rynek e-commerce wymaga dużej elastyczności, a pojawiające się nowe zarówno potrzeby jak i problemy klientów wymagają szybkiej reakcji. W dzisiejszych czasach stworzenie dobrego produktu i pozostawienie go samemu sobie nie wystarcza do tego, by  dobrze się sprzedawał. Wraz z upływem czasu wymagania użytkowników wzrastają, dlatego istotnym elementem rozwoju serwisu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764