logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (23): Montaż

   04.10.2014, przeczytano 2812 razy
ilustracja
Elementy przestrzenne na elewacji fot. bank zdjęć Fotolia

To najczęściej jest ta chwila kiedy uzmysławiamy sobie, że tak naprawdę nie mamy pojęcia czy np. ściana, do której mamy przyczepić nasze "cudo" jest ocieplona styropianem czy też nie. Nauczony doświadczeniem gorąco namawiam do wykonania wszelkich oględzin jeszcze przed podjęciem prac i jeśli to możliwe, zdobycie dokumentacji budowlanej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/montaz,22812,artykul.html

Wybór metody

Projektując mocowanie elementów musimy uwzględnić przede wszystkim ich ciężar. Pominę tu mocowanie większych brył, wykonywane za pośrednictwem dodatkowych konstrukcji wsporczych np. nad dachem budynku, które opiszę w rozdziale „Megaelementy”. Bryły niewielkie np. do 25 cm wysokości wystarczy przykleić za pośrednictwem taśmy dwustronnie przylepnej i kleju montażowego.

Przy nieco większych 30-60 cm powinniśmy zapewnić choć jeden punkt zamocowania, który zapobiegnie przesuwaniu się bryły przed stwardnieniem kleju.

Jeszcze większe musimy już mocować za pośrednictwem kilku kołków rozporowych. Dość dobre właściwości klejące ma zwykły silikon sanitarny, jest przy tym przezroczysty co ułatwia czyste klejenie.

Ostatecznością są wszelkie listwy biegnące przez cały szyld. Wprawdzie ułatwiają znacznie rozplanowanie elementów które można przeprowadzić w samym warsztacie, jednak wyraźnie pogarszają estetykę całości.

Uchwyty montażowe

Planując przyklejenie niewielkich brył musimy zadbać o płaszczyzny, które trwale związane z bryłą będą stanowić punkty styku ze ścianą. Najprościej będzie przygotować pakiety sklejonych ze sobą formatek PVC o łącznej grubości gwarantującej dobre przyleganie do ściany.

Pakiety przyklejamy do spodniej części lica. Żeby maksymalnie uprościć sobie pracę przy samym montażu najlepiej wykorzystać właściwości taśmy piankowej dwustronnie przylepnej i kleju montażowego. Część płaszczyzny oklejamy kawałkiem taśmy uzupełniając w trakcie mocowania klejem montażowym. Dzięki temu nie musimy obawiać się przesunięć elementów na ścianie, taśma utrzyma elementy do czasu związania kleju.

Dla większych elementów przeznaczonych do montażu na ścianach ocieplonych styropianem przygotowujemy uchwyty montażowe z kolcem. Materiałem na kolce mogą być zwykłe gwoździe, podczas montażu spełnią tę samą funkcję co taśma dwustronnie przylepna przy mniejszych elementach. Gwóźdź podczas montażu z łatwością przebije cienką warstwę tynku i siatki, a pozostałe płaszczyzny uchwytów pozwolą na trwałe przyklejenie elementu.

W pozostałych przypadkach, kiedy nie możemy skorzystać z kleju ze względu na znaczny ciężar elementów, musimy rozplanować takie usytuowanie punktów montażowych np. w postaci zagiętej blaszki, by były one ja najmniej widoczne i jednocześnie zapewniały właściwy dostęp podczas montażu.

Jeśli tylko konstrukcja elementu na to pozwala, wszelkie uchwyty mocujemy bezpośrednio do spodniej płaszczyzny lica. Wyjątkiem są lica z PMMA – takie mocowanie mogłoby powodować widoczną od frontu plamę w miejscu gdzie przykleiliśmy uchwyt. W tym wypadku uchwyty mocujemy do krawędzi obrzeży, solidnie je w tych miejscach wzmacniając. Głębokość uchwytów powinna zapewniać odrobinę prześwitu pomiędzy krawędzią tyłu elementów a ścianą, dzięki temu unikniemy zacieków na ścianach od wody z opadów atmosferycznych spływającej po bryłach.

Technika zamocowań

Nie sposób wyczerpująco opisać tematu sprzętu i akcesoriów przeznaczonych do montażu z racji jego rozległości. Każdy rodzaj ściany może wymagać zastosowania innych systemów montażu. Najlepiej udać się z informacjami o rodzaju ściany do najbliższego sklepu i tam uzyskać poradę. Wtedy dopiero odpowiednio dostosować budowę elementów. Prawdziwym utrapieniem bywają ściany nazbyt dobrze ocieplone, jeśli musimy mocować do nich elementy o znacznym ciężarze. Jedynym rozwiązaniem bywa wtedy użycie specjalnego kleju i kotew z prętów gwintowanych przyciętych na odpowiednią długość.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

Zdjęcie reklamy na elewacji banku pochodzi z banku zdjęć Fotolia

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Tyle ciekawych artykułów wcześniej się pojawiło jednak ten jest słabiutki. Tak ogólnikowo, że nic nie wnosi a najłatwiej było napisać " proszę iść do Castoramy, tam osoba na dziale budowlanym najlepiej doradzi"

avatar użytkownika
,

Ocena zależy rzecz jasna od poziomu wiedzy. Będą tacy, dla których te artykuły, które Ty uważasz za ciekawe, także okażą się niewiele wnoszące, z kolei znajdą się i tacy, którzy uznają ten tekst za wartościowy. Zapewne najatrakcyjniejsze są różne kruczki i sztuczki warsztatowe ujawniane przez Leszka, ale nie każdy temat daje pole do popisu w tej dziedzinie.  

avatar użytkownika
,

Jasne masz rację. Salomon przyzwyczaił mnie, do tych sztuczek do których samemu dochodzi się miesiącami jeśli nie latami. Tracąc przy okazji sporą kwotę złociszy.
Pan Leszek ma zapewne bardzo bogate doświadczenie jednak w tym temacie jak w żadnym innym potrzeba konkretów. To właśnie tutaj są najczęstsze wpadki, problemy, reklamacje + gratisowe zagrożenie dla życia ludzkiego. Z niecierpliwością czekam na artykuł MEGAELEMENTY.
Z własnego doświadczenia w tym artykule dorzuciłbym kilka akapitów np.:
- stworzenie szablonu do montażu i jego rodzaje
-kleje i ich jakość/przeznaczenie/ - użycie sylikonu sanitarnego to chyba mało profesjonalna rada. Są kleje specjalistyczne również przeźroczyste.
-warunki pogodowe montażu
-jeden punkt/chwyt montażowy to znacznie za mało (gruba litera o wysokości 55mm + lico z pmma może jeździć na jednym punkcie zaczepnym- minimum dwa rozwiązują ten problem)
-warto wspomnie dystansach które mogą zapobiec zaciekom
-sposób nakładania kleju montażowego
-gdzieś na końcu mała wzmianka o BHP/ oznakowaniu terenu montażu

Ucieszę się gdyby kiedyś na SIGNS znajdę prawdziwy elaborat "MONTAŻ". Nawet niech to będzie art sponsorowany przez prywatną firmę produkującą np kołki montażowe, kleje czy taśmy.

  

avatar użytkownika
,

Dobrze - będę się usprawiedliwiał
Po pierwsze - od napisania tego poradnika upłynął już szmat czasu a momencie gdy go pisałem opisywałem doświadczenia z lat 15. Czy mogłoby tam być więcej? - no pewnie, cały ogrom i dziś mógłbym tam dopisać pewnie 3 razy tyle. Ponieważ poradnik jakiś czas leżał także przed publikacją zwracałem na to uwagę redakcji, że materiał odrobinę się zestarzał... Skusiłem się właściwie tylko raz nieznacznie rozbudowując dział o LED bo ta akurat działka w tamtych czasach rozrastała się niesamowicie gwałtownie. Dziś jak to czytam to najchętniej napisałbym od nowa - tyle, że już na to nie mam czasu ani zapału...
Teraz szczegółowo
- raczej na pewno jest osobny dział poświęcony szablonom - nie wyobrażam sobie żeby go nie było :)
- zapewniam że użycie silikonu sanitarnego w pewnym momencie nie miało swojej alternatywy - trudno uwierzyć ale tak było
- warunki.pogodowe.. - na to nie wpadłem i pewnie na więcej rzeczy też...
- zapewniam że wszystko co tam napisałem miałem możliwość wykonania - nigdy żaden element NIE MOŻE być zmocowany na jednym punkcie. Nic takiego nie mogłem napisać - pewnie chodzi o 1 kotwę i do woli punktów powierzchniowych - no cóż - tu wychodza braki mojego warsztatu pisarskiego, widocznie nieprecyzyjnie to opisałem
- NA PEWNO jest o dystansach ale może w dziale opisującym wykonanie elementów
- sposób nakładania - hmm - chyba takiego nie miałem...
- BHP - nie wzmianka a cały dział. Dziś na pewno bym to dodał bo mam bardzo bliskie i takie doświadczenia
Na koniec - proszę przeczytać wstęp do całego poradnika. Tam tłumaczę czego można się w nim spodziewać i chyba nie byłoby tej korespodencji...
  

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764