logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (24): Mega-elementy - realizacje w wielkim formacie

   14.12.2014, przeczytano 5394 razy
ilustracjastrzałka

Skoro udało się z mniejszymi elementami, to może czas zmierzyć się z na prawdę dużymi gabarytami? Określenie mega-elementy rezerwuję dla rozmiarów powyżej 90 x 90 x 25 cm. Zobaczmy jakie specyficzne problemy towarzyszą projektowaniu, wykonaniu i montażowi oraz serwisowaniu takich realizacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mega-elementy---realizacje-w-wielkim-formacie,23496,artykul.html

1. Projektowanie

Projektowanie takich elementów przebiega w zasadzie podobnie jak mniejszych, jednak większą uwagę musimy poświęcić na zaplanowanie potrzebnych usztywnień. Na lico przeznaczamy płyty PVC spienionego 8–10 mm, a na obrzeże płyty PVC spienionego lub litego 2-3 mm. Wewnątrz elementu musimy przewidzieć miejsce na stelaż wykonany z aluminium lub profili blaszanych. Usztywnienia obrzeża w postaci trójkątnych żeber trzeba rozmieścić na całym obwodzie w odległościach ok. 20 cm.

Tej wielkości bryły są już mocowane zazwyczaj do dodatkowej konstrukcji nośnej np. spawanej ramy stalowej. W fazie projektowej powinniśmy szczegółowo rozrysować samą ramę jak i miejsca połączeń brył z konstrukcją. Przy wielkościach rzędu 1,7–2 m w przypadku mocowania ponad dachem budynku może się okazać konieczne zamocowanie również tyłów czyli zbudowanie całkowicie zamkniętych brył. Zapewni to właściwy wygląd w przypadkach widoczności od tyłu, a także lepiej zabezpieczy przed niszczycielskim działaniem wiatru i innych czynników atmosferycznych.

Warto również zastanowić się nad sposobami dostarczenia elementów na miejsce montażu – tej wielkości elementy nie mieszczą się często przez włazy dachowe i drzwi i bywa, że trzeba je windować po zewnętrznej ścianie za pomocą linki

2. Szablony

Wykreślanie większych krzywizn sprawić może sporo kłopotów. Metodą sprawdzającą się w takich sytuacjach jest skalowanie rysunku za pomocą siatki modułowej. Innym sposobem pozwalającym szybko przenosić proste rysunku jest przedłużanie ich przebiegu na wyskalowanych prostokątach projektu i arkusza. Punkty przecięcia prostych łatwo będzie zmierzyć, przemnożyć przez skalę i nanieść na rysunek na arkuszu. W obydwu przypadkach rysunki w skali 1/1 kreślimy wprost na arkuszu, wzór zaś sporządzamy w programie do grafiki wektorowej.

3. Wycinanie, szlifowanie

Znalezienie wykonawcy zdolnego wyciąć elementy o wielkościach np. 1,5 – 2 m może być kłopotliwe. Elementy lica można wyciąć samodzielnie wyrzynarką i szlifując szlifierką taśmową. Jeśli planujemy wstawienie spodu do elementów np. z cieńszego PVC sklejamy obie płyty za pomocą niewielkich odcinków taśmy dwustronnie przylepnej i wycinamy oraz szlifujemy podczas jednej operacji. Pasów na obrzeża o grubości 3 mm ze spienionego PVC nie uda się już pociąć na gilotynie do metalu. Będziemy musieli pociąć je używając pilarki tarczowej bądź ostrym nożem przy liniale.

4. Formowanie i przyklejanie obrzeży

Operacje formowania i klejenia obrzeży musimy przeprowadzać równolegle. Rozklejamy płyty lica i spodu. Pasy obrzeża przed zagięciem silnie zarysowujemy w linii projektowanego zagięcia przez kilkukrotne przeciągnięcie końcem śrubokręta tak, aby uzyskać wyżłobienie na ok. połowę grubości materiału. Temperatura krawędzi zaginarki powinna też być nieco większa by szybciej przegrzewać grubszy materiał. Miejscami, tam gdzie kształt krzywej jest szczególnie trudny do uformowania na gorąco, można użyć cieńszego materiału na obrzeże (1 lub 2 mm) jednak musimy mieć ten odcinek ograniczony z obydwu stron zwrotami kierunku krzywej, by zmiana grubości obrzeża nie była widoczna. Na koniec łączymy końce pasa wklejając łączniki.

5. Usztywnianie

Wklejanie pierwszych żeber może się okazać konieczne już podczas poprzedniej operacji przyklejania obrzeża. Pozostałe żebra przyklejamy w równomiernych odstępach tam gdzie geometria kształtu na to pozwala, najlepiej wg uprzednio przygotowanego projektu. Żebra powinny mieć kształt ściętego trójkąta i wysokość obliczoną w taki sposób by na ich węższych końcach powstała później baza do ewentualnego przymocowania płyty spodniej. W centralnej części bryły zostawiamy miejsce do zamocowania stelażu.

6. Stelaż

Jako materiał mogą posłużyć typowe profile aluminiowe pospawane lub poskręcane w taki sposób, by usztywnić go w wszystkich kierunkach. Stelaż można także wykonać z profili blaszanych. 

Konstrukcja stelażu musi zapewnić płaszczyznę styku ze spodem lica na tyle stabilną, by można było pewnie przykręcić stelaż do lica i jednocześnie dodatkowo je usztywnić. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na odpowiednią ilość punktów mocujących konstrukcję do lica bryły czyli po prostu wkrętów do drewna. Zacznie pewniejsze jest zastosowanie dużej ilości takich punktów, choćby każdy z nich nie był zbyt mocny. To jak z nicią – pojedyncza, nic nie daje ale solidne przeszycie spaja bardzo mocno i pewnie.

W części spodniej konstrukcji należy przewidzieć i zamocować kotwy np. z prętów gwintowanych które posłużą do ostatecznego mocowania elementów. Ostatnim etapem jest przykręcenie płyt spodnich wykorzystując krawędzie żeber i górną płaszczyznę stelażu.

7. Wykończenie powierzchni

Malowanie bądź foliowanie przebiega identycznie jak przy mniejszych elementach. Ze względu na skalę należy jednak użyć pistoletu natryskowego bądź wałka. Folii samoprzylepnej nie powinniśmy łączyć na licu bryły, co oznacza, że największa ich szerokość nie może mieć więcej niż 123 cm. Barwne folie o szerokości 150 cm są rzadkością.

8. Montaż, użytkowanie, konserwacja

Przy dużej skali elementów montaż może okazać się zajęciem dla ekipy budowlanej. Według opisanego tu sposobu miałem możność wykonać kilka większych szyldów przestrzennych. Przy wymiarach ok 1,7 – 2 m wysokości elementów pojawia się problem przetransportowania ich na odpowiednią wysokość. Nie zawsze można skorzystać z tzw. zwyżki budowlanej gdyż operator z kosza urządzenia nie jest najczęściej w stanie dosięgnąć ze swojego miejsca punktów montażowych. Najczęściej trzeba stawiać rusztowania bądź organizować miejsce pracy na dachu, elementy wciągając za pomocą bloczka. Sam końcowy montaż jest zazwyczaj formalnością i polega na przykręceniu kilku nakrętek na przełożone przez konstrukcje szpilki gwintowane brył.

Najstarszy z wykonanych przeze mnie szyldów ma już ponad 10 lat i mam okazję na bieżąco monitorować jego stan. Elementem zdecydowanie najszybciej starzejącym się są powłoki wykończeniowe – głównie malarskie. Na folie z najtańszych tzw ekonomicznych serii także trudno dać gwarancję na dłużej niż 3 lata. W miejscach silnie nasłonecznionych pierwsze objawy zużycia mogą nastąpić już wcześniej. Są to głównie odbarwienia, zmarszczenia powierzchni folii oraz pęknięcia, głównie przy ciemnych kolorach.

Kolejnym elementem ulegającym drobnym uszkodzeniom są obrzeża elementów. Zazwyczaj są to spękania i rozdarcia powodowane nie dość sztywnym zamocowaniem całej konstrukcji a także brakiem spodniej płyty w szyldach narażonych na działanie wiatrów. Nigdzie jak dotąd nie zaobserwowałem osłabienia spoiny, a efekty starzenia się spienionego PVC są nieznaczne. Przeprowadzone renowacje ograniczyły się w każdym przypadku do kilku podklejeń obrzeża i jego wyszlifowaniu  a także usunięciu starej powłoki malarskiej  i nałożenia nowej.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wkłady – część 1.

Publikacje książkowe (7): Wkłady – część 1.

Nie szata zdobi czło­wieka, ani okładka książkę. Trudno zgo­dzić się z tym stwier­dze­niem, a jed­nak w obu przy­pad­kach to, co naprawdę war­to­ściowe i trwałe, ukryte jest pod zewnętrzną, wysta­wioną na publiczny widok powłoką i zapra­sza nas do spo­tka­nia ze sobą, na zupeł­nie innym pozio­mie. Nawet naj­pięk­niej wyko­nana okładka, nie...
Nowa definicja znaku towarowego – koniec wymogu graficznej przedstawialności
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) poinformowało, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację prawa własności przemysłowej. Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez nowelę jest nowa definicja znaku towarowego. Zgodnie z nową definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, umożliwiające odróżnienie towarów jednego...
Wielkanocne zwyczaje w wydaniu out-of-home
Wielkanoc to jedno z dwóch największych wydarzeń w roku, zaraz po Bożym Narodzeniu, które znacząco wpływa na wzrost sprzedaży detalicznej. Jak zatem wykorzystać ten czas na promowanie swoich produktów i usług? Poniżej przykłady, jak robią to liderzy w branży.
Marketing dotykowy – jak go stosować?
Dotyk to najbardziej pobudzający zmysł, który uzupełnia, a w niektórych przypadkach wręcz zastępuje wzrok. Klientom powinniśmy umożliwić fizyczny kontakt z towarem. Dzięki temu, będą mogli poczuć się jego właścicielami jeszcze przed zakupem. Coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest udostępnienie konsumentowi możliwości dotknięcia...
VOD przyszłością cyfrowej reklamy
Obecnie 70% osób w wieku od 18 do 34 lat ogląda telewizję w Internecie. Tylko 33% z nich przyznaje, że zdarza im się oglądać program w telewizji na żywo. Dotyczy to głównie ważnych wydarzeń, np. sportowych. To wyraźny znak, że tradycyjna telewizja za kilka lat przeniesie się do cyfrowego świata na dobre.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764