logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (24): Mega-elementy - realizacje w wielkim formacie

   14.12.2014, przeczytano 5437 razy
ilustracjastrzałka

Skoro udało się z mniejszymi elementami, to może czas zmierzyć się z na prawdę dużymi gabarytami? Określenie mega-elementy rezerwuję dla rozmiarów powyżej 90 x 90 x 25 cm. Zobaczmy jakie specyficzne problemy towarzyszą projektowaniu, wykonaniu i montażowi oraz serwisowaniu takich realizacji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/mega-elementy---realizacje-w-wielkim-formacie,23496,artykul.html

1. Projektowanie

Projektowanie takich elementów przebiega w zasadzie podobnie jak mniejszych, jednak większą uwagę musimy poświęcić na zaplanowanie potrzebnych usztywnień. Na lico przeznaczamy płyty PVC spienionego 8–10 mm, a na obrzeże płyty PVC spienionego lub litego 2-3 mm. Wewnątrz elementu musimy przewidzieć miejsce na stelaż wykonany z aluminium lub profili blaszanych. Usztywnienia obrzeża w postaci trójkątnych żeber trzeba rozmieścić na całym obwodzie w odległościach ok. 20 cm.

Tej wielkości bryły są już mocowane zazwyczaj do dodatkowej konstrukcji nośnej np. spawanej ramy stalowej. W fazie projektowej powinniśmy szczegółowo rozrysować samą ramę jak i miejsca połączeń brył z konstrukcją. Przy wielkościach rzędu 1,7–2 m w przypadku mocowania ponad dachem budynku może się okazać konieczne zamocowanie również tyłów czyli zbudowanie całkowicie zamkniętych brył. Zapewni to właściwy wygląd w przypadkach widoczności od tyłu, a także lepiej zabezpieczy przed niszczycielskim działaniem wiatru i innych czynników atmosferycznych.

Warto również zastanowić się nad sposobami dostarczenia elementów na miejsce montażu – tej wielkości elementy nie mieszczą się często przez włazy dachowe i drzwi i bywa, że trzeba je windować po zewnętrznej ścianie za pomocą linki

2. Szablony

Wykreślanie większych krzywizn sprawić może sporo kłopotów. Metodą sprawdzającą się w takich sytuacjach jest skalowanie rysunku za pomocą siatki modułowej. Innym sposobem pozwalającym szybko przenosić proste rysunku jest przedłużanie ich przebiegu na wyskalowanych prostokątach projektu i arkusza. Punkty przecięcia prostych łatwo będzie zmierzyć, przemnożyć przez skalę i nanieść na rysunek na arkuszu. W obydwu przypadkach rysunki w skali 1/1 kreślimy wprost na arkuszu, wzór zaś sporządzamy w programie do grafiki wektorowej.

3. Wycinanie, szlifowanie

Znalezienie wykonawcy zdolnego wyciąć elementy o wielkościach np. 1,5 – 2 m może być kłopotliwe. Elementy lica można wyciąć samodzielnie wyrzynarką i szlifując szlifierką taśmową. Jeśli planujemy wstawienie spodu do elementów np. z cieńszego PVC sklejamy obie płyty za pomocą niewielkich odcinków taśmy dwustronnie przylepnej i wycinamy oraz szlifujemy podczas jednej operacji. Pasów na obrzeża o grubości 3 mm ze spienionego PVC nie uda się już pociąć na gilotynie do metalu. Będziemy musieli pociąć je używając pilarki tarczowej bądź ostrym nożem przy liniale.

4. Formowanie i przyklejanie obrzeży

Operacje formowania i klejenia obrzeży musimy przeprowadzać równolegle. Rozklejamy płyty lica i spodu. Pasy obrzeża przed zagięciem silnie zarysowujemy w linii projektowanego zagięcia przez kilkukrotne przeciągnięcie końcem śrubokręta tak, aby uzyskać wyżłobienie na ok. połowę grubości materiału. Temperatura krawędzi zaginarki powinna też być nieco większa by szybciej przegrzewać grubszy materiał. Miejscami, tam gdzie kształt krzywej jest szczególnie trudny do uformowania na gorąco, można użyć cieńszego materiału na obrzeże (1 lub 2 mm) jednak musimy mieć ten odcinek ograniczony z obydwu stron zwrotami kierunku krzywej, by zmiana grubości obrzeża nie była widoczna. Na koniec łączymy końce pasa wklejając łączniki.

5. Usztywnianie

Wklejanie pierwszych żeber może się okazać konieczne już podczas poprzedniej operacji przyklejania obrzeża. Pozostałe żebra przyklejamy w równomiernych odstępach tam gdzie geometria kształtu na to pozwala, najlepiej wg uprzednio przygotowanego projektu. Żebra powinny mieć kształt ściętego trójkąta i wysokość obliczoną w taki sposób by na ich węższych końcach powstała później baza do ewentualnego przymocowania płyty spodniej. W centralnej części bryły zostawiamy miejsce do zamocowania stelażu.

6. Stelaż

Jako materiał mogą posłużyć typowe profile aluminiowe pospawane lub poskręcane w taki sposób, by usztywnić go w wszystkich kierunkach. Stelaż można także wykonać z profili blaszanych. 

Konstrukcja stelażu musi zapewnić płaszczyznę styku ze spodem lica na tyle stabilną, by można było pewnie przykręcić stelaż do lica i jednocześnie dodatkowo je usztywnić. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na odpowiednią ilość punktów mocujących konstrukcję do lica bryły czyli po prostu wkrętów do drewna. Zacznie pewniejsze jest zastosowanie dużej ilości takich punktów, choćby każdy z nich nie był zbyt mocny. To jak z nicią – pojedyncza, nic nie daje ale solidne przeszycie spaja bardzo mocno i pewnie.

W części spodniej konstrukcji należy przewidzieć i zamocować kotwy np. z prętów gwintowanych które posłużą do ostatecznego mocowania elementów. Ostatnim etapem jest przykręcenie płyt spodnich wykorzystując krawędzie żeber i górną płaszczyznę stelażu.

7. Wykończenie powierzchni

Malowanie bądź foliowanie przebiega identycznie jak przy mniejszych elementach. Ze względu na skalę należy jednak użyć pistoletu natryskowego bądź wałka. Folii samoprzylepnej nie powinniśmy łączyć na licu bryły, co oznacza, że największa ich szerokość nie może mieć więcej niż 123 cm. Barwne folie o szerokości 150 cm są rzadkością.

8. Montaż, użytkowanie, konserwacja

Przy dużej skali elementów montaż może okazać się zajęciem dla ekipy budowlanej. Według opisanego tu sposobu miałem możność wykonać kilka większych szyldów przestrzennych. Przy wymiarach ok 1,7 – 2 m wysokości elementów pojawia się problem przetransportowania ich na odpowiednią wysokość. Nie zawsze można skorzystać z tzw. zwyżki budowlanej gdyż operator z kosza urządzenia nie jest najczęściej w stanie dosięgnąć ze swojego miejsca punktów montażowych. Najczęściej trzeba stawiać rusztowania bądź organizować miejsce pracy na dachu, elementy wciągając za pomocą bloczka. Sam końcowy montaż jest zazwyczaj formalnością i polega na przykręceniu kilku nakrętek na przełożone przez konstrukcje szpilki gwintowane brył.

Najstarszy z wykonanych przeze mnie szyldów ma już ponad 10 lat i mam okazję na bieżąco monitorować jego stan. Elementem zdecydowanie najszybciej starzejącym się są powłoki wykończeniowe – głównie malarskie. Na folie z najtańszych tzw ekonomicznych serii także trudno dać gwarancję na dłużej niż 3 lata. W miejscach silnie nasłonecznionych pierwsze objawy zużycia mogą nastąpić już wcześniej. Są to głównie odbarwienia, zmarszczenia powierzchni folii oraz pęknięcia, głównie przy ciemnych kolorach.

Kolejnym elementem ulegającym drobnym uszkodzeniom są obrzeża elementów. Zazwyczaj są to spękania i rozdarcia powodowane nie dość sztywnym zamocowaniem całej konstrukcji a także brakiem spodniej płyty w szyldach narażonych na działanie wiatrów. Nigdzie jak dotąd nie zaobserwowałem osłabienia spoiny, a efekty starzenia się spienionego PVC są nieznaczne. Przeprowadzone renowacje ograniczyły się w każdym przypadku do kilku podklejeń obrzeża i jego wyszlifowaniu  a także usunięciu starej powłoki malarskiej  i nałożenia nowej.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

2 minuty, aby zrobić wrażenie na kliencie
W świecie szybko zbywalnych dóbr konsumpcyjnych szybkość, cena i wygoda są kluczowymi czynnikami, gdy chodzi o pozyskiwanie klientów przez sklep lub supermarket oraz zadbanie o ich zadowolenie. Nie jest tajemnicą, że rynek sprzedaży detalicznej zmaga się z trudnościami. Sklep ma tylko 2 minuty, aby zrobić wrażenie na kliencie1. Odliczanie rozpoczyna się od momentu...
Above and Beyond. Polskie studia kreatywne projektują wystawę astronomiczną
10 kwietnia 2019 roku w obserwatorium astronomicznym w Lejdzie w Holandii zainaugurowana została nowa wystawa Above and Beyond: Making Sense Of The Universe For 100 Years. Ekspozycję otworzył John Grunsfeld, astronauta NASA oraz nowojorska blogerka Maria Popova, autorka znanego bloga Brain Pickings.
Największym błędem w komunikacji jest jej brak. Marki są jednak coraz bardziej świadome, jak bardzo jest ważna i podejmują próby komunikowania się z odbiorcami. Czy robią to wystarczająco dobrze? Poznaj 5 najczęstszych błędów, które występują w komunikacji marek z sektora B2B.
4 mity związane z biznesowymi materiałami drukowanymi
Firmy masowo drukują katalogi produktowe, raporty czy zestawienia roczne. Brak zrozumienia konsumenta i nieznajomość technologii drukarskich często sprawia, że publikacje te nie przynoszą oczekiwanych korzyści. Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez osoby odpowiedzialne za materiały drukowane?
3 argumenty za wymianą drukarki biurowej
Wiele osób traktuje wymianę drukarki jako konieczność dyktowaną popsuciem się starego sprzętu. Skoro działa, to po co kupować nową? To duży błąd. Wykorzystywanie przestarzałego urządzenia w firmie może spowodować duże straty, wielokrotnie przekraczające cenę nowej drukarki. Oto kilka powodów dlaczego warto zastanowić się nad wymianą wysłużonego kombajnu.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764