logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (26): Projektowanie instalacji podświetleniowej

   04.07.2015, przeczytano 3415 razy
ilustracjastrzałka

Przystępując do projektu instalacji zaczynamy od przyjrzenia się rozmiarom naszych elementów. Zbyt małe rozmiary bądź wąskie i pełne zakrętów przestrzenie wnętrza bryły praktycznie uniemożliwią nam użycie lamp jarzeniowych. Jedynym sposobem aby się o tym przekonać jest wykonanie symulacji układu elementów instalacji w programie do grafiki wektorowej. W tym celu pomocne będą rysunki poszczególnych podzespołów w skali jaką przyjęliśmy w rysunku bazowym. W plikach zapisanych na załączonego do wersji książkowej nośnika optycznego są rysunki w skali 1/1 większości typowych podzespołów, zarówno do podświetleń jarzeniowych jak i diodowych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/projektowanie-instalacji-podswietleniowej,25352,artykul.html

Jednak zanim zaczniemy, kilka ważnych wskazówek:

1. Należy pamiętać o użytecznym polu świecenia lampy jarzeniowej – rysunek przedstawia graficznie obszar takiego pola. Nie liczmy na to, że światło „jakoś się rozejdzie” za główkę lampy – to miejsce pozostanie ciemniejszą plamą i trudno będzie nam to potem wyrównać. Dlatego każdy końców lampy jarzeniowej musi znajdować się tuż przy krawędzi elementu bądź jego koniec musi być oświetlany przez użyteczną część pola innej lampy.

Przykładowy rozkład elementów przedstawiają ilustracje. Dużo łatwiejsze będzie rozplanowanie ułożenia diod – tu łatwiej będzie nam „podążać” za kształtem mogąc dzielić taśmę LED (bądź korzystać ze specjalnej dającej dowolnie wyginać się) w wyznaczonych do tego miejscach – zazwyczaj co 5 cm
 
Trzeba pamiętać o kącie świecenia źródła światła.
W praktyce oznacza to obszar jaki będziemy mogli podświetlić pojedynczym źródłem światła. Z obszarem tym jest związany jeszcze jeden parametr – odległość źródła od powierzchni podświetlanego lica czyli głębokość elementu. Trzeba jednak założyć, że tej odległości nie możemy dowolnie zwiększać i że decydują o tym również ogólne wymiary elementu. Na potrzeby tego opisu przyjmijmy wartości minimalne, które dla świetlówek zwykłych energooszczędnych wynoszą ok. 12 cm, dla świetlówek miniaturowych ok. 10 cm i dla diod 8 cm. Dalsze zmniejszanie tego parametru będzie już mocno nieopłacalne z racji koniecznego wtedy dużego nasycenia źródłami światła. W przeciwnym razie powierzchnie czołowe elementów będą świeciły bardzo nierównomiernie. Uwzględniając powyższe wartości minimalne powinniśmy przyjąć obszar podświetlenia: pojedynczej świetlówki energooszczędnej (24 mm średnicy) na ok 25 cm, pojedynczej świetlówki miniaturowej na ok 20 cm i pojedynczego modułu diod na ok 10 cm. Jeżeli obszar wnętrza jest szerszy, musimy tam projektować kolejne źródła.




Mając te informacje możemy przystąpić do rozplanowania instalacji.

Podświetleniowa Instalacja jarzeniowa

Instalacja składa się z lampy jarzeniowej, statecznika i zapłonnika. Odpowiednio dobrana moc statecznika pozwala także łączyć lampy jarzeniowe w szereg zasilany tym jednym statecznikiem. To istotna oszczędność i kosztów i miejsca we wnętrzu.

Trzeba jednak pamiętać, o nieco wyższej awaryjności (awaria jednej lampy czy zapłonnika wyłącza cały układ) i większych kłopotów z rozruchem połączenia szeregowych lamp. Czasem będziemy musieli sprawdzić kilka lamp i kilka zapłonników by „utrafić” w najlepsze parametry pracy umożliwiające szybki zapłon układu. W szereg możemy łączyć tylko lampy o tej samej mocy. Poniższa lista przedstawia możliwości doboru właściwego statecznika w zależności od mocy lampy w układzie pojedynczym i w szeregu.

  • Statecznik 8W – T4/4W, T4/8W, T5/4W, T5/6W, T5/8W, 2xT5/4W
  • Statecznik 9W – T4/8W, T5/6W, T5/8W, 2xT5/4W
  • Statecznik 13W – T4/8W, T4/12W, T4/16W, T5/13W, 2xT5/6W, 2xT5/8W, 2xT4/8W
  • Statecznik 18W – T4/16W, T4/20W, T8/18W, T12/20W
  • Statecznik 20 W – T12/20W, T8/18W, T4/20W
  • Statecznik 30W – T8/30W
  • Statecznik 36W – T8/36W, 2xT8/18W, T12/40W
  • Statecznik 40W - T8/36W, 2xT8/18W, T12/40W
  • Statecznik 58W – T8/58, T12/60W


Z lamp miniaturowych T5 nie można łączyć w szereg jedynie tych o mocy 13 W (530 mm), lampy T8 i T12 powyżej 600 mm długości (36, 40, 58, 60 W) można łączyć w szereg tylko za pomocą stateczników elektronicznych. Ponadto połączenie szeregowe za pomocą statecznika magnetycznego wymaga użycia odpowiednich zapłonników oznaczonych (S2) 4-22 W. Generalnie trzeba unikać tego rodzaju połączeń z powodu wysokiej awaryjności i problemów z zapłonem.

Nakładając kolejne elementy instalacji na rysunek bazowy zwracamy uwagę na rozsądne odległości poszczególnych elementów jednego układu z jedną bądź dwiema lampami jarzeniowymi połączonymi szeregowo. W przypadku wykonywaniu wielu odrębnych elementów montowanych potem jeden za drugim, możemy rozdzielić układ szeregowy lamp. Skomplikuje to jednak układ połączeń elektrycznych gdyż trzeba będzie wprowadzić dodatkowe przewody do wiązki łączącej elementy.
Starajmy się też unikać rozdzielania pary: lampa jarzeniowa i odpowiadający jej zapłonnik.

Stateczniki należy, jeśli to możliwe, umieszczać w pobliżu centralnej części lampy jarzeniowej, równolegle do niej – spowoduje to najmniej strat światła spowodowanych przez rzucany przez nie cień. Lampy jarzeniowe a także stateczniki trochę się nagrzewają podczas pracy dlatego nie należy mocować poszczególnych podzespołów tak by do siebie przylegały. Unikamy także opierania ich o obudowę (obrzeże) bryły rezerwując kilka milimetrów przestrzeni na przyszłe usztywnienia i elementy konstrukcyjne.




Dobrze jest też przewidzieć jak najwięcej szczegółów np. wyjścia wiązek kabli łączących elementy, wejście zasilania, punkty montażowe a nawet układ pojedynczych przewodów. Dzięki temu, przenosząc cały rysunek na szablon, znacznie ułatwimy sobie znakowanie i montaż instalacji a także zmniejszymy możliwość popełnienia błędu.

Podświetleniowa instalacja LED

Projektowanie układu elementów LED jest znacznie łatwiejsze. W przypadku użycia taśmy krawędziowej którą układa się prostopadle do płaszczyzny spodu w zasadzie projektować nie ma czego. Ponieważ taśma jest w tej płaszczyźnie bardzo elastyczna pozostaje nam jedynie prawidłowo rozmieścić linie taśm, tak by równomiernie doświetlić całą płaszczyznę. Następnie trzeba tylko zliczyć łączną długość taśmy by prawidłowo dobrać zasilacz.

Stosując taśmy LED zwykłe warto już dokładniej przeprowadzić symulację. Taśmy możemy ciąć w określonych miejscach, zazwyczaj co 5 cm. Rozcięte odcinki połączymy potem osobnymi przewodami przestrzegając właściwej biegunowości.

Podobnie rzecz wygląda z modułami na płytkach – te musimy tylko odpowiednio poukładać na w przestrzeni spodów brył, uwzględniając długość łączących je przewodów. Moduły możemy przerwać (rozlutować połączenie kablowe) w dowolnym miejscu - każdy z modułów jest już przystosowany do zasilania napięciem 12 V.

Projektując rozmieszczenie punktów podświetlenia LED należy pamiętać o odmiennej w stosunku do lamp jarzeniowych charakterystyce rozpraszania światła. Diody świecą bardziej kierunkowo nie powodując tak licznych odbić światła wewnątrz bryły. Oznacza to dość rygorystyczne przestrzeganie odległości poszczególnych punktów świetlnych w taki sposób, by wytworzyć równomierną sieć. Jej gęstość będzie uzależniona od odległości do podświetlanego lica czyli głębokości bryły.

Trudno podać tu dokładne wymiary i często zmuszeni będziemy do prób, gdyż mniejsza ilość wewnętrznych odbić powoduje też gorszą penetrację światła przez co utrudnione jest doświetlenie brył o skomplikowanym rysunku i silnych wewnętrznych przewężeniach. Z reguły, przy odległości do lica ok 8 cm, odległości pomiędzy poszczególnymi diodami czy modułami wynosi nie więcej niż 10 cm.

Dobór zasilacza

Zasilacz instalacji LED musi posiadać wystarczającą moc, którą wylicza się sumując moce poszczególnych odcinków taśmy diodowej czy modułów (najmniejsza część zasilana napięciem znamionowym). Np. typowa wartość mocy modułu składającego się z 4 diód równa się 0,32 W. Zakładając że planujemy użycie 100 modułów powinniśmy wybrać zasilacz o mocy minimum 100 x 0,32W czyli 32W. W praktyce należy zostawić niezbędną rezerwę mocy ok. 20 % W naszym przykładzie więc będzie to zasilacz o mocy 40 W.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy – dobre praktyki DOOH
Dzięki reklamom w social media, które są jednym z najchętniej wybieranych kanałów promocji, może się wydawać, że era billboardów dobiegła końca. Czy w czasach popularności reklam online wciąż jest miejsce na tradycyjne medium, jakim jest OOH? Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii outdoorowych?
Kto zarabia na śledzeniu użytkowników? Nie media, o których los tak się martwimy!
Czy naprawdę musimy się godzić na śledzące reklamy, żeby korzystać z sieci za darmo? To przekonanie od lat pokutuje w debacie publicznej, ale jeśli wierzyć wynikom badania, które kilka amerykańskich uczelni przeprowadziło we współpracy z jednym z dużych wydawców internetowych – może być oparte na błędnych przesłankach. Oczywiście, za produkcję treści ktoś musi...
Czy interaktywna mieszana rzeczywistość to przyszłość opowiadania historii? Najnowocześniejsze technologie wykorzystujące VR i rozszerzoną rzeczywistość inspirują nowe formy narracyjne
Ikea Family – transformacja danowa firmy
Na koniec naszego cyklu prezentującego zwycięskie kampanie XIX edycji Effie Awards zostawiliśmy projekt nietypowy. Na tle prezentowanych poprzednio kampanii prowadzonych z wykorzystaniem spotów, reklam i mediów masowych może się on wydawać mało efektowny. Okazał się jednak bardzo efektywny. Analiza danych, personalizacja, relacje z klientami - te robiące ostatnio karierę...
Wstęp do typografii

Typografia na co dzień (1): Wstęp do typografii

„Książka nie jest już jedyną posta­cią słowa dru­ko­wa­nego. Znaczną część istot­nych tre­ści publi­kuje się dzi­siaj w for­mie gazet, cza­so­pism, reklam. […] Pro­duk­cja kro­jów pisma, wymy­śla­nie nowych czcio­nek docho­dzi do absurdu. Można dostrzec całą masę małych i malut­kich kie­run­ków, z któ­rych każdy błą­dzi na swój...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764