logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (28): Obrzeża: Wybór metody wykonawczej

   01.11.2016, przeczytano 1831 razy
ilustracja

Wybór jednego z omówionych poprzednio efektów podświetlenia oraz rozmiar elementów mają wpływ na technikę wykonania obrzeży brył. Np. najtrudniejszy przypadek, czyli efekt świecenia bocznej powierzchni, wyklucza zastosowanie taśmy aluminiowej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/obrzeza%3A-wybor-metody-wykonawczej,30413,artykul.html

Obrzeża z aluminium

Metoda wykorzystująca tzw. alu-taśmy czyli aluminiowe taśmy do formownia obrzeży (np. Alurapid) jest ostatnio dość popularna, głównie ze względu na szybkość pracy. Jednak taśmy takie mają też swoje wady – jedną z nich jest niezbyt estetyczny, wystający rant okalający obrys lic, szczególnie widoczny przy mniejszych elementach.

Obróbka taśmy tego typu wymaga też prasy pneumatycznej lub ręcznej do uzyskiwania zagięć. Zaginanie przygodnym sprzętem często dodatkowo pogarsza estetykę. Przy „obudowywaniu” naprawdę skomplikowanych grafik – np. przenikających się brył o różnych grubościach lub o bardzo drobnych elementach obróbka taśmy może sprawić już wiele kłopotów. Zaletą na pewno jest trwałość i duża sztywność. Tam, gdzie boczne krawędzie elementów nie muszą przepuszczać światła można ją zastosować.

Obrzeża z tworzywa

Ta metoda pozwala jak powiedzieliśmy uzyskać efekt świecenia bocznych powierzchni brył (efekt B - więcej o rodzajach efektów podświetlenia).

W niewielkich i średnich elementach – do ok. 1 m wysokości, możemy jako materiał na obrzeża zastosować przezroczyste PVC KT o grubościach 1 i 2 mm oklejane następnie folią translucentną. PVC KT ma identyczne właściwości jak PVC lite opisywane wcześniej. Większe elementy trzeba już formować w całości z PMMA kolorowego.

W każdym przypadku, konstruując elementy z efektem B musimy zadbać o większą sztywność całej bryły gdyż nie będziemy już mogli wklejać usztywnień w dowolnym miejscu. Osiągnąć możemy to jedynie zwiększając grubości zarówno lica jak i obrzeża.

Pozostałe typy efektów będą sprawiały już znacznie mniej kłopotów – w efektach C i D dość starannie trzeba zaplanować usytuowanie i formę uchwytów mocujących. W mniejszych bryłach dyskretne i estetyczne wykonanie takich zamocowań stanowi czasem nie lada wyzwanie.

Istotne znaczenie dla zastosowanych ostatecznie rozwiązań konstrukcyjnych będzie miał też rozmiar elementu. Dla brył o wysokości 60, 70 cm przy zachowaniu odpowiednich grubości materiału bez większych problemów możemy stosować opisywaną już metodę gdzie lico i obrzeże elementu tworzą jedną trwale sklejoną i nierozbieralną część. Bryła taka mocowana jest następnie do płyty spodu za pomocą wkrętów na obwodzie lub spodzie (o ile później będzie do nich dostęp) Użycie wkrętów i demontowalność części ułatwia montaż oraz umożliwia przyszły serwis instalacji.

W wypadku większych elementów takie rozwiązanie może okazać się jednak niepraktyczne, a czasem wręcz niemożliwe do zastosowania. W takiej sytuacji postępujemy inaczej, sklejając obrzeże nie z licem, lecz z dobrze usztywnionym spodem elementu. Da nam to wygodę wklejenia dowolnych usztywnień. Szczególnie solidnie usztywniamy dolną krawędź obrzeża, która będzie musiała uporać się ze znacznym przy dużych rozmiarach ciężarem lica. Tak przygotowaną konstrukcję zakrywamy licem mocując je do krawędzi obrzeża za pomocą wkrętów i odpowiednio ukształtowanych kątowników z PVC bądź aluminiowych.

Samo lico nie powinno nigdy być przewiercane i tkwić jedynie w szczelinie utworzonej przez krawędź obrzeża i płaszczyznę kątownika. Tą metodą bez problemu robiłem już elementy o rozmiarach 3 x1 m o bardzo skomplikowany obrysie. Projektując na tym etapie dobór poszczególnych grubości materiałów warto pamiętać, że ostatecznie uzyskamy zamknięte ze wszystkich stron bryły co dość dobrze je usztywni, dlatego nie należy przesadzać z grubościami tworzyw – mogą one być nieco cieńsze niż w przypadku elementów niepodświetlanych.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy – dobre praktyki DOOH
Dzięki reklamom w social media, które są jednym z najchętniej wybieranych kanałów promocji, może się wydawać, że era billboardów dobiegła końca. Czy w czasach popularności reklam online wciąż jest miejsce na tradycyjne medium, jakim jest OOH? Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia kampanii outdoorowych?
Kto zarabia na śledzeniu użytkowników? Nie media, o których los tak się martwimy!
Czy naprawdę musimy się godzić na śledzące reklamy, żeby korzystać z sieci za darmo? To przekonanie od lat pokutuje w debacie publicznej, ale jeśli wierzyć wynikom badania, które kilka amerykańskich uczelni przeprowadziło we współpracy z jednym z dużych wydawców internetowych – może być oparte na błędnych przesłankach. Oczywiście, za produkcję treści ktoś musi...
Czy interaktywna mieszana rzeczywistość to przyszłość opowiadania historii? Najnowocześniejsze technologie wykorzystujące VR i rozszerzoną rzeczywistość inspirują nowe formy narracyjne
Ikea Family – transformacja danowa firmy
Na koniec naszego cyklu prezentującego zwycięskie kampanie XIX edycji Effie Awards zostawiliśmy projekt nietypowy. Na tle prezentowanych poprzednio kampanii prowadzonych z wykorzystaniem spotów, reklam i mediów masowych może się on wydawać mało efektowny. Okazał się jednak bardzo efektywny. Analiza danych, personalizacja, relacje z klientami - te robiące ostatnio karierę...
Wstęp do typografii

Typografia na co dzień (1): Wstęp do typografii

„Książka nie jest już jedyną posta­cią słowa dru­ko­wa­nego. Znaczną część istot­nych tre­ści publi­kuje się dzi­siaj w for­mie gazet, cza­so­pism, reklam. […] Pro­duk­cja kro­jów pisma, wymy­śla­nie nowych czcio­nek docho­dzi do absurdu. Można dostrzec całą masę małych i malut­kich kie­run­ków, z któ­rych każdy błą­dzi na swój...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764