logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (4): Przegląd materiałów: metale

   27.01.2013, przeczytano 3618 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Gdy mowa o wykorzystaniu metali w reklamie świetlnej i grafice przestrzennej, na myśl przychodzi od razu aluminium. Rzeczywiście, wybórproduktów jest olbrzymi, a są wśród nich również bardzo specjalistyczne rozwiązania - jak taśmy do produkcji znaków blokowych czy profile do budowy otoków świetlnych w technologii elastycznego lica. Wbrew pozorom jednak aluminium nie zdobyło tego rynku na wyłączność: np. profile stalowe, w tym profile z blachy ocynkowanej są tańszą alternatywą aluminium, znajdującą zastosowanie w wypadku większych konstrukcji.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/przeglad-materialow%3A-metale,17801,artykul.html

Aluminium

W reklamie aluminium znajduje bardzo szerokie zastosowania. Nas będą głównie interesować profile, rzadziej blacha. Oferta rynku dotycząca profili aluminiowych różnego przeznaczenia jest niewiarygodnie szeroka - nawet gdybyśmy rozpatrywali jedynie potrzeby samej reklamy. Dlatego z konieczności ograniczę się jedynie do tych podstawowych, mających zastosowanie w opisywanych na łamach niniejszej książki metodach wykonawczych.

Ze względu na swoją niewielką wagę i dużą sztywność profile aluminiowe zastosujemy głównie do usztywnień większych elementów przestrzennych. Do budowy takich usztywnień w formie ram czy kratownic posłużą typowe tzw. standardowe profile aluminiowe: kątowniki, ceowniki, teowniki, profile rurowe, prostokątne itp.

Myślę, że nie ma potrzeby podawania tu konkretnych rozmiarów profili – informacje na ten temat można bez trudu znaleźć w sieci, czy uzyskać w placówce handlowej zajmującą się sprzedażą tego asortymentu. Należy jednak wspomnieć tu o specjalnym profilu do budowy grafiki przestrzennej – tzw. taśmy konstrukcyjnej (Alurapid – hiszp). Jest to taśma aluminiowa wyprofilowana w taki sposób, by po zagięciu wokół obrysu elementu uzyskać trwała obudowę pozwalającą pewnie zamocować zarówno lico jak i spód elementu. Taśmę zagina się w specjalnej prasce pneumatycznej bądź ręcznie. Spotyka się następujące szerokości taśmy: 30, 90, 100, 112, 120, 140, 167, 217 mm w 11 kolorach. System umożliwia bardzo szybką produkcję elementów przestrzennych ma jednak swoje wady, które opiszę przy okazji rozdziału „światło w elementach przestrzennych”

Kolejnym zastosowaniem aluminium w reklamie jest system profili do wykonywania wielkoformatowych reklam podświetlanych (otoki itp.) za pomocą tkanin poliestrowych „backlite”. Konstrukcja profili tego systemu nadaje całej konstrukcji właściwą sztywność potrzebną do naciągania powłok „backlite”.

Blacha ocynkowana, profile stalowe

Typowe profile stalowe, ze względu na niższą od aluminium cenę zapewne znajdą zastosowanie przy konstruowaniu większych konstrukcji nośnych. Profile gięte z blachy ocynkowanej mogą być również alternatywą dla profili aluminiowych np. usztywniających wnętrza naszych elementów przestrzennych. Jeśli nie dysponujemy zaginarką do blach możemy skorzystać z oferty gotowych profili produkowanych na potrzeby budownictwa czyli profili przeznaczonych na konstrukcje ścian działowych czy sufitów podwieszanych.

Do własnoręcznej produkcji profili wystarczy najcieńsza z dostępnych blach ocynkowanych o grubości 0,55 mm. Jest to na pewno najtańszy sposób wykonywania różnorodnych usztywnień jednak wymaga jednak posiadania kilku specjalnych narzędzi – gilotyny i zaginarki.

Blachy ocynkowane są dostępne również w postaci z uszlachetnioną powierzchnią czyli powlekane farbą proszkową na różne kolory. Typowe rozmiary blach to 100 x 200 cm i 125 x 200 cm. W większych placówkach (np. oferujących usługę trapezowania) dostępna również z roli i cięta na dowolne długości (szerokość 100 lub 125 cm).

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Cała treść to elementarz , wręcz podstawy podstaw. Krótkie omówienie, że jest stal i amelinium, i że są kątowniki, i tyle.

Jeśli miałoby to wszystko mieć jakikolwiek merytoryczny sens należałoby przynajmniej pokrótce omówić metody obróbki tych metali, nakreślić obszar zastosowań (który jest dużo szerszy niż opisany powyżej), nie bagatelizować roli blach, wspomnieć o wadach i zaletach...

Wspominasz o profilach systemowych do backlitów, ale ani słowa nie ma o popularnych profilach kasetonowych... coraz bardziej dzięki temu zastanawia mnie kto jest adresatem tego elaboratu, bo przecież nie fachowiec (on wie o tych profilach), ale też nie amator (co to są otoki backlite?).

Nie rozumiem akapitu o profilach z blachy ocynkowanej - kto właściwie tego używa i po co?

Salomon - wybacz, ale czytając cykl Twoich artykułów odnoszę wrażenie, że nie wiesz dokąd to zmierza - ni to poradnik małego reklamiarza, ni kompendium fachowej wiedzy...

Poza tym wydaje mi się, że myśl techniczna zawarta w Twoich artykułach jest lekko przestarzała - zamiast skupiać się na profesjonalnych ówczesnych metodach produkcji reklam, rozwodzisz się nad tym czego potrzeba do własnoręcznego zagięcia kątownika z blachy ocynkowanej lub jak ciąć litery z plexi wyrzynarką (zamiast zaprezentować bliżej technikę cięcia frezem lub laserem).

Respekt za to, że Ci się chciało, ale szkoda, że nie wyszło.

avatar użytkownika
,

Poradnik dotyczy tworzyw sztucznych i uch użycia. Pozostałe materiały są omawiane w skrócie. Nie klei się to w czytelną całość bo przerwy w publikowaniu kolejnych odcinków były gigantyczne, ale zamierzamy teraz regularnie dodawać nowe odcinki więc miejmy nadzieję że sens całości zacznie się po większej liczbie odcinków robić coraz bardziej czytelny.  

avatar użytkownika
,

Swoją drogą przegapiliśmy Łukasz wstęp który w oryginale przecież jest. Stąd uwagi Harrego jak najbardziej słuszne. Poradnik dotyczy nie użycia tworzyw sztucznych w reklamie - to za szeroko. Dotyczy jedynie materiałów potrzebnych do konstruowania elementów przestrzennych z tworzyw sztucznych wg wybranej techniki - oraz jej samej.  

avatar użytkownika
,

Dzięki za komentarz Harry
Miałem identyczne jak Ty wątpliwości które zresztą zgłosiłem redakcji. Poradnik powstawał ok. 5 lat temu a dotyczył praktyk sprzed lat nawet piętnastu. Rynek zmienił się w tym czasie znacznie, jest znacznie więcej dostępnych specjalistycznych urządzeń, zwiększyła się oferta materiałów w tym tzw. gotowców w zakresie, który poradnik porusza... Ale właśnie - trzeba o tym zakresie pamiętać. Poradnik powstał w jednym podstawowym celu - opisuje wybrany sposób konstruowania ELEMENTÓW TRÓJWYMIAROWYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH. O innych, np z użyciem taśm aluminiowych czy styroduru jedynie wspomina dla porządku. Koniec kropka. Niestety trzeba przeczytać całość, by wiedzieć dlaczego wspomniałem o takim czy innym materiale ale mogę zapewnić, że przy tej okazji dodałem sporo rzeczy które być w nim nie musiały... Ze zwykłego rozpędu. Dlatego będzie i o kolorystyce, konwersji kolorów, używanych programach, metodach, sposobikach, projektach, foliach, farbach, polerowaniu, zaginaniu, klejeniu... etc. To nie aktualne kompendium wiedzy w wybranym temacie lecz zapis doświadczeń w jednej, wybranej (i współtworzonej) technice wykonania. I tyle. Czy to wiedza archaiczna? Bardzo możliwe - każdy dzień działa tu na niekorzyść ale skoro poradnik już dawno powstał to nie bardzo mam się nad czym zastanawiać. Mimo wszystko wierzę, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. Ja sam czasem do niego zaglądam by przypomnieć sobie to i owo...
  

avatar użytkownika
,

Jeszcze tylko odpowiem bo przegapiłem pytanie Harrego. Poradnik jest zdecydowanie dla tzw zielonych dopiero zaczynających przygodę w konstruowanie grafiki trójwymiarowej. Właśnie o tym traktuje wstęp o zamieszczenie którego będę zaraz redakcję prosił.  

avatar użytkownika
,

Leszek, po co się tak tłumaczyć. Ostatnio rozbudowaliśmy Regulamin, jest tam teraz bardzo dużo różnych paragrafów - na pewno znajdzie się coś na Harrego ;-)  

avatar użytkownika
,

Hmm. To mi się skojarzyło z powiastką mojego ubóstwianego autora - Lema. Dokładnie z powiastką w której Trurl (co to atomy z jąder umiał iskać) rozprawił się z Maszyną Straszyną. Ten przeokropny stwór niczego się nie bał ale pod naporem zastosowanej przeciwko niemu biurokracji był bezradny...  

avatar użytkownika
,

Właśnie staramy się podążać za wizją Mistrza i wprowadziliśmy instytucję weryfikacji aby móc żądać okazywania "doku-mętów" (Pamiętnik znaleziony w wannie).  

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764