Gdy mowa o wykorzystaniu metali w reklamie świetlnej i grafice przestrzennej, na myśl przychodzi od razu aluminium. Rzeczywiście, wybórproduktów jest olbrzymi, a są wśród nich również bardzo specjalistyczne rozwiązania - jak taśmy do produkcji znaków blokowych czy profile do budowy otoków świetlnych w technologii elastycznego lica. Wbrew pozorom jednak aluminium nie zdobyło tego rynku na wyłączność: np. profile stalowe, w tym profile z blachy ocynkowanej są tańszą alternatywą aluminium, znajdującą zastosowanie w wypadku większych konstrukcji.
Aluminium
W reklamie aluminium znajduje bardzo szerokie zastosowania. Nas będą głównie interesować profile, rzadziej blacha. Oferta rynku dotycząca profili aluminiowych różnego przeznaczenia jest niewiarygodnie szeroka - nawet gdybyśmy rozpatrywali jedynie potrzeby samej reklamy. Dlatego z konieczności ograniczę się jedynie do tych podstawowych, mających zastosowanie w opisywanych na łamach niniejszej książki metodach wykonawczych.
Ze względu na swoją niewielką wagę i dużą sztywność profile aluminiowe zastosujemy głównie do usztywnień większych elementów przestrzennych. Do budowy takich usztywnień w formie ram czy kratownic posłużą typowe tzw. standardowe profile aluminiowe: kątowniki, ceowniki, teowniki, profile rurowe, prostokątne itp.
Myślę, że nie ma potrzeby podawania tu konkretnych rozmiarów profili – informacje na ten temat można bez trudu znaleźć w sieci, czy uzyskać w placówce handlowej zajmującą się sprzedażą tego asortymentu. Należy jednak wspomnieć tu o specjalnym profilu do budowy grafiki przestrzennej – tzw. taśmy konstrukcyjnej (Alurapid – hiszp). Jest to taśma aluminiowa wyprofilowana w taki sposób, by po zagięciu wokół obrysu elementu uzyskać trwała obudowę pozwalającą pewnie zamocować zarówno lico jak i spód elementu. Taśmę zagina się w specjalnej prasce pneumatycznej bądź ręcznie. Spotyka się następujące szerokości taśmy: 30, 90, 100, 112, 120, 140, 167, 217 mm w 11 kolorach. System umożliwia bardzo szybką produkcję elementów przestrzennych ma jednak swoje wady, które opiszę przy okazji rozdziału „światło w elementach przestrzennych”
Kolejnym zastosowaniem aluminium w reklamie jest system profili do wykonywania wielkoformatowych reklam podświetlanych (otoki itp.) za pomocą tkanin poliestrowych „backlite”. Konstrukcja profili tego systemu nadaje całej konstrukcji właściwą sztywność potrzebną do naciągania powłok „backlite”.
Blacha ocynkowana, profile stalowe
Typowe profile stalowe, ze względu na niższą od aluminium cenę zapewne znajdą zastosowanie przy konstruowaniu większych konstrukcji nośnych. Profile gięte z blachy ocynkowanej mogą być również alternatywą dla profili aluminiowych np. usztywniających wnętrza naszych elementów przestrzennych. Jeśli nie dysponujemy zaginarką do blach możemy skorzystać z oferty gotowych profili produkowanych na potrzeby budownictwa czyli profili przeznaczonych na konstrukcje ścian działowych czy sufitów podwieszanych.
Do własnoręcznej produkcji profili wystarczy najcieńsza z dostępnych blach ocynkowanych o grubości 0,55 mm. Jest to na pewno najtańszy sposób wykonywania różnorodnych usztywnień jednak wymaga jednak posiadania kilku specjalnych narzędzi – gilotyny i zaginarki.
Blachy ocynkowane są dostępne również w postaci z uszlachetnioną powierzchnią czyli powlekane farbą proszkową na różne kolory. Typowe rozmiary blach to 100 x 200 cm i 125 x 200 cm. W większych placówkach (np. oferujących usługę trapezowania) dostępna również z roli i cięta na dowolne długości (szerokość 100 lub 125 cm).
Leszek Salomon