logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (7): Narzędzia - wycinanie

   25.03.2013, przeczytano 4928 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Kontynuując wątek wyposażenia warsztatu w narzędzia przydatne do formowania elementów grafiki przestrzennej pokażemy jak stosunkowo niewielkim kosztem, bazując na ogólnodostępnych produktach, zapewnić sobie instrumentarium do wycinania i rozcinania arkuszy tworzyw sztucznych.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/narzedzia---wycinanie,18287,artykul.html

Wyrzynarka

Jeśli nie posiadamy maszyny grawerskiej, a usług cięcia nie mamy zamiaru zlecać, musimy zainwestować w wyrzynarkę. Poza wycinaniem naprawdę małych elementów, poniżej 10 cm wysokości gdzie jej przydatność jest problematyczna, sprawdzi nam się doskonale przy rozcinaniu PCV i PMMA.

Wyrzynarka nie musi być z najwyższej półki, warto jednak zadbać o nieco lepsze jej parametry omijając „jednorazowe” wyroby dostępne w marketach. Ponieważ materiał nie jest specjalnie twardy ani gruby, nasza wyrzynarka nie będzie zbyt mocno obciążona. Należy zwrócić uwagę na możliwość regulacji obrotów silnika, bo to nam się często przyda oraz stabilną, uniemożliwiającą ruchy boczne podporę prowadzenia brzeszczota możliwie jak najbliżej ciętego materiału.

Efekt cięcia wyrzynarką zależeć będzie głównie od jakości brzeszczotów i właśnie tu warto sięgnąć na najwyższą półkę. Dotyczy to głównie efektów cięcia PMMA – tępy brzeszczot rozgrzewa i roztapia tworzywo w miejscu cięcia, często uniemożliwiając pracę.

Szczególnie trudna w obróbce jest PMMA z tzw. „odzysku” - promienie słoneczne powodują zmianę jej właściwości i cięcie jest trudne nawet ostrym brzeszczotem. Równie trudna jest obróbka PMMA wytłaczanego o małej grubości (2mm). Tu powodem rozlicznych odłupań i pęknięć jest za duży skok zęba brzeszczota w stosunku do grubości ciętego materiału. Są wprawdzie brzeszczoty z drobnym skokiem zębów przeznaczone do cięcia metalu, jednak do tworzyw termoplastycznych się nie nadają. Cięcie kształtów z tak cienkiego tworzywa najlepiej będzie zlecić firmie dysponującą maszyną grawerską lub laserem CO2.

Dobór brzeszczotów najlepiej przeprowadzić na podstawie katalogów elektronarzędzi – każdy z uznanych producentów zazwyczaj dedykuje jakiś jego rodzaj specjalnie do obróbki PMMA i tworzyw sztucznych. W mojej praktyce doskonale sprawdziły się brzeszczoty bimetaliczne. Zaopatrując się w brzeszczoty trzeba zadbać by w ich zestawie znalazły się też bardzo wąskie (4–5 mm) - przeznaczone do  wycinania kształtów po bardzo ciasnych łukach.
 

Piła tarczowa

Rozcinanie prostoliniowe dużych płaszczyzn materiału wyrzynarką będzie ogromnie nieefektywne, dlatego jeśli materiał będziemy kupować w całych arkuszach, należy też zaopatrzyć się ręczną pilarkę tarczową wyposażoną w tarczę o zębach z węglików spiekanych.

Gilotyna

Przydatne, choć nie niezbędne narzędzie. Niewielka gilotyna do metalu o długości ostrza ok. 15 cm sprawdzi się doskonale przy rozcinaniu cienkich tworzyw PCV litego 1mm i spienionego do 2 mm. Niedużym nakładem pracy i kosztów można to narzędzie znacznie lepiej dostosować do naszych potrzeb mocując gilotynę do większej podstawy i dorabiając regulowaną prowadnicę ułatwiającą rozcinanie materiału na pasy tej samej szerokości, bo w takiej formie najczęściej będziemy ich potrzebować.

Nóż do tworzyw

Prostoliniowe cięcie arkuszy PMMA i innych twardych tworzyw jest możliwe za pomocą specjalnie zaostrzonego nożyka wycinającego wyżłobienie w linii cięcia. Nacięty arkusz przełamuje się następnie podobnie jak ma to miejsce przy przecinaniu szkła – opierając o krawędź stołu lub listwy. Tego rodzaju noże wraz z wymiennymi ostrzami dostępne są w większych hurtowniach tworzyw i folii. PVC spienione można też kroić zwykłym nożem z odłamywanym ostrzem poprzez wielokrotne nacięcie wzdłuż liniału, ale przy grubościach rzędu 8 – 10 mm jest to już czynność dosyć żmudna ze względu na konieczność użycia znacznej siły na pokonanie oporów tarcia.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Salomonie - zapomniałeś o folii samoprzylepnej - że można ją nożyczkami wycinać.

avatar użytkownika
,

To będzie w odcinku o cięciu folii - teraz tniemy płyty.  

Najnowsze w tym dziale

Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
Blog Hochland Polska – wywiady na 30-lecie firmy
Pod koniec 2023 roku Hochland Polska rozszerzył swoją stronę karierową www.tujestpysznie.pl o wyjątkową sekcję blogową. Projekt „ Od skupu mleka po Wasze talerze” to cykl wywiadów na 30-lecie firmy prowadzony przez wewnętrzny zespół Employer Branding.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764