logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (27): Wybór efektu podświetlenia

   05.03.2016, przeczytano 3534 razy
ilustracjastrzałka

Jeśli tego nie zrobiliśmy wcześniej, to jest to już ostatnia chwila by podjąć decyzję co do tego jaki efekt świecenia chcemy uzyskać. Od jego wyboru może zależeć usytuowanie źródeł światła wewnątrz, ich ilość i szczegóły instalacji. Mamy do wyboru kilka możliwych układów i ewentualne kompilacje


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wybor-efektu-podswietlenia,27722,artykul.html

Efekt A – świecą tylko lica elementów

Napisy są wtedy bardzo czytelne w nocy, gdyż „wiszą” jakby w pustce. Niestety znika wtedy całkiem efekt przestrzenności widoczny tylko za dnia. Oczywiście można to doświetlać zewnętrznymi halogenami ale osłabia to z kolei efekt świecenia wewnętrznego. Projektując taki efekt musimy po prostu doświetlić równomiernie lica elementów umieszczając podświetlenie jak najdalej od podświetlanego lica czyli na spodach elementów. Ta metoda daje wygodę wykonawstwa obrzeży elementów bo nie przepuszczają one światła.

Efekt B – świecą i lica i boczne krawędzie brył

Tu napotkamy cały szereg problemów. Przede wszystkim trzeba przemyśleć sam efekt - równomiernie prześwietlona bryła po prostu przestanie być widoczna jako bryła i co gorsza, będzie bardzo mało czytelna. Częściowym rozwiązaniem może być zróżnicowanie kolorów świecenia lic i krawędzi obrzeża wszelkie jednak rozwiązania z efektem B polecam stosować tylko do wewnątrz, gdzie jest więcej możliwości zapanowania nad czytelnością – np. przez doświetlenie krawędzi dodatkowym, zewnętrznym światłem w celu osłabienia intensywności świecenia.

Tak czy inaczej warto pomęczyć się z wykonaniem jakiejś próby. Efekt sprawdza się tylko przy sporej różnicy zarówno kolorów jak i intensywności, choć bywa bardzo ciekawy także przy jednorodnej kolorystyce całości. Z technicznego punktu widzenia musimy przewidzieć dużo luzu wokół krawędzi bocznych elementów by uniknąć cieni. Metoda spowoduje także problemy wykonawcze zmuszając nas do bardzo czystego wykonawstwa obrzeża np. z przezroczystego PVC KT lub kolorowego, formowanego w większości termicznie, PMMA.

Efekt C – świeci tylko spód bryły czyli efekt aureoli

W tym celu należy montować elementy w pewnej odległości od podłoża. Element może być wykonany jako nieprzezroczysta bryła z przepuszczalnym spodem. Wszystkie elementy instalacji montujemy wtedy na spodniej stronie lica. Taki efekt pozwala znacznie swobodniej rozlokować źródła światła wewnątrz.

Warto szczególną uwagę zwrócić na podłoże na którym zamontujemy nasze elementy. Jego niejednorodność, nierówności, rysy zostaną wydatnie uwypuklone psując efekt aureoli. Stosując ten efekt możemy poprzez kolor spodu lub źródeł światła dobierać kolor świecenia aureoli nie mamy  wpływu na bryłę która w takim wykonaniu zawsze jest czarna. Można to zmienić jedynie podświetlając delikatnie lica światłem zewnętrznym.

Efekt D – świecące lica plus efekt aureoli

To bardzo ciekawy efekt będący w istocie kombinacją efektów A i C. Jest też dość łatwy do osiągnięcia poprzez zastosowanie jako spodu materiału przepuszczalnego, najlepiej PMMA przezroczystego.

Instalację oświetleniową projektujemy identycznie jak dla efektu A. Dobrze jest też odrobinę cofnąć spód w kierunku lica tak, by uzyskać niewielki pas wolnego obrzeża. Część światła po odbiciu od spodniej części lica mija przezroczysty spód i oświetlając wolną krawędź (powinna być biała) dodatkowo na nim się rozprasza.

Efektem jest dość równo rozproszona aureola (trzeba doświadczalnie zmierzyć odstęp!) Należy pamiętać, że traci się w ten sposób sporo światło na licu które zasila w dużej części aureolę, dlatego dla tego typu efektu należy dość dobrze doświetlić elementy.


Przedstawione przeze mnie efekty oczywiście nie wyczerpują wszystkich możliwości. Mam nadzieję, że staną się inspiracją do nowych oryginalnych rozwiązań które powstaną w Waszych pracowniach.



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Komunikacja akcji crowdfundingowej - znajdź swojego inwestora
Na początku lipca br. zakończyła się akcja crowdfundingowa Mazurskiej Manufaktury Alkoholi. Nieznana szerzej na rynku firma pozyskała od nowych akcjonariuszy finansowanie w wysokości 2,54 mln zł, zajmując tym samym 6. miejsce w historii zbiórek equity crowdfundingowych (znajdując się w gronie tak znanych marek, jak Wisła Kraków, PINTA czy Doctor Brew). Ambasadorem kampanii...
Listopad i grudzień to miesiące, w których działy marketingu i sprzedaży pracują na najwyższych obrotach. Black Friday, Cyber Monday i Święta Bożego Narodzenia to dla biznesu okazje do zwiększenia przychodów. Mimo że firmy nie dysponują jeszcze dokładnymi danymi, jak podaje serwis rabatowy picodi.com, w tym roku podczas „Czarnego Piątku” Polacy mogli...
Prawo autorskie w przedświątecznej gorączce
Skąd Św. Mikołaj zna nasze adresy? Skąd wie, kto był grzeczny? Czy pakowanie prezentów i wysyłanie życzeń podlega ochronie? Czy wizerunek Mikołaja jest dobrem publicznym? - czyli prawo autorskie w przedświątecznej gorączce.
Czy kobiety i mężczyźni widzą... inaczej?
Powszechnie uważa się, że mężczyźni rozróżniają o wiele mniej kolorów niż kobiety. Jednym ze schorzeń, które częściej przypisuje się mężczyznom jest daltonizm, czyli upośledzenie zdolności rozpoznawania barw. Jakie jest źródło tej choroby? Czy rzeczywiście cierpią na nią głównie mężczyźni? Na te pytania odpowiada Małgorzata...
Ile warta jest dobra reklama?
Kiedy mówimy o promocji firmy, nasuwa nam się myśl: reklama w telewizji lub bilbordy. Świadome kształtowanie wizerunku firmy to coraz ważniejszy aspekt jej obecności w przestrzeni publicznej. Jaka jest prawdziwa wartość dobrze dobranych narzędzi reklamowych i co wziąć pod uwagę przy planowaniu kampanii?
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764