logo
WIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (32): Montaż i ocena instalacji podświetlającej

   29.07.2018, przeczytano 1235 razy
ilustracja

Na co zwracać uwagę przy montażu taśm LED? Jakie pułapki czekają na nas podczas montażu instalacji jarzeniowej? Jak poradzić sobie z połączeniami szeregowymi i nierównomiernie podświetlonym licem? To już przedostatnia część naszego cyklu poświęconego wykonaniu przestrzennych liter i znaków blokowych. Pozostaje sprawdzenie instalacji i końcowy montaż wykonanych elementów, o którym napiszemy w kolejnym odcinku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/montaz-i-ocena-instalacji-podswietlajacej,37416,artykul.html

Montaż instalacji LED

Taśmy LED są przystosowane do przyklejenia (taśma dwustronnie przylepna na spodzie) i wystarczy jedynie zdjąć warstwę ochronną. Przyklejamy taśmę w zaplanowanych miejscach i łączymy przewodami rozcięte jej części, dbając o właściwą polaryzację. Podobnie postępujemy z modułami, z tym że tu do wyboru mamy także metodą mechaniczną – przykręcenie wkrętami z wykorzystaniem otworów w modułach.

Jeżeli zaplanowaliśmy również zamontowanie zasilaczy wewnątrz brył, to po ich przymocowaniu i połączeniu z LED, pozostaje nam jedynie wyprowadzenie przewodu zasilającego na zewnątrz i sprawdzenie efektu podświetlenia. Wszystkie połączenia w instalacjach z LED wykonujemy przewodem dwużyłowymi z wyraźnie oznaczonymi żyłami, tak by zachować potrzebną polaryzację bez żmudnego sprawdzania.

Montaż instalacji jarzeniowej

W instalacjach z lampami jarzeniowymi prac jest znacznie więcej. Zaczynamy od montażu uchwytów lamp i zapłonników oraz stateczników. Jeśli montujemy na płycie ze spienionego PVC, montaż jest dość łatwy. Płyta jest miękka i umożliwia wkręcanie wszelkich wkrętów bez nawiercania.

Po założeniu lamp możemy przystąpić do wykonywania połączeń elektrycznych, do czego używamy przewodu w izolacji o przekroju 0,7 – 1 mm. Dobrze jest mieć przewód w kilku kolorach izolacji – pozwoli to na ustrzeżenie się przed błędami w montażu. Tam gdzie to możliwe, łączymy przewody w wiązki. Znakomita większość oprawek ma złącza samozaciskowe podwójne, pozwalające też wykonać rozgałęzienie przewodu. Dzięki temu wystarczy nam jedna tylko złączka śrubowa na wejściu do układu i system doprowadzenia napięcia sieci 230 V do każdego odrębnego elementu indywidualnie.

Jeżeli zaplanowaliśmy łączenia szeregowe lamp znajdujących się w odrębnych elementach, połączenia między nimi będą już bardziej skomplikowane i należy raczej przyjąć system połączeń od elementu do elementu. Wtedy zasilanie 230 V wędruje we wspólnej wiązce razem z dodatkowymi przewodami łączącymi układy szeregowe lamp. W każdym elemencie musimy przewidzieć wejście i wyjście takiej wiązki i zamontować złączki o odpowiedniej ilości zacisków.

Ostatnim etapem jest sprawdzenie poprawności wykonanej instalacji i pierwsze podłączenie do zasilania. Najczęściej popełniane błędy w instalacji lamp jarzeniowych to nieprawidłowe połączenia i brak styku, szczególnie gdy używamy gorszej jakości oprawek. Problem występuje najczęściej z oprawkami do trzonka G5 lamp T5 i T4 starszych typów. Samozacisk przewodu w starszych modelach oprawek bywa niepewny. Osobnym problemem może być długotrwały zapłon lamp podłączonych szeregowo. Tu czasem pomaga wymiana lampy na inną lub dobieranie zapłonników.

Ocena efektu podświetlenia

Najważniejszym czynnikiem rzutującym na jakość przyszłego efektu podświetlenia jest jego jednorodność (równomierne naświetlenie całej płaszczyzny). Nie zawsze udaje się to właściwie rozwiązać w etapie projektowania i czasem trzeba to korygować eksperymentując. W tym celu montujemy bryłę z podłączonym prowizorycznym na razie zasilaniem i obserwujemy w zacienionym pomieszczeniu podświetlone lico.

Jeśli lico jest oświetlone niejednorodnie, a wewnętrzna powierzchnia obrzeża jest już w całości srebrna lub biała, jedyne co możemy próbować robić to osłabiać intensywność świecenia w miejscach dobrze podświetlonych. Możemy to osiągnąć oklejając wewnętrzną stronę obrzeża w tych jasnych obszarach, a więc w najbliższym sąsiedztwie lampy jarzeniowej, nieco ciemniejszą folią, np. szarą. Wtedy odbicia światła od tej powierzchni będą osłabione w stosunku do tych które pozostaną białe lub srebrne. Można w ten sposób czasem znacznie poprawić ogólny efekt, oczywiście przy założeniu, że nie mamy już manewru przesunięcia lamp jarzeniowych.

Przy instalacji LED kolor wewnętrznych obrzeży ma mniejsze znaczenie bo odbić światła wewnątrz jest mniej niż przy jarzeniówkach. Poprawki polegają wtedy wyłącznie na dodaniu kolejnych odcinków lub modułów bądź ich przesuwaniu.

Na koniec oglądamy podświetlone elementy od spodu by zlokalizować ewentualnie przedostające się światło. Jeśli szczeliny są na tyle duże, by przedostające się światło mogło być widoczne na podłożu, powinniśmy jakoś uszczelnić takie miejsca, np. stosując uszczelkę gumową do okien. W instalacji LED niewiele ryzykujemy łącząc spodnią płytę na stałe z bryłą (np. klejąc) – prawdopodobieństwo, że będziemy musieli kiedyś tam zaglądać jest znikome. Diody zużywają się bardzo powoli świecąc coraz słabiej ale proces jest bardzo powolny, więc niemal pomijalny.

Leszek Salomon



REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale:

Ikea po sąsiedzku

Złote Effie 2018: Ikea po sąsiedzku

Prezentujemy kolejną kampanię nagrodzoną podczas XIX edycji Effie Awards. Tym razem mowa o kampanii IKEA Po Sąsiedzku, która została laureatem złotej nagrody Effie w kategorii Brand Experience.  
Twórz content w oparciu o dane. Tylko jakie?
Jesteś odpowiedzialny za planowanie i tworzenie contentu w swojej firmie? Bazuj na danych, a osiągane przez Ciebie wyniki będą współmierne do nakładu pracy! O czym pisać? Kiedy publikować? Jaki tytuł nadać treściom? Które z nich przynoszą najwięcej ruchu, a które zupełnie nie wzbudzają zainteresowania? Sprawdź dane, na których powinieneś oprzeć...
Prognoza: 3 trendy w online marketingu warte uwagi w 2019 r.
Rok 2019 zbliża się wielkimi krokami a wraz z nim nowe trendy w marketingu online, który obejmuje SEO, media społecznościowe, PPC, czy content marketing. Jeśli chcesz, aby Twoja firma w nowy rok weszła w pełni przygotowana warto te nadchodzące trendy w strategii rozwojowej uwzględnić.
Case study: 10 lat Tchibo Cafissimo
10-lecie Tchibo Cafissimo w Polsce to idealna okazja, nie tylko do celebrowania urodzin marki, ale także ważny moment do wykorzystania w działaniach wizerunkowych. Dzięki zaangażowaniu marketingu rekomendacji oraz influencer marketingu, jubileusz brandu odbił się szerokim echem w social mediach, generując wynik w wysokości niemal 14 milionów kontaktów z marką. Za...
Błędy kolorystyczne w projektowaniu przestrzeni publicznej
Projektowanie przestrzeni publicznej stało się świadomym kształtowaniem naszego otoczenia. Coraz więcej miast wprowadza konkretne wytyczne dla projektantów i architektów, tego w jaki sposób powinna wyglądać spójna i czytelna tkanka miejska. Bardzo istotnym elementem w tej „układance” jest kolor. Nieodpowiednie dobranie barw może zrujnować nawet...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
Wszystkie prawa zastrzeżone