logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (33): Końcowy montaż elementów

   13.10.2018, przeczytano 2460 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Stało się... Dziś kończymy publikację naszego cyklu. Ostatni odcinek zawiera podstawowe informacje dotyczące montażu elementów na elewacji i wykonania instalacji elektrycznej. Po 32 odcinkach cyklu nadszedł czas, aby wreszcie „odpalić” naszą reklamę i podziwiać perfekcyjne wykonanie, równe rozświetlenie elementów, nienaganny montaż... Mamy w każdym razie nadzieję, że nasze publikacje pomogły dobrnąć do tego etapu pracy i uzyskać to, o co w niej chodzi - czyli "Efekt WOW"! Chcemy podziękować Leszkowi Salomonowi - autorowi cyklu - który swoją wiedzą i doświadczeniem dzielił się z naszą reklamową bracią pro bono, wspomagając nas wytrwale w pracach redakcyjnych - zaś naszym bywalcom dziękujemy za cierpliwość. Od momentu opublikowania pierwszego odcinka minęło właśnie 8 lat... Zaczynajmy:


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/koncowy-montaz-elementow,379727,artykul.html

Wszelkie szczegóły tego ostatniego etapu pracy powinniśmy jak najdokładniej przewidzieć już w fazie projektowania. Jakże często żałowałem, że nie sprawdziłem dokładnie, nie pomierzyłem, nie zaznaczyłem... Jeśli nasze elementy mocujemy do wspólnej dla wszystkich elementów konstrukcji, problemu raczej nie ma, bo będziemy mieli możność precyzyjnego zgrania wszystkiego jeszcze w pracowni. W wypadku montażu na elewacji pojedynczych elementów posłużymy się np papierowym szablonem.

Problemem, który w montażu elementów przestrzennych na elewacji występuje zawsze jest sposób doprowadzenia zasilania. Pół biedy, jeśli ściana jest ocieplona styropianem – przewód można wtedy ukryć pod wierzchnią warstwą tynku, przebijając się zaimprowizowanym przyrządem (kawałkiem łukowo zagiętej rurki) przez miękką warstwę styropianu*. Przy większych odległościach sprawa jest już znacznie trudniejsza i najczęściej niewykonalna tą metodą. Pozostaje albo nacinać odpowiedniej wielkości kanał bruzdownicą, albo przewiercać się na wylot do wewnątrz pod każdym z elementów, by instalację połączyć i zasilić wewnątrz.

W przypadku nacinania bruzdy pozostanie problem szpachlowania i odtwarzania faktury i koloru tynku co zawsze jest bardzo kłopotliwe. Jeśli zasilamy prądem z sieci 230V (np. instalację z lamp jarzeniowych) powinniśmy także zamontować jedną puszkę hermetyczną, tak by była możliwość odłączenia zasilania na zewnątrz. Przy instalacji z LED wygodniej jest umieścić zasilacz wewnątrz pomieszczenia, wyprowadzając na zewnątrz jedynie przewody z zasilaniem już obniżonym do 12V. Łatwiej nam będzie je ukryć, a dostęp do zasilacza, czyli elementu, który najczęściej ulega awarii, będzie bardzo wygodny.

Wewnątrz także montujemy urządzenia sterujące typu zegar, czujnik zmierzchowy. Czujnika zmierzchowego nie wkuwamy nigdy w ścianę na „równo” - może zaistnieć potrzeba jego wymiany, dlatego musi być łatwo demontowalny.

Z chwilą gdy wszystkie połączenia mamy już ukryte, możemy przystąpić do właściwego montażu naszych elementów. Jeśli wykonaliśmy je jako rozbieralne, montaż nie jest specjalnie skomplikowany, a instalacja bezpieczna – wszystkie połączenia zostaną ostatecznie zakryte obudowami elementów. Jeśli nie są rozbieralne i nie można wykonać połączenia w ich wnętrzach, pozostaje lutowanie i zabezpieczanie rurkami termokurczliwymi.

„Ślimak” do montażu w styropianie

Jeśli chodzi o sposób mocowania, to przy ocieplonych ścianach i niezbyt wielkich i ciężkich elementach możemy zastosować opisywaną już metodę z kolcami. Większe elementy lepiej jest przymocować za pomocą odpowiednio długich kołków bądź dostępnych i dedykowanych do tego celu plastikowych kołkach - ślimakach. Te ostatnie wprawdzie "trzymają" tylko do styropianu, ale odpowiednia ich ilość pozwala zamocować nawet najcięższe elementy szyldów przestrzennych.



Dodatkowe informacje:

* Metoda drążenia kanałów w styropianie, w świetle dzisiejszych przepisów budowlanych, jest mocno wątpliwa. Nie polecam stosowania jej bez zgody właściciela czy administratora budynku.

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Aby nie było, że się czepiam, bo idea poradnika jest jak najbardziej szczytna i w ogóle...
Ale...8 lat to trochę długo :)

avatar użytkownika
,

Ano - wszystkich to zaskoczyło po zerknięciu na datę opublikowania pierwszego odcinka :-)  

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764