logo
WIEDZA

Tworzywa sztuczne w grafice przestrzennej (33): Końcowy montaż elementów

   13.10.2018, przeczytano 630 razy
ilustracja
fot. Leszek Salomon

Stało się... Dziś kończymy publikację naszego cyklu. Ostatni odcinek zawiera podstawowe informacje dotyczące montażu elementów na elewacji i wykonania instalacji elektrycznej. Po 32 odcinkach cyklu nadszedł czas, aby wreszcie „odpalić” naszą reklamę i podziwiać perfekcyjne wykonanie, równe rozświetlenie elementów, nienaganny montaż... Mamy w każdym razie nadzieję, że nasze publikacje pomogły dobrnąć do tego etapu pracy i uzyskać to, o co w niej chodzi - czyli "Efekt WOW"! Chcemy podziękować Leszkowi Salomonowi - autorowi cyklu - który swoją wiedzą i doświadczeniem dzielił się z naszą reklamową bracią pro bono, wspomagając nas wytrwale w pracach redakcyjnych - zaś naszym bywalcom dziękujemy za cierpliwość. Od momentu opublikowania pierwszego odcinka minęło właśnie 8 lat... Zaczynajmy:


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/koncowy-montaz-elementow,379727,artykul.html

Wszelkie szczegóły tego ostatniego etapu pracy powinniśmy jak najdokładniej przewidzieć już w fazie projektowania. Jakże często żałowałem, że nie sprawdziłem dokładnie, nie pomierzyłem, nie zaznaczyłem... Jeśli nasze elementy mocujemy do wspólnej dla wszystkich elementów konstrukcji, problemu raczej nie ma, bo będziemy mieli możność precyzyjnego zgrania wszystkiego jeszcze w pracowni. W wypadku montażu na elewacji pojedynczych elementów posłużymy się np papierowym szablonem.

Problemem, który w montażu elementów przestrzennych na elewacji występuje zawsze jest sposób doprowadzenia zasilania. Pół biedy, jeśli ściana jest ocieplona styropianem – przewód można wtedy ukryć pod wierzchnią warstwą tynku, przebijając się zaimprowizowanym przyrządem (kawałkiem łukowo zagiętej rurki) przez miękką warstwę styropianu*. Przy większych odległościach sprawa jest już znacznie trudniejsza i najczęściej niewykonalna tą metodą. Pozostaje albo nacinać odpowiedniej wielkości kanał bruzdownicą, albo przewiercać się na wylot do wewnątrz pod każdym z elementów, by instalację połączyć i zasilić wewnątrz.

W przypadku nacinania bruzdy pozostanie problem szpachlowania i odtwarzania faktury i koloru tynku co zawsze jest bardzo kłopotliwe. Jeśli zasilamy prądem z sieci 230V (np. instalację z lamp jarzeniowych) powinniśmy także zamontować jedną puszkę hermetyczną, tak by była możliwość odłączenia zasilania na zewnątrz. Przy instalacji z LED wygodniej jest umieścić zasilacz wewnątrz pomieszczenia, wyprowadzając na zewnątrz jedynie przewody z zasilaniem już obniżonym do 12V. Łatwiej nam będzie je ukryć, a dostęp do zasilacza, czyli elementu, który najczęściej ulega awarii, będzie bardzo wygodny.

Wewnątrz także montujemy urządzenia sterujące typu zegar, czujnik zmierzchowy. Czujnika zmierzchowego nie wkuwamy nigdy w ścianę na „równo” - może zaistnieć potrzeba jego wymiany, dlatego musi być łatwo demontowalny.

Z chwilą gdy wszystkie połączenia mamy już ukryte, możemy przystąpić do właściwego montażu naszych elementów. Jeśli wykonaliśmy je jako rozbieralne, montaż nie jest specjalnie skomplikowany, a instalacja bezpieczna – wszystkie połączenia zostaną ostatecznie zakryte obudowami elementów. Jeśli nie są rozbieralne i nie można wykonać połączenia w ich wnętrzach, pozostaje lutowanie i zabezpieczanie rurkami termokurczliwymi.

„Ślimak” do montażu w styropianie

Jeśli chodzi o sposób mocowania, to przy ocieplonych ścianach i niezbyt wielkich i ciężkich elementach możemy zastosować opisywaną już metodę z kolcami. Większe elementy lepiej jest przymocować za pomocą odpowiednio długich kołków bądź dostępnych i dedykowanych do tego celu plastikowych kołkach - ślimakach. Te ostatnie wprawdzie "trzymają" tylko do styropianu, ale odpowiednia ich ilość pozwala zamocować nawet najcięższe elementy szyldów przestrzennych.



Dodatkowe informacje:

* Metoda drążenia kanałów w styropianie, w świetle dzisiejszych przepisów budowlanych, jest mocno wątpliwa. Nie polecam stosowania jej bez zgody właściciela czy administratora budynku.

REKLAMA

avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Salomon

(Leszek Salomon)

Salomon o sobie:

Kompetencje
- kreacja marki
- strategie wizerunkowe
- typografia, tworzenie krojów pisma
- kreacja systemów identyfikacji wizualnej firm i instytucji
- tworzenie tekstów reklamowych
- grafika reklamowa
- naming
- obsługa programów Fontlab, Corel, PS
- aplikowanie folii samoprzylepnych
- obróbka i gięcie tworzyw sztucznych
- konstruowanie elementów trójwymiarowych w reklamie
- podświetlenie lampami jarzeniowymi, i LED

Osiągnięcia
- jestem autorem kilkudziesięciu kompleksowych systemów identyfikacji wizualnych dla firm
- opracowanie i wdrożenie urządzenia do podgrzewania tworzyw sztucznych do zagięcia "Terva"
- autorskie technologie min. budowy kasetonów i liternictwa przestrzennego
- inicjatywa "Fontdivision" skupiająca autorów krojów pisma i fontów

Kariera
1986 - 1989: praca w dekoratorni PSS Społem
1990 - 1991: praca w agencji plastycznej Agena
1992: praca na własny rachunek

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Aby nie było, że się czepiam, bo idea poradnika jest jak najbardziej szczytna i w ogóle...
Ale...8 lat to trochę długo :)

avatar użytkownika
,

Ano - wszystkich to zaskoczyło po zerknięciu na datę opublikowania pierwszego odcinka :-)  

Najnowsze w tym dziale:

Mobile first w Social Customer Care – 5 kroków do sprawnej komunikacji
Szacuje się, że 80% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego też działania Social Customer Care powinny być kierowane do użytkowników smartfonów i tabletów. Co warto wziąć pod uwagę, kierując komunikację do klientów nowej generacji? Poznaj 5 zasad, o których warto pamiętać.
Jak rozwiązania mobilne mogą poprawić komunikację w branży handlowej?
Branża handlowa przechodzi obecnie rewolucję digitalizacji, napędzanej przez postęp technologiczny. Coraz więcej firm wdraża rozwiązania wykorzystujące rozwiązania mobilne takie jak komunikację SMS, boty Facebook Messenger, a także WhatsApp Business. Sprawnie prowadzona komunikacja to taka, w której odbiorca nie ma wrażenia chaosu, a wiadomości docierają z precyzyjnym...
Cyfrowa technologia w kampanii New Balance
Coraz trudniej skupić uwagę odbiorców przemieszczających się w przestrzeni miejskiej. Statyczne reklamy OOH nie angażują ich w takim stopniu, jak treści wyświetlane na cyfrowych nośnikach LED. Jak zatem oderwać przechodniów od smartfonów i zainteresować komunikatem, jaki mamy do przekazania? Odpowiedzią jest DOOH i jego liczne możliwości.
Reklama wideo – rynek i trendy w Europie Wschodniej
Reklama wideo zrewolucjonizowała światowe rynki digital marketingu. W Polsce cały czas pnie się w górę i nic nie wskazuje na to, aby jej rozwój miał się zatrzymać. Jak plasuje się ten format, biorąc pod uwagę wszystkie regiony Wschodniej Europy? Najnowsze dane analizuje Andrzej Goleta, Digital Marketing Manager sieci reklamowej Adexon.
RODO, czyli dlaczego ochrona danych jest ważna
Na temat RODO napisano i powiedziano już wiele, a część komentatorów w związku z nowym rozporządzeniem roztaczała niemal apokaliptyczne wizje. Okazało się jednak, że świat nie skończył się 25 maja, a z internetu nie zniknęły interesujące treści, przetrwały też media społecznościowe. Zdaniem specjalistów z firmy Fortinet warto więc zastanowić się, dlaczego...
 
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej
© 1997-2018 ICOS
. Wszystkie prawa zastrzeżone